60 درصد تجارت دریایی کشور در بنادر هرمزگان
  • اجتماعی

  • مهر 07، 1400 - 06:13


دریانوردی نقش مهمی  در توسعه اقتصاد و تجارت دریایی دارد، هرگونه فعالیت اقتصادی کشورمان را مدیون دریانوردان هستیم ؛ مردان دریا در ایران با وجود تحریم های  ظالمانه باز هم برای رشد اقتصادی کشور در تلاش هستند.

 

 

                                                                                                                                         طیبه زردشت            

دریانوردی نقش مهمی  در توسعه اقتصاد و تجارت دریایی دارد و در حال حاضر، هرگونه فعالیت اقتصادی کشورمان در صادرات و واردات را مدیون فعالیت دریانوردان هستیم و  اهمیت قضیه از آنجا مشخص می شود که مردان دریا در ایران با وجود تحریم های  ظالمانه باز هم برای رشد اقتصادی کشور در تلاش هستند.

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه ؛سازمان جهانی دریانوردی ، هر سال این روز را گرامی داشته و در ایران نیز هفته اول مهر ماه بنام هفته دریانوردی نامگذاری شده است. این هفته فرصت مناسبی برای ارج گذاشتن به تلاش فعالان عرصه دریا و دریانوردی و جلب توجه جامعه به دریا و مزیت های خدادادی آن است.

امسال، در شرایطی روز جهانی دریانوردی از راه رسیده که حوزه دریایی نیز مانند تمام فعالیت های دیگر در کشور چند ماه اخیر با چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ همراه بوده و البته دغدغه‌های ناشی از غلبه بر این شرایط، با تشدید پدیده دیگری نیز همراه شده و شکل پیچیده‌تری به خود گرفته و آن هم تحریم‌های غیرقانونی و ناجوانمردانه‌ی ایالات‌متحده آمریکا است.

علی‌رغم عادی‌نبودن شرایط کنونی، مسئولان ارشد حوزه دریایی کشور با تمام توان به از بین بردن کمی ها و کاستی‌ها می‌پردازند و با توجه به همین فعالیت‌ها، به آینده دریایی کشور بسیار خوشبین و امیدوار هستند. جمهوری‌ اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد و با حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی، از ناوگان کشتیرانی بزرگی بهره‌مند است که می‌تواند با برنامه‌ریزی های بلندمدت ، مزیت‌ها و فواید بسیاری را فراهم آورد و به همین ترتیب با تکیه بر توان و تخصص دریانوردان و دریائیان ایرانی، می‌توان این مسیر پر از محدودیت را با سربلندی پشت سر گذاشت.

 اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز به احترام خدمات ارزشمند دریانوردان و فعالان حوزه دریایی و بندری طی مراسمی روز جهانی دریانوردی را در مهر ماه سال جاری برگزار می کند.

 به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به ۸ مهرماه مصادف با ۳۰ سپتامبر روز جهانی دریانوردی گفت: در راستای تجلیل از جایگاه و نقش دریانوردان استان مراسمی به همین مناسبت در روز 17 مهرماه با حضور تمامی ارگان‌های دریایی و تخصصی در بندرشهید رجایی برگزار می شود.

 اسماعیل مکی زاده تصریح کرد، شعار امسال در سازمان جهانی دریانوردی " دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی" تعیین شده و افزود: در حال حاضر 33 هزار نفر دریانورد در استان هرمزگان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 153 نفر آنها را  بانوان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به فعالیت 16 موسسه آموزش دریانوردی در استان هرمزگان ادامه داد: در همین رابطه نیز  14 پزشک معتمد، کار صدور گواهینامه سلامت پزشکی دریانوردان را برعهده دارند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا و  به وسیله کشتی انجام می شود، بیان داشت: ایمنی بالا و امنیت بهتر، جابه جایی حجم زیادی از کالاها از طریق دریا و ارزان بودن تردد دریایی از جمله مزیت های تجارت دریایی به شمار می رود. 

اسماعیل مکی زاده تصریح کرد: ‌شیوع ویروس کرونا، حرفه دریانوردی را نیز مانند سایر مشاغل و حرفه ها با شرایط بسیار سخت و پیچیده ای مواجه کرده است اما، دریانوردان در خط مقدم مواجهه با این پاندمی، نقش بسیار اساسی و حیاتی در جریان جابجایی کالاهای اساسی مثل غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و بهداشتی ایفا نموده اند و هیچگاه اجازه ندادند چرخه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با اختلال روبرو شود.

وی با بیان اینکه یک سوم مرزهای کشور آبی است و همچنین بیشترین گستره آبی کشور نیز متعلق به هرمزگان می باشد، ادامه داد: 93 درصد از واردات و 78 درصد صادرات کالاهای ایران از طریق بنادر صورت می‌گیرد و این در حالی است که 60 درصد از تجارت دریایی کشورمان نیز در بنادر هرمزگان پشتیبانی می‌شود.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان، افزود: شهروندان استان در مواقع اضطراری می توانند با مراکز جستجو و نجات دریایی با شماره 1550( شماره تماس اضطراری جستجو و نجات دریایی ) بدون پیش شماره، تماس بگیرند.

مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور تمامی ارگان‌های دریایی و سازمانهای تخصصی حمل و نقل دریایی، محیط زیست دریا ،دانشگاه‌های دریایی و سایر دست اندرکاران این صنعت در روز شنبه 17 مهر ماه برگزار می‌شود.

در پایان نیز این نکته قابل ذکر است که، ایران دارای ۱۱ هزار و ۲۴۰ کیلومتر مرز بوده که ۳۷ درصد آن مرز آبی است و در این مرزهای آبی ۱۳۰ هزار دریانورد ایرانی فعالیت می کند.