عامل اصلی کاهش آمار ازدواج و جمعیت،تنها مشکلات اقتصادی نیست،بلکه مسائل فرهنگی است
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 31، 1401 - 05:39


 

ترویج فرهنگ نماز در جامعه، خانواده و فراهم کردن شرایط ازدواج آسان برای جوانان، می‌توان در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی گام اساسی و مهم برداشت.

به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از خمیر؛ امام جمعه بندرپل، وجود برخی آسیب‌های اجتماعی را از مهمترین مشکلات فعلی کشور دانست و گفت: با ترویج فرهنگ نماز در جامعه، خانواده و فراهم کردن شرایط ازدواج آسان برای جوانان، می‌توان در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی گام اساسی و مهم برداشت.

شيخ حسین بازماندگان اظهار کرد: بر اساس احادیث و روایات، فراهم نمودن ازدواج جوانان، زمینه ساز تکمیل نصف دین جوانان و مأجور شدن رابطین اینگونه پیوندها است.

امام جمعه شهر بندرپل یادآور شد: امروزه متاسفانه جامعه با پدیده شوم مراسمات پر هزینه و مهریه‌های بسیار سنگین که مانع از تحقق ترویج ازدواج آسان در جامعه شده روبرو است و باید که بزرگان دست به کار شده و در جا افتادن فرهنگ ناب اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.

شيخ حسین بازماندگان با بیان اینکه مهریه آسان و کم سیره نبوی و أئمه اطهار علیهم السلام در امر ازدواج می‌باشد، یادآور شد: بنده به تبعیت از سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم و بر اساس عهدی که با خودم دارم، خطبه عقد زوج‌های جوانی که مهریه‌ و مراسم عقدشان خارج از عرف اسلامی باشد را نمی‌خوانم و به دیگر عزیزان هم توصیه می کنم که در جا افتادن فرهنگ عقد و ازدواج آسان نهایت همکاری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه با ازدواج آسان، ارزش‌های دینی در جامعه ترویج پیدا می‌کنند، گفت: در این جهاد با ارزش باید تمام مبلغین به میدان آمده و زمینه ی شکل گیری ازدواج آسان با مشاوره و همراهی و همکاری همه ی دستگاه های ذیربط انجام بگیرد. 

امام جمعه شهر بندرپل، بر لزوم عدم موازی کاری در بین فعالان عرصه ازدواج آسان تأکید کرد و یادآور شد: برای رفع بحران کمبود جمعیت و تقویت ارزش‌های دینی، لازم است که فرهنگ ازدواج آسان بیش از پیش ترویج پیدا کند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی کاهش آمار ازدواج و جمعیت، تنها مشکلات اقتصادی نیست، بلکه مسائل فرهنگی است، مطرح کرد: افرادی را سراغ داریم که با وجود داشتن درآمد و زندگی مناسب اما یا فرزند ندارند و یا دارای فرزندان کمی هستند.

شیخ بازماندگان با بيان اينكه بالا رفتن سن ازدواج، پيری جوامع و كاهش جمعيت، سستی بنيان خانواده ها را در پي دارد، افزود: همه بايد در برطرف كردن موانع و پيشگيري از سختگيری های بی مورد كه در سر راه ازدواج جوانان قرار دارد، زمينه سهولت در اين امر معنوی را مهيا كنيم.