عملکرد دامپزشکی خمیر در شش ماهه نخست امسال تشریح شد
  • اجتماعی

  • مهر 15، 1400 - 11:21


*عملکرد دامپزشکی خمیر در شش ماهه نخست امسال تشریح شد*

 

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان خمیر به تشریح عملکرد دامپزشکی در شش ماهه نخست امسال پرداخت.

 

 دکتر مریم ملی نژاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دریای اندیشه از خمیر؛ با اشاره به هفته دامپزشکی و تبریک این روز به همه خدمتگزاران و فعالان این عرصه، عملکرد اداره دامپزشکی طی شش ماهه نخست امسال را بیان کرد.

 

دکتر ملی نژاد گفت: یکی از وظایف و اقدامات دامپزشکی، تامین بهداشت دام از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و بیماریهای مشترک انسان و دام است.

 

وی افزود: بیش از ۸۰۰ نوع بیماری قابل انتقال از دام به انسان تاکنون شناسایی شده که بروسلوز یا تب مالت، هاری، سل، آنفلوانزای پرندگان و ... از جمله این بیماری ها هستند که عمده اقدامات پیشگیرانه از شیوع این بیماریها توسط دامپزشکی انجام می گیرد.

 

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان خمیر در ادامه با اشاره به عملکرد این اداره در حوزه های عملیاتی و پیشگیری عنوان کرد: به منظور پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماریهای واگیردار، در شش ماهه اول سالجاری نزدیک به ۳۶ هزار مورد واکسیناسیون در بین دام ها سبک و سنگین انجام شده است.

 

این مسوول افزود: انجام بیش از ۱۲ هزار و ۱۶۵ مورد واکسن بروسلوز دام های سبک و سنگین از جمله بره، بزغاله، گاو، گوساله، ۱۰۰مورد واکسن تب برفکی گاو و گوساله،بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ رأس گوسفند و بز واکسن پی پی آر، لمپی اسکین گاو و گوساله به‌تعداد ۴۷۷ مورد، بالغ بر ۳هزار مورد واکسن آبله بز و همچنین ۱۷۰ مورد واکسن برای سگ ۱۷۰ قلاده از جمله این واکسن ها بوده است.

 

ملی نژاد همچنین با اشاره به حوزه نظارتی دامپزشکی شهرستان بندرخمیر تصریح کرد: در نیمه اول سال ۳۷۰ مورد بازدید نظارتی از مراکز فرآورده های خام دامی توسط اداره دامپزشکی انجام شده است.

 

مدیر اداره دامپزشکی شهرستان افزود: علاوه بر نظارت بر ورود و خروج دام های سبک و سنگین و مرغ زنده و جوجه های یک روزه، دامپزشکی شهرستان خمیر بر عرضه فرآورده های خامی از جمله گوشت سفید و قرمز ، آبزیان و تخم مرغ نظارت داشته است.

وی همچنین عنوان کرد:طی شش ماه گذشته حدود ۱۰۵ کیلوگرم محموله های غیرمجاز توسط کارشناسان دامپزشکی کشف و معدوم شده است.