آرزوی شیرین بانوی بستکی
  • فرهنگی

  • خرداد 25، 1400 - 09:19


در گفت و گو با یک بانوی کارآفرین بستکی مطرح شد؛
آرزوی شیرین بانوی بستکی

بستک از شهرهای هرمزگان، با قدمتی تاریخی، در قدیم محلی برای استراحت کاروان‌ها بوده است. شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به فارس و از شرق و جنوب به هرمزگان متصل است.
از شیرینی‌های سنتی و محلی بستک می توان به شیرینی‌های بیش‌مه، گردویی، نکیمات، حلیم، گرساد، بجیه، نان فرنگی و فلزین، حلوای ساد اشاره کرد.
شیرینی های سنتی و محلی بستک منحصر به‌فرد است، از این رو یکی از بانوان بستکی برای حفظ و احیای سنت‌های این شهر تاریخی، علیرغم وجود مشکلات فراوان، اقدام به تهیه شیرینی های سنتی بستک کرده است. خبرنگار مهربانو به سراغ وی رفته و گفتگویی را ترتیب داده که از نظر خوانندگان می گذرد:

ایمانه شریفیان هستم، متولد 1362 از روستای گودگز شهرستان بستک، متاهل و دارای سه فرزند هستم. دارای مدرک  حسابداری و شاغل در اداره مخابرات این شهرستان به مدت 17ساله فعالیت دارم.
در کنار شغل اداری، کار پخت کیک و شیرینی نیز انجام می دهم و این کار را بطور رسمی از اواخر 92 شروع کردم، اوایل سفارشات خانوادگی و دوستان را انجام می دادم و کم کم در سطح شهرستان سفارش کیک های دکوراتیو انجام دادم و با گذراندن دوره های آموزشی در شیراز و تهران، کم کم فعالیت خود را علاوه بر سفارش، در حوزه آموزش نیز شروع کردم که در حال حاضر علاوه بر کارگاه خانگی، آموزشگاه صنایع غذایی با مجوز فنی حرفه ای دارم که بطور متوسط ماهانه 15- 20نفر هنرجو در این آموزشگاه، حضور می یابند که خدارو شکر 99 درصد از هنرجوها، کارهای خانگی خودشان بعد از دروه آموزشی شروع می کنند و این برای من باعث افتخار است که میتوانم بانوان سطح شهرستان و استان را وارد بازار کار کنم و برای خودشان حرفه ای داشته باشند.
در این آموزشگاه، دوره های آموزشی از قبیل کیک ساز ترساز، تزیین کیک، فینگرفود، کافی شاپ، شیرینی خشک، آشپز سنتی، آپز مخصوص روز، سالاد ساز، آشپزی با ماکرویو، آموزش انواع نان های حجیم، حلوا بوتیک همراه با مدرک معتبر بین المللی و علاوه بر این آموزش های کیک های دکوراتیو به هنرجویان ارائه می شود.
علاوه بر تهیه کیک، در زمینه شیرینی و غذاهای سنتی شهرستان بستک نیز مشغول به فعالیت هستم و آموزش این غذاها را در آموزشگاه و هم در پیچ اینستاگرام خودم به صورت رایگان برگزار می کنم تا بتوانم در حفظ غذاهای بومی شهرم، کوچکترین سهمی را به عنوان بانوی بستکی داشته باشم.
سالی که شروع بکار کردم هنوز حرفه کیک پزی که بصورت تخصصی در سطح اروپا و روسیه مطرح بود در کشور ما جا نیافتاده بود، در این زمینه اساتید محدودی داشتیم و به سختی دوره های آموزشی داشتیم، من دوست داشتم این حرفه را وارد شهرم کنم تا همشهریانم بتوانند علاوه بر طعم خوب کیک های مراسماتشان، طرح های خوبی هم داشته باشند و کیک های زیبا و دکوراتیو زینت بخش مجالس‌شان باشد، علیرغم اینکه فرزندم کوچک بود سعی کردم یک دوره کوتاه و مختصر آموزش در شیراز بگذرام و بعد از آن با جدیت بیشتر، کار را شروع کنم و توانستم کارها را تا الان ادامه بدهم و در کنار هنرجویان فعالیت کنم.
فعالیتم را از انبار کوچک کنار آشپزخانه که فقط فضای 2/2و با همزن و وسایل شیرینی پزی های مادر مرحومم شروع کردم، میخوام این را بگویم که وقتی عشق به کار باشد باحداقل وسایل هم می شود کار کرد، با پولی که از محل فروش شیرینی و کیک بدست می آوردم وسایل و تجهیزات شیرینی پزی خریدم و کم کم یک کارگاه بزرگتر با امکانات بیشتر راه اندازی کردم و تا الان هم هنوز بیشترین فروش خودم را به مبحث توسعه کارگاه و آموزشگاه اختصاص می دهم.
برای توسعه هرکاری، مشکلات فراوان مختص خودش سرراه آدم هست، شکست ها و نامهربانی های مسیر کار برای همه هست و منم از این حیث مستثنی نبودم، سختی بسیاری کشیدم تا خودم را به این نقطه رساندم، ولی هیچ وقت نه شرایط سخت و نه حرف کسی نتوانست من را از راهی که انتخاب کردم منصرف کند، خیلی وقتها خسته شدم ولی باز قوی تر از قبل ادامه دادم.
همانطور که قبلا گفتم کارگاه شیرینی پزی من از انباری و حیاط خلوت منزلم شروع شد و تا الان که زمین جنب خانه ام را خریدم و یک گارگاه مجزا احداث و راه اندازی کرده ام. اگرچه هنوز تکمیل و آنچه دلم میخواد نشده است ولی با توکل بر خدا، این محل را به یک مجموعه فروش و آموزش تبدیل خواهم کرد.
تنها حمایتی که از من شد، یک وام خود اشتغالی است که سال قبل ازجهاد کشاورزی دریافت کردم که بواسطه آن، تنها توانستم اندکی از کارهایم را به پیش ببرم. برای ایجاد کارگاه مختص شیرینی سنتی شهر بستک جهت
برآورده شدن آرزویم، به حمایت بیشتری نیازمندم.
اوایل فعالیتم، خودم تنها بودم ولی درحال حاضر، هنرجویان هم در سطح شهرستان برای خودشان سفارش انواع کیک و شیرینی را دارند و در حال فعالیت هستند.
من بخاطر شرایطم و داشتن بچه کوچک، خیلی کم توانستم دوره های که مدنظرم بوده شرکت کنم، ولی دوره های آموزشی خیلی خوبی را در شیراز و تهران گذراندم، ولی برای پیشرفت کار مسلما آموزش لازم هست و همیشه در حال یادگیری از اساتید کشورم که در سطح بین المللی اند هستم، تا بتوانم با برگزاری دروه های آموزشی، تجربیاتم را در اختیار بانوان شهر و استانم قرار دهم و محصولات بهتر با پایه علمی بیشتر ارائه بدهم.
من همیشه به شیرینی و آشپزی علاقه داشتم و من و خواهرانم از سن خیلی کم، در منزل آشپزی می کردیم و شیرینی می پختیم و تمام اینها را مدیون مادرمان هستیم که خیلی خانم با سلیقه و هنرمندی بودند. پدرم نیز در قسمت ایرانی هتل بین المللی در کشور بحرین مشغول به فعالیت هستند و غذاهایی که پدرم پخت می کند، اصلا قابل مقایسه با دست پخت ما نیست چون واقعا عالی هست. از خدا میخوام همیشه سایه پدرم بالای سرمان باشد.
من شروع اصلی پخت کیک را از زمان تولد 2 سالگی دخترم (سال 86) زدم خودم علیرغم نبود هیچ وسیله ای، کیک تولد درست کردم و بعد از آن فقط برای اطرافیان کیک می پختم و تفننی کار می کردم و به مرور به علاقه خودم پی بردم و شروع کردم. ناگفته نماند در آن ایام من دانشجو بودم و بچه کوچک داشتم و مشغول کار اداری نیز بودم.
محل کار و دانشگاه و زندگیم فاصله زیادی داشت و بدون وسیله شخصی این مسافت ها طی می کرم و در کنار همه این ها، به علاقه اصلی ام فکر میکردم و همه حتی همسرم بهم می گفتند شرایط سختی داری و نمیتوانی ولی وقتی فهمیدند واقعا اینکار را دوست دارم نظرشان در مورد من تغییر کرد و خانواده و همسرم همیشه همراه و مشوقم شدند  و کنارم ایستادند، واقعا از همسرم که تمام راه را همیشه پا به پای من آمده است ممنونم.
 ما در مسیر زندگیمان باهم گوشه به گوشه زندگی را گرفتیم و برای انجام کارهای منزل اعم از پخت غذا تا رسیدگی به بچه ها همکاری داریم و خدا را شاکرم که علاوه بر همسر، به من رفیق و همراه و سنگ صبور داده است.
شیرینی های تولیدی کارگاه، اغلب به صورت سفارشی انجام می شود و هر روز مشتری های خاص خودمان را داریم و علاوه بر آن در سطح شهر چندین مغازه، در فروش کیک به صورت بسته بندی و با مجوز بهداشت به ما کمک می کنند.
در کارگاه شیرینی پزی برای پخت کیک ها و شیرینی ها از بهترین برندهای ایرانی و خارجی استفاده می کنم حتی با افزایش قیمت های سرسام آور مواد اولیه این روزها، همه سعی ام بر این بوده که بهترین مواد خریداری کنم و با حداقل سود به فروش برسانم و با وجود اندک تبلیغات، بهترین بازدهی را داشتم، چون معتقدم فروش برای آدم تعهد می آورد و این تهعد در کیفیت و زیبایی، خود بخود باعث تبلیغ و جذب مشتری می شود.
من یک آرزوی بزرگ دارم؛ آن هم «راه اندازی مرکز فروش شرینی های سنتی شهرم».
 دوست دارم افراد با عبور از شهرم یا شنیدن نام آن، دسترسی آسان به شیرینی اصیل بستکی داشته باشد. از این رو انتظارم از مسئولین این است که تسهیلات با بهره کم در اختیارم قرار دهند تا به آرزویم برسم و بتوانم مرکز فروشی را در سطح شهرم ایجاد کنم و بواسطه آن، محصولات شهرم را در بسته بندی های شیک و طعم عالی در سطح کشور و حتی دنیا بشناسانم. شیوع ویروس منحوس کرونا همه بازارها را با مشکل مواجه کرده و ما نیز مستثی نبودیم اوایل شیوع این بیماری، آموزشگاه و کارگاه بطور کامل تعطیل و به مرور با اندک فروش و اعتمادی که به من داشتند شروع شد ولی در کل گرانی و کرونا به شدت بر بازار فروش شیرینی ها در بستک تاثیر مخرب گذاشت.