آب سرنی تا نیمه تیرماه به خانه مینابی ها می رسد
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 31، 1401 - 05:40


به گزارش اختصاصی دریای اندیشه مدیر عامل آب و فاضلاب هرمزگان خبر داد؛

آب سرنی

 تا نیمه تیرماه به خانه‌ مینابی‌ها می‌رسد

علی ستاری 

 

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، هر چه زمان می‌گذرد و عمر این کره خاکی رو به فزونی می‌گذارد اهمیت آب در مقوله حیات بیش از پیش آشکار می‌شود به شکلی که هیچ اجتنابی برای اهمیت آن وجود ندارد و امروز دیگر بسیاری از مردم به خصوص در جنوب کشور و شهر‌های بندرعباس و میناب و حتی بندرخمیر و شهرهای دیگر و روستاهای استان شعار «آب مایه حیات است» از حالت کلیشه‌ای برایشان در آمده است و به امری ضروری تبدیل شده است چرا که اگر امروز در شهر بندرعباس یا در بخش عمده‌ای از استان شاهد پایداری آب هستیم حاصل از مجاهدت‌هایی است در همین سال‌های نه چندان دور انجام شد تا تنش آبی در استان به حداقل برسد و الا ما قبل از چالش‌هایی که در سایر نقاط کشور تبدیل به مسائل امنیتی شوند در هرمزگان چالش امنیتی شده‌ی بحران آب را پشت‌سر گذاشتیم، جایی تعارض منافع شدیدی بین بهره‌برداران آب استان به ویژه در شرق و مرکز استان ایجاد شده بود و همه هم حق می‌گفتند؛ هم مردم و کشاورزان میناب که در عین تشنگی آب شهرشان از سد و بدتر از آن از چاه‌های اضطراری‌ای دشت‌هایشان به قیمت جان زمین‌ها و نخل‌های سر به فلک‌کشیده‌شان به بندرعباس منتقل می‌شد و حیاتشان را سخت می‌کرد مطالبه به حقی داشتند و هم مسئولان استانی در اجرای پروژه‌های انتقال آب به بندرعباس حق می‌گفتند چرا که کیست نداند که حیاتی‌ترین کاربرد آب در حوزه شرب است چرا که انسان بدون آب به هیچ وجه نمی‌تواند به زیست خود ادامه دهد آن هم در استان گرمسیری مانند هرمزگان که بخش عمده‌ای از آب بدن به واسطه تعریق از دست می‌رود. 

آن‌روزها هرمزگان دچار یک ترک فعل بزرگ در حوزه خدمت به مردم بود و آن هم تعلل در احداث آبشیرین‌کن‌ بندرعباس برای متمرکز کردن تامین آب این شهر از روی دریا تا فشار از روی دشت میناب و سد استقلال برداشته شود، البته در همان سال‌های بحران در دشت شمیل و نیان هم چاه های اضطراری بسیاری زده شد که اگر آبشیرین‌کن‌ بندرعباس به بهره‌برداری نمی‌‌رسید چه بسا امروز شاهد سرایت بحران‌های امنیتی به این منطقه بودیم.

بنابراین تمام مسئولین اعم از مسئولان حوزه قانون‌گذاری تا اجرا و سیاست‌گذاری باید نگاه ویژه‌ای به حوزه تامین آب داشته باشند چرا که بحران در حوزه آب می‌تواند پیش زمینه عظیمی برای ایجاد بحران‌های بعدی باشد.

همانطوری در تمام حوزه‌ها قائل بر این هستیم که یک چرخه‌ای وجود دارد که نباید مختل شود به عنوان مثال همانطوری که برای آبزیان و دریا محل‌هایی زیستگاه‌های مصنوعی با هدف کمک به اکوسیستم دریا ایجاد می‌کنیم حوزه آب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست به این معنا که ما نباید در مواجهه با منابع آبی فقط برداشت کننده باشیم بلکه در بسیاری از موارد نیز باید به کمک منابع آبی خود اعم از منابع آب سطحی و زیرزمینی خود بیاییم و سازه‌هایی را احداث کنیم که حداقل در مناطقی که اضافه برداشت بالایی دارند کمی بتوانیم چرخه تجدید منابع آب را رو به روال تر کنیم.

یکی از سازه‌هایی که در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند احداث سد‌های جدید است، بارزترين اثر سدها، تغيير رژيم هيدرولوژيکي مناطق مجاور خود است که از جمله اين تغييرات مي توان به تامين دبي پايه دائمي و تغيير در سطح اساس آبخوان هاي مجاور اشاره کرد. اين تغييرات مي تواند به نوعي در مقابله با خشکسالي موثر واقع شود.

یکی از پروژه‌های خوبی که بعد از سال‌های بحران در میناب و شرق هرمزگان به بهره‌برداری رسید پروژه سد سرنی بود

طرح سد سرنی شامل خود سد، سامانه انتقال و تصفیه خانه است که از مهمترین اثرات مثبت این پروژه می‌توان بر ارتقای کیفیت آب شرب و وضعیت آبرسانی شرق استان اشاره کرد، این پروژه در صورت بهره‌برداری کامل با تامین آب با کیفیت مناسب جهت شرب اهالی مناطق مسکونی باعث افزایش سطح سلامتی و رفاه در بحث کنترل رژیم سیلابی و کاهش ذرات معلق آب در دریاچه سد و تشکیل دریاچه و پهنه آبی وسیع و ایجاد میکروکلیما و لطافت هوا موثر است. 

این سد با ظرفیت اسمی ۶۱ میلیون متر مکعب در بهمن ماه ۹۸ توسط وزیر وقت نیرو افتتاح شد که برای اجرای آن ۸۷ میلیون یورو تسهیلات بانکی استفاده شده است و بنا براین بوده است که تصفیه خانه این سد که ظاهرا هنوز عملیات اجرایی آن به اتمام نرسیده است به عنوان تصفیه خانه جدید میناب مورد استفاده قرار گیرد.

بر همین مبنا عبدالحمید حمزه‌پور مدیر عامل آب و فاضلاب استان هرمزگان در بازدید از پروژه‌های آبرسانی به شهرستان میناب ضمن بازدید از تاسیسات آب و فاضلاب میناب از تلاش این شرکت برای بهره‌مندی مردم میناب از آب سد سرنی تا نیمه تیرماه خبر داده است.

عبدالحمید حمزه پور در این بازدید که فرماندار ویژه میناب نیز حضور داشت، با اشاره به پروژه خط انتقال آب از تصفيه خانه سد سرنى به شهر ميناب افزود: بهره برداری از این پروژه علاوه بر اینکه مردم میناب به خواسته دیرینه شان در استفاده از آب سطحی دست خواهند یافت، باعث پایداری آب این شهر خواهد شد.

به گفته وی، در اجرای طرح بهره مندی مردم میناب از آب سد سرنی اقداماتی از جمله تجهيز ايستگاه پمپاژ ، احداث خط انتقال با لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلیمتر، به طول چهار کیلومتر و همچنين احداث دو باب مخزن ذخيره به حجم ۱۰ هزار مترمكعب اجرا شده است.

وی اعتبار هزينه شده برای عمليات اجرايى این پروژه‌ها را بالغ بر ۷۰۰ ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: با بهره بردارى از اين پروژه وضعيت تأمين كيفى و كمى آب شرب شهر ميناب و تعدادى از روستاهاى پيرامونی و حاشيه اين شهر بطور قابل توجهى ارتقاء و در پايدارى آب مورد نياز نیز تأثير زيادى خواهد داشت.

  مدیرعامل آبفا همچنین از وضعيت توزيع آب در روستاهاى بخش مركزى ميناب نيز بازديد کرد. 

  فرماندار ويژه ميناب نیز در این بازدید ضمن ابراز رضايت از سرعت بالا و پيشرفيت فيزيكى طرح تامین آب میناب از تصفیه خانه سد سرنی، ابراز اميدوارى كرد، با بهره بردارى از اين پروژه مهم، مشكل ديرينه كمبود آب میناب مرتفع و باعث ايجاد رضايت مردم شود.