ابزارهای نظارتی مجلس نباید برای مچ‌گیری، نزاع و توهین استفاده شود
  • سیاسی

  • تیر 29، 1399 - 09:43


نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی، نظارت را از وظایف نمایندگان مردم عنوان کرد و با تاکید بر رعایت احترام و جایگاه‌ها، گفت: از ابزار نظارتی نباید برای مچ‌گیری، نزاع، درگیری، افترا و توهین و منافع شخصی و گروهی استفاده کرد.

 

«الله‌وردی دهقانی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا همچنین افزود: امروز در مدیریت بازار کشور دچار مشکلاتی هستیم و همه مردم نیز این را می‌دانند و مردم با مشکلاتی فراوانی در کشور روبرو هستند و به‌سختی زندگی می‌کنند. از طرفی بیماری کرونا هم علاوه بر مشکلاتی که مستقیما از این بیماری متوجه مردم است، آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن هم بر آنها افزوده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: لذا ما در شرایط فعلی باید به دولت کمک کنیم. دولت با هر گرایشی، دولت نظام جمهوری اسلامی است. مجلس و دولت باید با هم تعامل و گفت و گو داشته باشند. مجلس باید از ابزارهای قانونی خود استفاده کرده و از دولت برای حضور در مجلس و کمیسیون‌ها دعوت کند و اگر کمکی از دست مجلس برای بهبود وضعیت کشور بربیاید، حتما ورود کند، قانونگذاری، تحقیق و تفحص و نظارت و سوال کند تا امورات کشور اصلاح شود.

دهقانی ادامه داد: اینکه ما در این یکسال باقی‌مانده به پایان دولت که با شرایط خاصی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اقمارش و از آن طرف شرایط بد بیماری کرونایی روبرو هستیم موضوع استیضاح را هم در کشور داشته باشیم به صلاح مردم و کشور نیست و آسیب‌های فراوانی به‌لحاظ اقتصادی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که به دولت برای رفع ایراداتی که در ساختار اجرایی آن وجود دارد کمک کنیم تا این اشکالات برای همیشه برطرف شود. البته این مشکلات مختص این دولت نبوده و در دولت‌های قبلی هم معمولا سال‌های آخر دوره‌های دوم ریاست‌های جمهوری وجود داشته است. برخی مواقع در دوره‌های مختلف در دوره‌های اول ریاست جمهوری نیز این مشکلات وجود داشته است که انتظار می‌رفت مجلس به این مساله وارد کند.

دولت در مبارزه با کرونا در شرایط تحریمی اقدامات ‌خوبی انجام داد

دهقانی درباره اقدامات مثبت دولت در ماه‌های اخیر اظهار داشت: مطمئنا دولت اقدامات مثبتی هم داشته است، دولت در بحث مبارزه با کرونا با توجه به شرایط تحریمی کشور، در ماههای اول اقدامات ‌خوبی انجام داد.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور یک شبه یا دوساله ایجاد نشده، بلکه از سال‌ها و دهه‌های قبل روی هم انباشته شده است، تصریح کرد: مسئولان باید چاره‌اندیشی می‌کردند و اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت می‌رهاندند چرا که هر زمان روابط ما با غرب خوب بوده به آنها نفت فروختیم و اقتصاد کشور را اداره کردیم و هر زمان این روابط بد بود نتوانستیم نفت بفروشیم و دچار مشکل شدیم و یا به شرق روی آوردیم و سیاست‌های ثابتی را در این ۴۰ سال گذشته نداشتیم.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: باید اهداف و سیاست‌های نظام، ثابت و مشخص باشند چرا که در این صورت با آمدن و رفتن یک دولت، یک حزب یا یک جناح منافع ملی دچار تغییر و تحول و یا سردرگمی نمی‌شود.

دهقانی درباره راهکار عملی مجلس برای برون‌رفت از مشکلات کشور اظهار داشت: هیچ مشکلی در دنیا نیست که برای آن درمان وجود نداشته باشد. اگر ما کمی حواسمان را جمع کنیم و اخلاص، ایثار، جسارت، جرات هم داشته باشیم خواهیم دید که همه ابزار حل مشکلات فعلی را در داخل کشور داریم و توان غلبه بر مشکلات را داریم به شرط آنکه اراده داشته باشیم.

رهبری، مجلس یازدهم را مظهر امید مردم توصیف کردند

دهقانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار به موضوعات اساسی کشور اشاره و تاکید کردند، مجلس یازدهم مظهر امید مردم است و باید در صدد رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد چرا که مردم در شرایطی به مجلس رای دادند و پشت نظام ایستادند که مانند همه بحران‌های مختلف همه دشمنان بر این بودند که مردم پای کار نیایند ولی مردم آمدند و یک مجلس انقلابی و خوبی را تشکیل دادند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: رهبر انقلاب با اظهار رضایت از عملکرد مجلس در این یک ماه گذشته از انتخابات هیات رییسه و روسای کمیسیون‌ها، عنوان کردند که مجلس به‌رغم بحران کرونا در کشور به وظایفش به خوبی عمل کرده و جلسات مجلس را نیز به‌طور مرتب برگزار کرده است.

 

دهقانی عنوان کرد: رهبری همچنین با اشاره به مباحث کلان کشور خاطرنشان کردند، درست است که در کشور مشکلات اقتصادی داریم، اما همانطور که دشمنان نیز امروز اذعان می‌کنند، کشور از قدرت دفاعی و بنیه قوی برخوردار است و بی‌تردید ما توان غلبه بر این مشکل را نیز داریم.

 

وی با اشاره به بیانات رهبری که فرمودند امروز تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی و تورم، معیشت مردم و اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده است، خاطرنشان کرد: ما در این شرایط تحریمی، اقدامات حیرت‌انگیزی را در بخش‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و «های تک» انجام داده‌ایم.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه نباید از ظرفیت‌های معنوی مردم غافل شویم، بیان داشت: ایشان یادآور شدند که مردم به‌خصوص کادر درمانی و بهداشتی در این چندماه گذشته در مساله کرونا با دل و جان و به‌شکل جهادی به میدان آمدند. حرکت مردم در بحث تجلیل از سردار شهیدسلیمانی نیز صرفا یک بحث احساسی- عاطفی نبود بلکه به‌ معنای قدردانی از خادمان، انقلابیون و جهادگران و مدافعان عرصه امنیت نظام و کشور و در طول تاریخ بی‌نظیر بود.

مجلس باید وظایف خود را با قاطعیت و متانت انجام دهد

دهقانی به توصیه‌های رهبری به نمایندگان در نیت الهی و خالص و کار برای مردم اشاره و عنوان کرد: نمایندگان نباید درگیر مسائل سیاسی، گروهی، باندی و منافع شخصی شوند بلکه باید همواره مسائل کلیدی کشور را مورد توجه قرار داده و برای حل و فصل مشکلات دقت کنند. در چنین شرایطی مجلس مطمئنا موفق خواهد بود.

وی یادآور شد: مجلس نباید در اختیاراتش تعلل کند بلکه باید وظایف خود را با قاطعیت، متانت، احترام و با رعایت حقوق دیگران و هماهنگی سایر قوا انجام دهد.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی به ابزارهای مجلس از جمله سوال، تحقیق و تفحص به عنوان حق قانونی نمایندگان اشاره و افزود: رهبری عنوان کردند که این ابزارها، با رعایت اصول اخلاقی، قانونی و عاطفی باید مورد استفاده مجلس قرار گیرد. ایشان همچنین فرمودند که ما دشمنان زیادی در دنیا داریم و آمریکا که قلدرترین دشمنان ما است بحمدالله تاکنون نتوانسته هیچ اقدامی انجام دهد.

تاکید رهبری بر حفظ اتحاد و انسجام داخلی در شرایط کنونی کشور

دهقانی اضافه کرد: رهبری تاکید کردند، باید اتحاد و انسجام داخلی را در شرایط فعلی در کشور حفظ کنیم چرا که دشمن با همه نیروهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی خود در میدان است و همواره علیه نظام، جمهوری اسلامی و مردم ایران توطئه می‌کند و ما باید حواسمان را جمع کنیم و اقداماتمان را باید به‌گونه‌ای با تعامل با سایر قوا پیش‌ ببریم که لطمه‌ای به‌ کشور و نظام وارد نشود.

وی درخصوص تعامل دولت و مجلس اظهارداشت: مجلس و دولت هر کدام وظایف خاص خود را دارند، ضمن اینکه دولت و کشور هم توانایی‌های خاص خود را دارند.  مجلس می‌تواند از طریق قانون، دولت را موظف و موکلف به انجام اقدامی کند ولی مجلس باید در قانونگذاری، توان کشور، دولت و شرایط اجتماعی، اختصاصی و سیاسی کشور را نیز در نظر بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس تاکید کرد: نباید قوانینی به دولت تحمیل شود که امکان اجرای آن وجود نداشته باشد لذا باید واقعیت‌ها،  توان واقعی دولت،  کشور و نظام مورد توجه قرار گیرد و قانونگذاری با رعایت این مسائل انجام شود تا دولت مجبور به عدم اجرای آن قانون نشود.