اف ای تی اف راه حل مشکلات کشور یا تداوم تفکرات مدیریت 8 ساله؟
  • سیاسی

  • خرداد 18، 1400 - 10:46


به گزارش سرویس سیاسی دریای اندیشه ،  قطعا نام برنامه FATF را از زبان برخی از کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنیده اید لذا لازم است کمی به بررسی ابعاد آن بپردازیم. 
 اف‌ای‌تی‌اف چیست ؟
 برخی نمایندگان انقلابی مجلس گذشته  حاضر بودند مجلس منحل شود ولی اف ای تی اف تصویب نشود و آن را از ترکمانچای بدتر و سنگین تر می دانستند؛ لازم است که بدانیم اف ای تی اف یک قرارداد نیست بلکه یک سازمان بین دولتی است که نام آن گروه ویژه اقدام مالی است هدف اصلی ای که دنبال می کند البته روی کاغذ  مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط کشورهای عضو این مجمع و گروه است. 
اعضای FATF چه کشورهایی هستند ؟
در حال حاضر 198 کشور عضو این برنامه میان دولتی هستند از جمله کشورهای فرانسه ،آلمان، بریتانیا ،ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، کانادا و روسیه که حضور این 8 کشور موجب شده است به آن ها گروه G8 گفته شود  البته ناگفته نماند فعالیت روسیه در این گروه تعلیق شده است و هم اکنون اف ای تی اف را  هفت کشور اداره می کند که به آن G7 می گویند.
 اگر بخواهیم  مسائل مربوط به این گروه ویژه اقدام مالی  را به زبان  ساده تر بیان کنیم باید بگوییم ما با کشور هایی طرف هستیم که از نظر آنها سازمان مجاهدین خلق با تمام جنایت هایی که در حق ملت ایران کرده است،عربستان سعودی که در حال کشتار مردم بی دفاع یمن می باشد و حمایت همه جانبه ی او از  داعش اظهر من الشمس بود، رژیم صهیونیستی اسرائیل که جنایاتش در فلسطین سر آمد است، دولت وحشی میانمار و...را که خود ذاتا  تروریست هستند را  نه تنها جزء کشورهای حامی تروریسم معرفی نمی‌کند بلکه جایزه صلح نیز به آنها می دهند اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین حامی تروریسم معرفی می‌کنند و گروه‌های آزادی بخش فلسطین حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و... را که فقط در حال دفاع از خاک، مال، ناموس،تمامیت ارضی و هویت خود هستند  را تروریست قلمداد می کند این یعنی ما با پذیرفتن اف ای تی اف باید بر سر سفره ای بنشینیم که در آن چیزی جز خون کودکان بی گناه فلسطینی میانماری  کشمیری و ... نیست و علنا با یک عمر آرمان گرایی خودمان خداحافظی کنیم و لگد به تلاش های امام و شهدا بزنیم.
     در صورتی که کشورهای غیرعضو اف ای تی اف کیفیت منافع گروه را تهدید کنند آنها قادر به انجام اقدامات خصمانه خواهند بود بر اساس مفاد اف ای تی اف فعالیت‌های سپاه پاسداران و سپاه قدس در سوریه و همچنین حمایت از حزب الله لبنان و نیز فعالیت بسیاری از جنبش‌های آزادی‌بخش به روشنی در بخش فعالیت‌های حمایت از تروریسم جهانی قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران در صورت پیوستن به اف ای تی اف  باید همه اطلاعات محرمانه قبل از اثبات جرم و یا سوء ظن نسبت به نهادها و شخصیت های خود را در اختیار سازمان و کشور های مدیریت کنندهFATF قرار دهد که چنین رویدادی زمینه‌ای روشن  را برای جاسوسی به وجود می‌آورد.
اف ای تی اف از جمهوری  اسلامی ایران  انتظار دارد که 9 برنامه جامع را که به شرح زیر است در کشور اجرا کند.
1-به نحو مناسبی تامین مالی تروریست‌ها را جرم انگاشته و از جمله معافیت گروه‌های تحریم شده را که «در تلاش برای پایان دادن به اشغالگری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند»، حذف نماید.
2-دارایی‌های تروریستی را در راستای قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل شناسایی و بلوکه کند.
3- نظام مناسب و قابل اجرای مراقبت مقتضی مشتریان را تضمین دهد.
4-استقلال کامل واحد اطلاعات مالی را تضمین و تحویل گزارش فعالیت‌های مشکوک مربوط به تراکنش‌های مربوطه را الزامی کند.
5- نحوه شناسایی و تحریم خدمات دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به وسیله مسئولان را اثبات کند.
6- معاهدات تامین مالی تروریست‌ها و پالرمو را تصویب و اجرا کرده و توانمندی ارائه مساعدت دوجانبه حقوقی را شفاف سازی نماید.
7-تضمین دهد که موسسات مالی انتقال وجوه خود را ضمن تائید در اختیار داشتن مشخصات کامل گیرنده و فرستنده انجام دهد.
8- برقراری طیف وسیع تری از مجازات‌ها برای ارتکاب جرایم پولشویی برقرار شود.
9- وضع قوانین و آئین نامه‌های مناسب جهت مصادره اموال دارای ارزش متناظر را تضمین دهد.
قدرت اعمال که با پیوستن به مجازات انضباطی و مالی برای کشورهای عضو در صورت عدم ارائه اسناد مورد نیاز وجود دارد امکان شنود مکاتبات و وارسی به آنها به بهانه انجام تحقیقات درباره پولشویی و تامین مالی تروریسم را فراهم می‌کند و  سیستم بانکی کشور موظف است تمام اطلاعات را در اختیار آن ها قرار دهد؛ چنین اقدامی موجب اشراف اطلاعاتی کامل بر حوزه های پولی و مالی کشور می‌شود.
ناظر هایی که قرار است با استفاده از سند اف ای تی اف ناظر فعالیتهای مالی و بانکی ما باشند کشور عربستان سعودی و رژیم غاصب و صهیونیستی  اسرائیل است که در مجمع اف ای تی اف وظیفه نظارت را بر عهده دارند این 2 کشور عملاً به دنبال دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی ایران هستند و برای از بین بردن نظام اسلامی در ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند حال این سوال مطرح می شود که چرا ما باید این اجازه را بدهیم که دشمنان قسم خورده ما بر کلیه فعالیت‌های مالی و اقتصادی  به بهانه های واهی نظارت کنند؟ چرا ما باید با دستان خودمان اطلاعات حساس را  در اختیار آن ها قرار دهیم؛ قطعاً عقل سلیم نمی تواند این موضوع را بپذیرد و قطعاً علت تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب اف ای تی اف همین موضوع است، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مخالفت خود را با اف ای تی اف اعلام کرده است.
 کشور ما به دلیل تحریم ها و عدم وجود راه های مالی درست حتی قادر نیست تعاملات مالی خود را را با کشورهایی که با آن ها مراودات تجاری و اقتصادی دارد را تنظیم کند و از طرفی دیگر تحریم های آمریکایی بسیاری از مسائل تجاری را برای جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده است و از این حیث بخش قابل توجهی از نیازهای تجاری و ارزی کشور از راه دور زدن تحریم ها محقق می شود لذا در اختیار قرار دادن تمام اطلاعات مالی و بانکی کشور می‌توانند همین یک راه تامین نیاز کشور را نیز به صورت شفاف در اختیار دشمن قرار دهد تا آنها بتوانند این راه را نیز برای ایران ببندند.
از طرفی غرب استکباری به وضوح نشان داده است که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و در این زمینه حتی به کشورهای هم پیمان و متحد خویش نیز رحم نمی کند که نمونه بارز آن در جاسوسی آمریکا از کشورهایی مانند آلمان مشاهده شده است ایران اسلامی با حسن نیت تمام در مذاکرات برجام حاضر شد تمام درخواست های طرف غربی را بپذیرد و تمام و کمال آنها را اجرا کند و گزارش‌های آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت به عنوان ناظر توافق برجام دلیلی بر این مدعا است اما با این وجود آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ یک از تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی ایران عمل نکرده و تیم مذاکره کننده وزارت خارجه کشورمان وارد دوره جدیدی از مذاکرات شده است.
مناظره انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری  در تاریخ پانزدهم خرداد ماه ۱۴۰۰ به انجام رسید درمیان نامزد های حاضر عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی موضوعی را در مورد اف ای تی اف و معطلی در تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حمله به  دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد و در مناظره گفت: 6 ماه است  منتظریم آقای رضایی اقدام کندآقای رضایی شما را در مجمع چند وقت برای اف‌ای‌تی‌اف معطل کردید عدم پذیرش اف ای تی اف پدر کشور را درآورده است
 همتی این سخنان را در حالی بیان کرد که بهمن ماه 98 گفته بود تصمیم اجلاس اف ای تی اف تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت قبلا هم گفتیم هر اتفاقی درباره اف‌ای‌تی‌اف بیفتد از آنجایی که 90 درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم ناپذیری انجام میشود نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.
این سخنان ضد و نقیض عبدالناصر همتی نشان می دهد که او نیز مانند دولت فعلی حل مشکلات کشور را در خارج از کشور جستجو می کند از این حیث دنبال تصویب اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و عدم تصویب این طرح در مجمع را دستاویزی برای توجیه ناکارآمدی دولت قرار داده است.

 

به قلم: علی ستاری