افزایش بستری های کرونایی نگران کننده است
  • اجتماعی

  • تیر 02، 1400 - 10:36


به‌دلیل سهل‌انگاری و لجبازی دربرابر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ؛

افزایش بستری های کرونایی نگران کننده است
ملیحه قاسمی 

افزایش سفرها و شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونا، زنگ خطری برای صعودی شدن روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور و آغاز موج پنجم شیوع این ویروس در هفته‌های آینده است.
به گزارش دریای اندیشه؛دراستان‌ هرمزگان با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مواجه هستیم و شیوع ویروس کرونا در این استان روز به روز حادتر می‌شود.
هرچند در بسیاری از نقاط کشور تعداد مبتلایان به کرونا سیر نزولی را طی می‌کند اما عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم و افزایش مسافرت‌ها در تعطیلات اخیر به رغم هشدارها و ممنوعیت‌های تردد بین استانی، زنگ خطری برای صعودی شدن آمار مبتلایان در کشور است.
تداوم برگزاری مراسم‌های عروسی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل تهدید کننده دیگری در افزایش تعداد مبتلایان به کرونا است.
تبلیغات خانگی و غیررسمی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در شهر بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم استفاده از ماسک و رعایت نشدن سایر پروتکل‌های بهداشتی نیز بر صعودی شدن تعداد مبتلایان افزود.
هرچند در کنار این شرایط روند واکسیناسیون کرونا در ۳۱ استان‌ کشور در حال انجام است اما بارها بر این نکته تاکید شده که تزریق واکسن کرونا به معنای مبتلا نشدن به این ویروس نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی از سوی افرد رعایت شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه آمار موارد بستری از موارد ترخیصی ها بیشتر است بطوریکه با بستری شدن ۲۰۰ بیمار جدید فقط ۱۷۰ بیمار ترخیص می شوند و امر موجب افزایش روزانه تخت در مراکز درمانی شده است.
دکتر حسین فرشیدی افزود: زمانی باید انتظار کاهش موارد بستری داشته باشیم که موارد مراجعه سرپایی رو به کاهش باشد در شرایط فعلی شاهد افزایش موارد سرپایی هستیم و این موضوع موجب افزایش موارد بستری در هفته های آینده خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به تداوم ارائه خدمات درمانی مناسب به بیماران کووید اظهار کرد: روزانه تعدادی تخت به تخت های بخش کرونا اضافه می شود هم اکنون ۵۰ تخت به این موضوع اختصاص یافته که با توجه به روند افزایشی موارد، ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده این ظرفیت تکمیل می شوند. وی عنوان کرد: متاسفانه آمار موارد بستری از موارد ترخیصی ها بیشتر است بطوریکه با بستری شدن ۲۰۰ بیمار جدید فقط ۱۷۰ بیمار ترخیص می شوند و امر موجب افزایش روزانه تخت در مراکز درمانی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات و برگزاری تجمعات خانوادگی موجب افزایش ۲۷ درصدی موارد بستری در بخش ها به ویژه در ICU شده است. فرشیدی بیان کرد: با آلوده شدن حتی یک نفر از افراد خانواده به ویروس کرونا انگلیسی، سایر اعضای خانواده حتی اگر همگی برای پیشگیری از ماسک استفاده کنند و در مدت زمان ۳۰ دقیقه در فضای بسته قرار بگیرند همگی آلوده خواهند شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: تا هفته آینده از جابجایی در استان و همچنین رفت و آمدهای خانوادگی خودداری شود، بازارها باز هستند اما خانواده ها سعی کنند فقط برای نیازهای اساسی از منزل خارج شوند و به بازار مراجعه کنند.
دکتر فرشیدی با اشاره به ممنوعیت ورود مسافرین بدون تست منفی کرونا به جهت ورود یا خروج به شهرهای با وضعیت قرمز گفت: ورود و خروج از شهرهای قرمز کرونا کنترل می شود مسافران حتما در شهر مبداء تست کرونا دهند و در صورت داشتن علائم از  رفتن به سفر خودداری کنند.