احداث حداقل سه مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان خلیج فارس و دریای عمان
  • اجتماعی

  • مهر 08، 1400 - 10:17


یک ضرورت اجتناب ناپذیر در نوار ساحلی هرمزگان؛

احداث حداقل سه مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی  آبزیان خلیج فارس و دریای عمان

مدیر کل شیلات هرمزگان  به همراه مدیر کل بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران در بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویازی شهید دکتر بهشتی گیلان گفت: راه اندازی  حداقل سه مرکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی  آبزیان در هزار و ۶۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی هرمزگان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. 


به گزارش دریای اندیشه به نقل از روابط عمومی شیلات هرمزگان، مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری شهيد دکتر بهشتی به منظور حفاظت از ذخاير ارزشمند ماهيان خاوياری دريای خزر در سال 1350 وبا ظرفيت اسمی 3.5 ميليون قطعه بچه ماهی خاوياری در 25 کيلومتری جنوب شرقی شهرستان رشت در حاشيه رودخانه سفيد رود ودر جوار سد سنگر تأسيس گرديده است و  اين مرکز اولين و بزرگترين کارگاه تکثير و پرورش ماهيان خاوياری در ايران و  خاور ميانه  است.

این مرکز در سال 1351 بطور آزمايشی با توليد 1.6 ميلیون قطعه بچه ماهی خاوياری آ غاز به کار نموده است.

گفتنی است در حال حاضر  پنج گونه بومی قره برون ، ازون برون ، فيل ما هی ، شيپ و چالباش براساس اعلام  اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN) در لیست قرمز گونه های در معرض خطر انقراض هستند و بر اساس تصمیم کشور های حاشیه دریای خزر ،در قالب کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال ۲۰۲۱ نیز همچنان
 ممنوع شد.

طبق اهداف کمی برنامه های پنج ساله سازمان شیلات ایران  تکثير ، پرورش ودر نهايت رهاسازی ماهیان خاویاری در رودخانه های منتهی به دريا ی خزر  در استان های گيلان ، مازندران و گلستان  هر ساله  انجام می شود. 

در ادامه و در حاشیه این بازدید مدیر کل شیلات هرمزگات گفت: 
با توجه به فشار مضاعف بر ذخائر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان و برداشت ۱۲۰ هزار تن مازاد بر ذخائر و افزایش شناورهای فاقد مجوز در طول نوار ساحلی باید هر چه سریعتر حداقل سه  مرکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان خلیج فارس و دریای عمان ایجاد شود و رهاسازی برخی گونه ها که رو به کاهش هستند در دستور کار قرار گیرد . 
عبدالرسول دریایی افزود: در غیر اینصورت تا چند سال آینده برخی از گونه های تجاری امکان دارد منقرض و حذف شوند. 

وی تصریح کرد:  بیش از دوازده هزار شناور بصورت غیر مجاز در هرمزگان در حال فعالیت هستند که در صورت حمایت و تصویب طرح ساماندهی فعالیتهای صید و صیادی توسط دولت بخش اعظمی از مشکلات ناشی از فشار بر ذخائر و حفاظت از منابع آبزیان  در حوزه دریایی استان هرمزگان حل خواهد شد و باعث توسعه پایدار و ایجاد اشتغال پایدار برای ساحل نشینان خواهد شد. 

دریایی عنوان کرد: امید است با راه اندازی این مراکز و ایجاد زیستگاههای مصنوعی و بهسازی و حفاظت از  خوریات منتهی به دریا وضعیت ذخائر بهبود یابد .
دریایی بیان کرد: کشورهای مانند ژاپن و چین سالیانه بیش از ۴۰ گونه و بیش از شش میلیارد بچه آبزیان را به دریا رهاسازی می کنند و قدمت این کار حدود ۱۰۰ سال است. 
وی با اشاره به اینکه در کشور ایران بیشترین مراکز بازسازی ذخائر آبزیان در شمال کشور است که سالیانه میلیونها بچه ماهی گونه ماهی سفید و خاویاری به دریا رهاسازی می شود گفت:  در جنوب کشور تنها مرکز بازسازی ذخائر آبزیان کلاهی فعال است که سالیانه بیش از ۵۰ میلیون بچه میگو به دریا رهاسازی می کند . 

وی افزود:  مرکز بازسازی ذخایر آبزیان کلاهی_میناب اولین پایلوت تکثیر میگو کشور بوده که نیاز به حمایت اعتباری ویژه دارد.

دریایی خاطر نشان کرد که امروز مدیریت مشارکتی در حفظ و بازسازی ذخائر در دنیا بویژه کشورهایی مانند ژاپن و چین بدون مشارکت صیادان امکانپذیر نبوده و صیادان و بهره برداران دریا در کنار دولت نسبت به بازسازی و حفظ ذخائر مشارکت و همکاری دارند . 
این مقام مسئول با بیان اینکه منابع آبزیان دریا جزئی از ثروت ملی و انفال بوده که نیاز به حفاظت و بازسازی دارد تاکید کرد:  این مهم صرفا توسط دولت و منابع دولتی امکانپذیر نمی باشد و حتما باید با مشارکت جامعه بهره بردار باشد.