احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 29، 1401 - 09:54


پیرو مصوبات سفر رئیس جمهور به هرمزگان صورت گرفت:

احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان

 

ملیحه قاسمی 

 

استاندار هرمزگان از احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس- بندرلنگه پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به استان هرمزگان و با حضور مدیرکل شیلات استان هرمزگان و جمعی از مسئولین و بهره برداران خبرداد.

به گزارش دریای اندیشه، استان هرمزگان به عنوان‌ یکی از بزرگترین استان‌های کشور که به‌ ساحل و دریا راه دارد همواره به این‌ نعمت بزرگ‌الهی که زیست و حیات، آداب و رسوم و فرهنگ و خرده فرهنگ‌های این دیار بدان عجین شده است و همواره قدردان نعمت دریا بوده است، چنانچه اگر به محلات قدیمی شهر بندرعباس برویم خواهیم دید که درون یک بطری مقداری از آب دریا را به جهت اینکه خوش‌یُمنی برای خانه و اهل خانه بیاورد و شرور از آن دفع کند آویزان کرده‌اند که این امر نشان از شکرگذاری مردم این دیار نسبت به دریا و مواهب آن و نوع توجه‌شان به این پدیده است‌.

با صنعتی شدن عالم و افزایش جمعیت و از طرف دیگر آشنا شدن مردم مناطق غیرساحلی با غذاهای دریایی و ورود علم و تکنولوژی به مباحث صید و صیادی موجب شد که هجمه‌های بسیاری برای تامین غذا و ثروت‌افروزی به دریاها انجام شود و کشورهای بزرگ و استعمارگر در پی افزایش ثروت ماجراجویی‌های دریایی خود را در حریم آبی سایر کشورها آغاز کنند که این امر در سال‌های گذشته به شکل‌های متفاوتی و شیوه‌های نوینی ادامه پیدا کرد که یک جلوه از آن را ساحل‌نشینان و دریا‌معاشان هرمزگانی و سیستان و بلوچستانی در صید ترال کشتی‌های چینی مشاهده کردند که موجب می‌شد تمام آبزیان که در پهنه آبی قرار دارند اعم از حلال‌گوشت و حرام گوشت و ... جاروبرقی وار از کف دریا جارو شوند و زیست بوم خلیج‌فارس و دریای عمان که محل ارتزاق و اشتغال چندهزار ساله مردمان جنوب ایران بوده است با خطر مواجه شود از این رو قانون دریابست در کشور به اجرا در‌آمد‌.

خوشبختانه امروزه مدیران حوزه شیلات ایران به این مهم پی‌برده‌اند که دریا یک منبع غذایی نامتناهی نیست بلکه اگر حواسشان بر چرخه صید و صیادی در این پهنه عظیم نباشد در آینده نه چندان دور شاهد خالی شدن دریا هم از غذا خواهیم بود چرا که در صید و صیادی غیر اصولی هم آبزیان و هم غذای آبزیان صید می‌شوند و تداوم این امر نتیجه‌ای جز از بین بردن اکوسیستم مهم و استراتژیک دریا برای ما نخواهد داشت.

بنابراین امروزه جلوه‌های شکرگذاری از دریا متفاوت شده است و برای اینکه بشر بتواند حسن نیت خود را نسبت به این نعمت بی‌مثال خداوندی ثابت کند باید با ترسیم و تعریف راه‌حل‌هایی اجازه دهد که این زیست‌بوم فرآیند طبیعی خودش را طی کند و کمتر مورد دست‌اندازی قرار گیرد. 

یکی از این راه‌ها برای جلوگیری از مختل شدن چرخه طبیعی تولیدات دریایی استفاده از زیستگاه‌های مصنوعی برای آبزی‌پروری در دل دریاها است که در صورت اصولی بودن کار می‌تواند به احیای سفره آبزیان کمک کند که این امر طبق مصوبات سفر رئیس جمهور به هرمزگان در شهرستان بندرعباس در حال اجرا شدن است.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان با بهره‌مندی از دو هزار و 200 کیلومتر مرز آبی از رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور برخوردار است تصریح کرد: هرمزگان توانسته با بهره مندی از 36هزار نفر صیاد که از طریق دریا ارتزاق می‌کنند سالانه بالغ بر 300 هزار تن صید انواع آبزیان را تجربه کند و رتبه اول صید کشور را به خود اختصاص دهد.                                                                                        

وی احداث زیستگاه‌های مصنوعی را در راستای حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت و پایداری ذخایر استراتژیک آبزیان خلیج فارس خواند و عنوان کرد: این پروژه در شهرستان‌های بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم حضرت آیت ا... رئیسی به استان هرمزگان انجام می‌شود.

دوستی افزود: در فاز اول این پروژه هزار و 500 سازه زیستگاه مصنوعی در منطقه بندرلنگه احداث و در آب‌های این شهرستان مستقر می شود.

در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان طرح حفاظت و توسعه زیستگاههای مصنوعی آبزیان را در جهت احیاء ، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط‌های طبیعی، برداشت قانونمند و توسعه پایدار دانست و گفت: اجرای این طرح امكان صيد مستمر از دريا را ایجاد می‌کند که زمينه‌ساز اشتغالزايی، رونق صنايع جنبی و پسين و پيشين مرتبط با دریا است.

وی افزود: از مزایای ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی امكان تجديد نسل و بهره‌برداری مداوم و پايدار از منابع آبزیان، ثبات شغلي صيادان، افزايش ميزان صيد و درآمد سالانه و در نتيجه بهبود وضعيت معيشتي صيادان است.

دریایی عنوان‌کرد: حفظ و ارتقای جايگاه آبزيان و رسيدن به مصرف و سفره هموطنان بعنوان يك منبع پروتئيني، بهبود زمينه‌های صادرات و ارزآوری آبزيان، بازسازی ذخاير آبزيان و ... از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه زیستگاه‌های طبیعی اکوسیستمی از اجتماعات زنده جانوری و گیاهی است و فعالیت و دستکاری انسان تغییرات اساسی و پایه‌ای روی عملکرد اکولوژیک آن داشته است، عنوان کرد: این زیستگاه‌ها در دریا بعنوان محل مناسبی برای انواع آبزیان مثل اسفنج ها، مرجان‌ها، شقایق و تپه‌های سنگی است که محیط مناسبی برای رشد و تغذیه آبزیان ایجاد می کنند .

وی گفت: در طول زمان تغییرات طبیعی و به خصوص دستکارهای انسانی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و زیستگاه طبیعی وارد کرده است که حتی بعضی از آبزیان در خطر انقراض قرار گرفته است که نیاز است از این گونه ها حفاظت و برای احیا دوباره زیستگاه‌های مناسب و جدید ایجاد شود . 

دریایی افزود: توسعه و مديريت مناسب زيستگاه‌های مصنوعی مي‌تواند به عنوان يك سرمايه‌‌‌گذاري پایدار به حساب آيد که با توجه به‌ وضعیت فعلی زیستگاه‌های طبیعی آبزیان، بسيار ضروري و حياتي است و خوشبختانه با سفر پرخیرو برکت رئیس جمهور به استان و حمایت‌های استاندار و پیگیری شیلات استان و حمایت های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است که امید را دوباره در دل صیادان و بهره‌برداران زنده کرده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه شهرستان بندرلنگه با بهره‌مندی از حدود هزار فروند شناور صیادی و بیش از ۸۰ هزار تن صید سالانه توانسته ۲۹ درصد صید استان را به خود اختصاص دهد گفت: این شهرستان رتبه اول در ارزش صید و رتبه دوم میزان صید در استان را داراست‌.