اقتصاد با خاندوزی از موفقیت در مهار کسری بودجه تا سیلی سرخ بورس به مردم
  • اجتماعی

  • آبان 11، 1400 - 05:12


نگاهی به عملکرد ۲ ماهه دولت سیزدهم؛

اقتصاد با خاندوزی از موفقیت در مهار کسری بودجه تا سیلی سرخ بورس به مردم

به گزارش سرویس سیاسی روزنامه دریای اندیشه دولت سیزدهم به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و معاونت اولی محمد مخبر از شهریور ماه با مشخص شدن تکلیف وزرای کابینه کار خود را در کشور رسما آغاز کرد و برخی از وزرا از همان ساعات اول گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی با حضور در وزارتخانه متبوع کار خود را آغاز کردند و نشان دادند که برای آغاز کار در کشور عزمی جدی دارند.

اولین وزرایی که کار خود را در وزارت خود آغاز کردند سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی بودند.

وزیر جوان اقتصاد در همان روزهای بررسی صلاحیتش در مجلس با دکتر سعید جلیلی و دبیران کارگروه های اقتصادي دولت سایه دیدار کرد و با این کار خط و مشی خود را در وزارت اقتصاد مشخص کرد؛ هر چند که علم به امام صادقی بودن وزیر اقتصاد کاملا این موضوعات را مشخص کرده است.

او در همان روزهای اول وزارتش با رئیس دستگاه قضا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دیدار کرد و در این دیدار بر لزوم کمک‌دستگاه قضایی جهت کنترل بازار تاکید کرد.

وی در اولین بازدید خود راهی گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) شد و دستوراتی برای تسریع در ترخیص داروها و رجیستری تلفن همراه مسافران ورودی ارائه کرد و با توجه به مشکلات دارویی کشور و کمبود سرم در کشور تماسی  با وزیر  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفت و مقرر شد، در ترخیص محموله های دارویی تسریع شده و حداکثر ظرف 48 ساعت این گونه محموله ها ترخیص شوند.

دومین اقدام خاندوزی حضور در صحن علنی مجلس و دفاع از طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای كسب و كار و به تصویب رساندن آن بود.

همچنین طبق تصمیم وزیر اقتصاد در پنجاه و سومین نشست هیأت مقررات زدایی  بحث اعلانی کردن برخی از مجوزها که از مراجع صدور مجوز امکان پذیر است، مطرح و تصمیم گرفته شد در این زمینه به نحوی مقررات تغییر کند که فعالیت های مردم منوط به اخذ این مجوزها نباشد و فعالان اقتصادی صرفاً با ثبت تعهد در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بتوانند فعالیت های کسب و کاری خود را شروع کنند.

دیگر اقدام مثبت وزارت اقتصاد بالابردن سرعت ترخیص کالا ها از گمرکات بود و  وزیر اقتصاد میانگین ماهیانه ترخیص کالا در ۵ ماه اول سال را ۲/۷ میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: این رقم فقط در شهریور ماه و با آغاز فعالیت دولت سیزدهم  ۵/۳ میلیون تن بوده است که رشدی در حدود ۱۰۰ درصد را نشان می دهد.

قطعا اگر این افزایش سرعت ۱۰۰ درصدی در ترخیص کالاها به خصوص کالاهای ضروری مردم انجام‌نمی شد با توجه به شرایط خاص جامعه فشار بر مردم چندین برابر می شود و بازار ایران ممکن بود صف های طولانی تر از دولت روحانی را تجربه کند.

حل مشکل رسوب کالاها در گمرک و انبارهای سازمان‌اموال تملیکی دیگر مسئله است که وزیر اقتصاد با دستور رئیس جمهور به آن ورود کرده است که قرار است در ماه های آینده این موضوعات نیز حل و فصل شود و در این حوزه نیز خاندوزی با انتصاب یو جوان به ریاست این سازمان کار را با سرعت آغاز کرده است.

اقدامات وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه اش با وجود اینکه پیش بینی ها بر این بود که بازار کالا با کمبودهای بسیاری روبرو خواهد بود موجب شد که ثبات از لحاظ وجود کالاها بر بازار حاکم باشد اما هنوز قیمت ها به میزان لازم کنترل نشده است که لازم است اقدامات قوی در این حوزه ها هم انجام شود.

ذکر این نکته هم ضروری است که یکی از مسائلی که شخص وزیر اقتصاد و اعضای تیم اقتصادی دولت بر روی آن تمرکز کرده است موضوع کسری وحشتناک بودجه در سال ۱۴۰۰ است که دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در ۹ آبان ماه در این باره اعلام کرد:  بزرگترین آسیبی که در آغاز به کار دولت سیزدهم با آن روبرو شدیم، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود که این عدد در حال حاضر به مقدار زیادی در حال رفع شدن است‌و این امر هم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه در حال ادامه است.

پیش از این‌ نیز خاندوزی وزیر اقتصاد با انتشار توئیتی در توئیتر نوشته بود: در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت "بدون هیچ انتشار #اوراق_بدهی جدید" تأمین شد.

همین موضوع حداقل تاثیری که در جامعه دارد این است که میزان نقدینگی موجود در جامعه بیش از این افزایش نمی یابد و امید برای افزایش قدرت خرید مردم و کنترل قیمت ها افزایش پیدا می کند.

خاندوزی همچنین به تمام معاونین و روسای سازمان های تابعه وزارتخانه اش دستور داده است که دیدار چهره به چهره با مردم داشته باشند و مشکلات مردم را در این دیدارها حل کنند.

با وجود تمام‌نکات مثبتی که در عملکرد وزیر جوان اقتصاد مشهود است اما یک مشکل اساسی موجود است که بسیاری از مردم و فعالان رسانه ای را معترض فعالیت های خاندوزی کرده است تا جایی که در این روزهای اخیر حتی گروهی از کاربران مجازی تلاش کرده اند تا هشتک خاندوزی استعفا را ترند کنند و آن هم وضعیت نامطلوب بازار سرمایه و ادامه روند ریزش های بورس است‌.

ادامه ریزش های بورس ۹ آبان ماه رئیس جمهور را مجبور کرده است که به خاندوزی دستور دهد تا در رابطه با وضعیت بورس و سیاست های حا‌کم بر آن با مردم سخن بگوید و بر لزوم حاکم شدن آرامش بر بورس تاکید کرده است.

حال باید دید آیا وزیر اقتصاد می تواند از نظریات اقتصادی و بورسی اش که در زمان نمایندگی اش در مجلس شورای اسلامی برای انتقاد از سیاست های پولی و مالی دولت و کشاندن دژپسند به مجلس استفاده می کرد بهره بگیرد و ساز ناکوک بورس را بعد از مدتها ساز کند و نگرانی مردم را مرتفع کند یا نه با ادامه وضعیت موجود در بازار سرمایه اولین وزیری خواهد بود که با لشکر عظیم مطالبه گران سرشاخ خواهد شد.

انتهای پیام/