انتظارات جامعه معلولین از دولت سیزدهم
  • سیاسی

  • تیر 02، 1400 - 10:44


انتظارات جامعه معلولین از دولت سیزدهم؛


جامعه معلولین انتظارات دور از ذهن و غیر قانونی
 از رئیس جمهور منتخب ندارند

معلولین عزیز و گرانقدر بخشی از جامعه ما هستند و در کنار ما زندگی می کنند؛ شاید اولین چیزی که معلولین را آزار می دهد و بارها آن را از تریبون های مختلف اعلام کرده اند نگاه ترحم آمیز به این قشر است در حالی که چیزی نزدیک به حدود 15 درصد جمعیت کشور را  معلولین تشکیل می دهند اما خدمات ارائه شده به این قشر در حد 15 درصد جامعه نیست، آن ها همواره بر احقاق قانونی خود تاکید دارند اما دولت ها شاید آن چنان توجهی نمی کنند لذا روی کار آمدن دولت مردمی که خود را وام دار هیچ یک از جریان های سیاسی نمی داند معلولین کشور را امیدوار به تحول در حوزه معلولین کرده است.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ مشکلات معلولین خلاصه به همین توجهات کلان نمی شود بلکه آن ها در محل زیست خود برای تردد با مشکلات فراوانی روبرو هستند؛ متاسفانه در بسیاری از مواقع در  مبلمان شهری توجهی به حقوق معلولین نشده است و همین موضوع موجب تکدر خاطر آن ها می شود.
  البته مجلس شورای اسلامی در 16 اردیبهشت سال 1382 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را به تصویب رسانده است 
و در سال 96 این قانون مورد بازنگری توسط مجلس قرار گرفته است که نهایتا 8 اردیبهشت 97 توسط دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شد اما ظاهرا اجرای آن نتوانسته است نظر معلولین را جلب کند.
محمد حسن استاد مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان و رئیس کمیته معلولین ستاد مرکزی آیت الله رئیسی در استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار دریای اندیشه در بندرعباس اظهار داشت: بین افرادی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند قطعا به دنبال کسی بودیم که بتواند به وضع موجود پایان دهد و کشور را به سوی پیشرفت و آبادانی سوق دهد لذا با توجه به بررسی های انجام شده گزینه اصلح آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی است که منطبق با معیارهای تبیین شده مقام معظم رهبری نیز می باشد را انتخاب کردیم.
وی افزود: جامعه معلولین انتظارات دور از ذهن و غیر قانونی از رئیس جمهور منتخب آیت الله رئیسی ندارند و ما می خواهیم قانون حمایت از معلولین که در سال 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و باری دیگر در سال 96 اصلاح شده است در جامعه به درستی اجرا شود و اجرای قانون خواسته زیادی نیست که قطعا آیت الله رئیسی آن را مدنظر قرار خواهند داد.
رئیس کمیته معلولین ستاد آیت الله رئیسی در استان هرمزگان تاکید کرد: ناگفته نماند قانون حمایت از معلولین نواقصی دارد که انتظار داریم در دولت آینده یا به صورت ارسال لایحه از سوی دولت سیزدهم و یا به صورت اصلاح خود نمایندگان مجلس انقلابی مورد بررسی قرار گیرد.
استاد عنوان کرد: کلی نگری قانون از ضعف های اساسی آن است، اینکه در قانون به بحث درمان، اشتغال و مسکن معلولین به طور کلی نگاه شده است موجب می شود مسئولینی که به خوبی راه دور زدن قانون را یاد گرفته اند از اجرای آن سر باز زنند لذا انتظار داریم که کمی در بحث مصادیق حمایت از معلولین  نیز در قانون ورود شود.
وی ابراز داشت: در چند سال اخیر و مخصوصا در این شرایط کرونایی دولت دوازدهم هیچ تمهیداتی برای حمایت از معلولین در نظر نگرفته است و معلولین خسارات جبران ناپذیری را در دوران کرونا متحمل شده اند.
مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان تصریح کرد: در بحث اشتغال انتظار داریم که دولت به سمت حمایت از مراکز حرفه آموزی معلولین حرکت کند و خوشبختانه این موضوعات را در برنامه های آیت الله رئیسی دیده ایم و با تجربه ای که از ایشان در قوه قضاییه سراغ داریم مطمئن هستیم می تواند منشا اثرات مثبت در جامعه معلولین باشد .