ایران و روسیه؛ روابط راهبردی، ضرورت توسعه همکاری اقتصادی
  • فرهنگی

  • آبان 03، 1399 - 11:53


 جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور همسایه با وجود گسترش روابط راهبردی در سالهای اخیر، از ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی یکدیگر هنوز آنگونه که باید بهره متقابل و لازم را نبرده اند.

 مناسبات میان ایران و روسیه در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارد اما با این وجود روابط اقتصادی تهران و مسکو با داشتن توانمندی ها و ظرفیت های بالا در سطح مطلوبی نیست و تلاش‌ها در دو سوی دریای خزر برای رفع موانع و مشکلات در جریان است.

 همسایگی این دو کشور از قدیم الایام و داشتن مرزهای مشترک آبی در دو سوی  دریای خزر، و داشتن روابط راهبردی و رو به افزایش در چند ساال گذشته فرصتهایی نابی  برای همکاری های تجاری  پدید آورده است .

روابط ایران و روسیه پس از توافق هسته ایران (برجام ) و به دنبال آن همکاری ایران و روسیه در سوریه و همچنین حمایت قاطع روسیه در سازمان های بین المللی از مواضع ایران از اهمیت مضاغفی برخوردار شده است بنابراین کارشناسان معتقدند این فرصت عالی زمینه برای شکوفایی روابط اقتصادی بین دو طرف بخصوص درشرایظ تحریم ها و کرونایی ایجاد کرده است. 

در همین راستا ، افزایش حجم مبادلات تجاری از اهداف دو کشور است و  با همین هدف شورای عالی تجاری دو کشور از چهار سال پیش تشکیل شده است اما همچنان تغییرات محسوسی در مناسبات و مبادلات اقتصادی تهران مسکو حاصل نشده است.

با وجود اینکه مبادلات اقتصادی بین ایران و روسیه، به رغم شیوع کرونا، کاهش پیدا نکرده است،  تهران و مسکو، سطح روابط و مناسبات اقتصادی و بازرگانی را متناسب با روابط راهبردی دو همسایه نمی‌دانند.

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران حچم تجارت ایران و روسیه را هم کمتر از دو میلیارد دلار در سال عنوان می کند و می گوید: این حجم از مبادلات برای دو کشور همسایه با توجه به روابط راهبردی موجود بسیار پایین است.

«ولادیمیر اوبیدنوف» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دو کشور زیر تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش قرار دارند، اظهار داشت: باید از ظرفیتهای اقتصادی دو کشور به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی  مسئله بانکی را از موانع گسترش روابط تجاری میان دو کشور عنوان و بر ضرورت رفع این مشکل تاکید کرد.

یه گقته کارشناسان اقتصادی روسیه می تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی و همینطور برخی تولیدات صنعتی ایران باشد.

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز همین دو روز پیش در نشست خبری در جواب سوال خبرنگار ایرنا در باره روابط اقتصادی تهران و مسکو اظهار داشت: برغم شیوع کرونا و تهدیدات آمریکا، روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در همه عرصه ها بخصوص اقتصادی در سطح عالی و استان های دو کشور گسترش می دهیم.

زاخارووا خاطرنشان کرد : بین سازمان های مربوطه دو کشور در زمینه اقتصادی گفت و گوهای سازنده ای برقرار شده است.



 وی تصریح کرد حتی در شرایط شیوع همه گیر که کرونا به اقتصاد کشورهای جهان ضریه می زند ما شاهد روند مثبت توسعه روابط تجاری بین دو کشور هستیم و حجم تجاری ایران و روسیه و سایر شاخص ها توسعه می یابد.

 اما سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به اهمیت بالای روابط دو تهران - مسکو، به ضعف زیرساختی برای توسعه اقتصادی دو کشور اشاره کرد و

گفت: اگر کریدور ریلی شمال - جنوب و شرق به غرب در همین وضعیت فعلی بماند نباید انتظاری برای بهبود تبادلات تجاری با روسیه داشت.

کاظم جلالی تصریح کرد: بارها به برخی  از مسئولان تاکید کرده ام که ساخت خط آهن رشت به آستارا برای کشور بسیار ضروری است چرا که اگر این قطعه ساخته شود شاهد ارتقا فراوانی در روابط اقتصادی با روسیه خواهیم بود .
 
وی در باره اهمیت این گذرگاه ریلی که از چین تا هند و هند تا پاکستان و سپس داخل ایران تا رشت ادامه دارد اشاره کرد و گفت لازم است قطعه رشت به آستارا  هم ساخته شود چرا که این خط تا فنلاند هم ادامه دارد و با تکمیل این قطعه می توانیم شاهد رشد یکباره اقتصادی با روسیه باشیم.   

 جلالی همچنین به شانزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور که قرار است در سال جاری برگزار شود اشاره کرد و گفت: در این اجلاس زمینه های جدیدی برای رونق اقتصادی کشور فراهم خواهد شد.



جلالی افزود: مراحل الحاق ایران به توافقنامه اقتصادی اوراسیا نیز در حال انجام است و انتظار می‌رود براساس این موافقتنامه، ایران به مجموعه اقتصادی کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس بپیوندد تا بتوانیم از بازار بزرگ توسعه روابط اقتصادی عرضه کالا و محصولات به ویژه در شرایطی که ایران و روسیه تحت تحریم‌های غیرقانونی قرار دارند، بهره ببریم.