آیا دولت می تواند در ۱۷ ماه باقی مانده یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کند
  • اجتماعی

  • آبان 15، 1400 - 05:19


به گزارش روزنامه دریای اندیشه یکی از وعده های اصلی دولت سیزدهم به ریاست جمهوری آیت الله رئیسی که مدیری تحول گرا و انقلابی در زمره مدیران کشور محسوب می شود ایجاد بیش از یک میلیون شغل جدید در کشور است که بر همین‌مبنا نیز اولین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت جدید به ریاست شخص رئیس جمهور برگزار شد و پس از آن حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام‌کرد که دولت تاپایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

البته برای این‌گفته های وزیر کار حواشی ای نیز ایجاد شد به عنوان مثال بعد از تغییر در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی از رسانه ها تلاش کردند اینطور القا کنند که عیسی منصوری معاون پیشین اشتغال وزارت کار در اعتراض به عملی نبودن وعده ایجاد یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در ۱۷ ماه باقی مانده سال از سمت خود استعفا داده است اما این موضوع بلافاصله توسط منصوری تکذیب شد.

اما به واقع آیا می توان در شرایط اقتصادی موجود یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل ایجاد کرد یا خیر!

بررسی سوابق دکتر عبدالملکی پیش از حضور در وزارت کار نشان می دهد که او استاد اقتصادی و نظریه پردازی است که در دوره تحول کمیته امداد توانست با امکانات محدودی که در این نهاد حمایتی در دست داشت بیش از یک سوم کل اشتغال کشور را ایجاد کند.

عبدالملکی در سال ۹۸ توانست ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ شغل جدید در کشور از طریق کمیته امداد امام خمینی ایجاد کند.

در سال ۹۹ نیز با توجه به آمار دولتی از مجموع ۵۲۱ هزار شغل ایجاد شده در کشور ۱۹۷ هزار شغل معادل ۳۸ درصد کل اشتغال کشور توسط این نهاد ایجاد شد.

حال در سال ۱۴۰۰ نخبه کارآفرینی کشور خودش بر مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشسته است و نه تنها بر یک سوم و ۳۸ درصد اشتغال کشور بلکه باید راه برای ایجاد ۱۰۰ درصد اشتغال کشور را هموار کند.

در ادامه این گزارش برخی از ظرفیت های موجود برای ایجاد اشتغال در کشور را بررسی می کنیم تا ببینیم آیا دولت سیزدهم می تواند در ۱۷ ماه آینده وعده ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل را عملی کند یا نه!

یکی از دولت های پر ادعا در بحث مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال دولت نهم و دهم به ریاست محمود احمدی نژاد عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود این دولت طبق آماری که توسط اسدالله عباسی آخرین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد ارائه شد مجموعا در ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد ۷ میلیون شغل ایجاد شده است که میانگین آن سالیانه ۸۷۵ هزار شغل جدید و کمتر از یک میلیون شغل می شود اما این آمار وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در دولت احمدی نژاد در همان واپسین روزهای عمر دولت دهم توسط مرکز آمار ایران نقض شد و آمار منتشر شده توسط این مرکز عدد سالیانه ۵۷ هزار شغل جدید را نشان داد یعنی در ۸ سال دولت احمدی نژاد تنها ۴۵۶ هزار شغل ایجاد شده بود.

البته جریان نقض آمار دولت نهم و یازدهم در بخش اشتغال به همین جا ختم نشد و رئیس جمهور بعدی یعنی حسن روحانی این آمار را هم‌کنار زد و در مجلس گفت دولت نهم و دهم‌تنها سالانه ۱۴ هزار شغل ایجاد کرده است که با واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد.

دولت تدبیر و امید هم که با شعار ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد سالانه یک میلیون و۹۰۰ هزار شغل روی کار آمد هم نتوانست در این امر موفق عمل کند و روحانی در شورای عالی اشتغال فروردین ماه ۱۴۰۰ افتخار دولت خود را  را ایجاد سالانه ۵۵۵ هزار شغل جدید دانست.

اما دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی نشان داده است که بسیار در اجرای وعده خود جهت ایجاد اشتغال مصر است و مهم ترین راهبرد دولت خود را هم بر همین مبنا قرار داده است و اما ظرفیت های موجود برای ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل در کشور؛

کمیته امداد امام خمینی(ره) که پیش از این با حضور شخص عبدالملکی توانسته است تا نزدیکی های ایجاد ۲۰۰ هزار اشتغال را ثبت کند در صورت افزایش حمایت ها و تمرکز بیشتر بر روی اشتغال مددجویان می تواند حداقل تا ۳۰۰ هزار شغل و حداکثر تا ۶۰۰ هزار شغل را برای یک سال در آمار شغل های دولت به دوش بکشد.

طبق مصوبه شماره ۵ هشتادو یکمین نشست شورای عالی اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) مسئول ایجاد اشتغال اقشار کم درآمد و پنج دهک اول جامعه شده است و ماموریت پیدا کرده است که ۵۰۰ هزار شغل را ایجاد کند.

نقاط قوت دیگر این دولت برای ایجاد شغل همراه بودن و همسو بودن  آن با نهادهای حاکمیتی همچون؛ بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و آستان قدس رضوی است و عبدالملکی برای تحقق برنامه دولت هر آنکس را که بتواند در این حوزه کاری از دستش بیاید با تشکیل اتاق جنگ پای کار آورده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سعی کرده است تا جایی که امکان دارد اولا در انتصاباتش جوان گرایی را مدنظر قرار دهد و ثانیا از انتصابات سیاسی نیز بپرهیزد او علی حسین رعیتی فرد که پیش از این مسئول بسیج کارگری و کارخانجات کشور را به عنوان معاون روابط کار خود منصوب کرده است.

حوزه روابط کار یکی از پر چالش ترین حوزه های کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و عبدالملکی کسی را در این حوزه معاون خود کرده است که سابقه درخشانی در دوران فرماندهی بسیج کارگری از خود برجای گذاشته است؛ رعیتی فرد و مجموعه تحت امرش در سال ۹۹ در طرح رفع موانع تولید توانست جلوی تعطیلی ۶۶۰ واحد تولیدی مشکل دار را بگیرد و با این کار ۵۰ هزار شغل تثبیت شد.

تیم بسیج کارگری پیش از این نیز طبق اعلام رعیتی فرد ۱۰۰ هزار شغل دیگر را تثبیت کرده بود.

حضور رعیتی فرد به عنوان بال دوم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به ماموریت اصلی وزارتخانه مبنی بر ایجاد اشتغال جدید می تواند از خنثی شدن اقدامات جدید که با بیکار شدن شغل های موجود انجام می شود جلوگیری کند.

عبدالملکی برای اشتغال و کارآفرینی نیز جوانی به نام  محمود کریمی بیرانوند دهه شصتی را منصوب کرده است که او هم مشاوران و پژوهشگران عرصه اشتغال و کارآفرینی است و در معاونت اشتغال کمیته امداد همراه عبدالملکی بوده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز به عنوان یکی دیگر از بازوان دولت پیش از این سابقه ایجاد ۳۳۰ هزار شغل جدید را با مدیریت محمد مخبر معاون اول فعلی رئیس جمهور در کارنامه دارد و حمایت از این نهاد نیز می تواند ۵۰۰ هزار شغل دیگر را وارد چرخه اشتغال کشور کند.

آستان قدس رضوی دیگر ظرفیت عظیمی است که هم تجربه مدیریت آن در دستان رئیس دولت سیزدهم وجود دارد و خود آیت الله رئیسی در زمان حضورش در آستان حدود ۳ هزار شغل ایجاد کرده است که پای کار آوردن ظرفیت های آن هم شاید بتواند ۱۰ هزار شغل دیگر به آمار دولت اضافه کند.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز فقط در یک فقره با تمرکز بر روی منطقه قلعه گنج جنوب کرمان در سال ۹۸ توانست حدود ۳۰ هزار شغل در این منطقه ایجاد کند که اضافه شدن این ظرفیت به دولت نه به صورت جزیره ای بلکه تحت فرماندهی واحد می تواند در بدترین حالت ۱۰۰ هزار شغل جدید را به کشور هدیه دهد. هرچند که همین نهاد هم حداقل می تواند ۵۰۰ هزار شغل را با تمرکز جدی ایجاد کند.

ظرفیت های عظیم دیگری نیز در کشور وجود دارد که می تواند به کمک دولت بیاید به عنوان مثال سازمان اوقاف و امور خیریه حجم بسیار بالایی از موقوفات را در اختیار دارد که بدون هیچ بهره ای به حال خود رها شده اند که احیای این موقوفات نیز می تواند عده ی بسیاری از افراد جویای کار را صاحب شغل کند.

اما موتور پیشران اشتغال کشور اینها نه بلکه رونق ساخت مسکن است و علم به اینکه اگر دولت سیزدهم نهضت مسکن سازی در کشور را آغاز کند همین امر به خودی خود میلیونها شغل ایجاد خواهد کرد چرا که این حوزه بیش از ۲۰۰ شغل مرتبط را نیاز دارد.

البته ظرفیت های ایجاد اشتغال به همین جا ختم نمی شود ظرفیت عظیم اقتصاد دریا محور، معادن عظیم و سر به مهر موجود در کشور، احیای کارخانه های تعطیل شده، رفع موانع تولید، توسعه تعاوني ها و ... همه و همه اگر با فرماندهی فردی دلسوز و کاردان گردهم آیند نه تنها یک میلیون ۸۵۰ هزار شغل بلکه می تواند ۲ الی ۳ میلیون شغل را هم ایجاد کند به شرطی که اتاق جنگ اشتغال واقعا مانند وضعیت جنگی عمل کند و دیده بان هایش و فرماندهانش خواب را بر چشمان خود حرام کنند.

انتهای پیام/