بانوی نانوا؛ نان آور خانه
  • فرهنگی

  • خرداد 25، 1400 - 09:14


بانوی نانوا؛ نان آور خانه

فاطمه حصاری، بانوی 32 ساله، زاده و بزرگ شده بجنورد خراسان شمالی است. وی بواسطه ازدواج با مردی اهل بندرعباس، به این شهر سفر کرده و قریب به ۱۲ سال است که در این شهر بندری زندگی می‌کند. فاطمه به نوعی خود را هرمزگانی می‌داند.
حاصل ازدواج فاطمه حصاری، دو دختر 7 و 9 ساله به نام های آرتینا ، آندیا است. فاطمه از همان دوران بچگی، به آشپزی بیشتر از تحصیل علاقه داشته و همین امر سبب شده تا مقطع دیپلم، ادامه تحصیل دهد.
خانواده فاطمه، سالیان سال بود که به دلیل موقعیت شغلی پدرش از شهرستان بجنورد به بندر عباس در رفت و آمد بوده اند و بعد از ازدواج فاطمه، این رفت و آمدها بیشتر شده و گهگاه صحبت‌هایی درباره تولید نان های سنتی زادگاه فاطمه در بندرعباس بین اعضای خانواده شده بود. تا اینکه خواهر بزرگترش به فکر اجرایی کردن این ایده افتاده و اولین شعبه نان «فتیر کماج» در بندرعباس را افتتاح کرده و فاطمه نیز بعد از دوماه از شروع فعالیت خواهر بزرگترش، شعبه دوم فتیر کماج رو در شهر بندرعباس افتتاح کرد.
«نان فتیر کماج» از نان‌های سنتی زادگاه خانم حصاری است و به گفته خودش، با این نان ها بزرگ شده است‌. اهالی شهرستان بجنورد در برخی مناسبت‌های خاص، طبق رسوم از این نان‌ها در منزل درست می کردند و بچه ها از نزدیک شاهد پخت نان توسط بزرگترها بوده اند و روش پخت این نان را فرا گرفته اند.
فاطمه برای اولین بار  در سن ۱۵ سالگی در منزل اقدام به تهیه خمیر و پخت نان فتیر کماج کرده و بعد از آن، هفته ای دو الی سه بار این کار مورد علاقه اش را انجام میداده است.
یکی از سرگرمی های فاطمه در منزل، بعد از ازدواج، پخت انواع نان های سنتی بجنورد بوده و اما برای پخت حرفه ای این نان ها، اولین بار به عنوان نیروی کمکی کنار خواهرش شروع به کار کرده و تا حدودی مهارت های لازم را کسب کرده است. 
فاطمه در تشریح و تبیین وجه تمایز نان فتیر کماج با سایر نان ها می‌گوید: بزرگترین تفاوت این نان با نان های رایج ( بربری ، لولش، سنگک و...) در این است که نان سفره نیست، نان سفره آب و آرد تشکیل شده است اما مواد تشکیل دهنده این نان ها شامل؛ سبزی، سیب زمینی ، سویا و... می باشد که هر کدام یک میان وعده یا یک وعده غذایی کامل و سالم محسوب می شود که با تنوع بالا با هر ذائقه ای سازگاری دارد.
 با ذکر کلمه «فتیر» کاملا مشخص است که حرف از یک یا چند نان سنتی به میان می آید و البته که ما ایرانی ها دوست دار طعم های اصیل و ناب هستیم، و اکثر شهرهای ایران نوعی از فتیر را در دسته نان های سنتی مختص به خود را دارند اما این نان با این ویژگی ها نان سنتی خراسان شمالی است.
فاطمه در ادامه از جرقه شروع فعالیت و گسترش نان فتیر کماج در بندر عباس، در شهری که خود نمونه های مختلفی از نان های محلی را داراست اشاره دارد و ادامه می دهد: درسته هرمزگان استانی غنی از فرهنگ و سنت های پایدار می باشد و بندرعباس شهری با تمام قومیت های ایرانی هست و به نوعی ایران کوچک محسوب می شود و ما گمان بر این داشتیم که اگر تعدادی از مردم این نان ها را نپسندیدند باز هستند کسانی که این نان ها را تایید کنند و چون الان گرایش مردم بیشتر به سمت غذاهای سنتی و سالم هست جایی برای تردید نداشت .
نزدیک به چهار سال است که فاطمه و خواهرش این نان ها را پخت میکنند طی این چهار سال مردم کاملا آشنا شدند و خیلی خوب از فاطمه و خواهرش حمایت کردند بطوری که تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، برای مراسم های بزرگ و کوچک از مدرسه تا عروسی سفارش داشتند و با رضایت کامل مشتریان روبرو بودند و این بزرگترین افتخار برای دو خواهر بجنوردی ساکن بندرعباس بود.
در مورد این رسته از صنف نانوایان همینطور که خانم حصاری اشاره کرد اولین شعبه پخت نانهای محلی خراسان شمالی در هرمزگان را خواهر بزرگترش افتتاح کرده و شعبه دوم رو خود فاطمه و بعد از آن، دو شعبه دیگر که افتتاح شد از افرادی بودند که نزد فاطمه و خواهرش، آموزش دیده اند.
به گفته فاطمه؛ پیشنهاداتی برای سایر شهرستان‌های هرمزگان و حتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس دارندو به دلیل سختی کار موافقت نشده است اما در آینده برنامه‌های گسترده تری خواهند داشت.
تعداد چهار شعبه در حال فعالیت بوده و هر شعبه، حداقل چهار تا شش نفر مشغول کار هستند که البته بیشترین نیروی کاری در نانوایی‌های بانوان است و این یکی از دلایل موفقیت فاطمه و خواهرش بوده و اولویت پذیرش نیرو، با بانوان زحمتکشی است که نان آور خانواده هستند.
 فاطمه از پخت این نان در شهر بندرعباس، هرگز پشیمان نیست و نخواهد شد. چون معتقد است هرکسی نان زحمت خودش را می‌خورد و اگر یکی موفق تر است مطمئنا تلاش بیشتری کرده است. از طرفی وقتی تعداد هم صنفی‌ها در این رسته، افزایش یابد ناخواسته رقابت ایجاد شود و رقابت سالم نیز منجر به تلاش بیشتر برای تهیه و پخت نان با کیفت بهتر خواهد شد.
فاطمه در پاسخ به سوال مهربانو درخصوص اینکه برنامه‌هایش برای آینده بهتر در حوزه توسعه و گسترش این حرفه در شهر بندرعباس به شرایط فعلی (کرونا ) اشاره کرده و می‌گوید در چنین شرایطی نمی‌توان از برنامه دقیق صحبت کنیم اما انشاالله بعد از بین رفتن این ویروس سعی می‌کند به کار و حرفه اش توسعه و گسترش دهد. تنوع نان ها ( فتیر)را بیشتر می‌کند و  تا حد امکان برای شهرستان‌های متقاضی این نانها را پخت خواهد کرد