باشگاه های والیبال زیر ایغ کرونا
  • ورزشی

  • خرداد 18، 1400 - 10:43


تابستان 1400 برای نوجوانان و جوانانی که علاقه‌مندانه بعد از تعطیلی مدارس سودای ورزش اوقات‌فراغت را در سر می‌پروراندند، امسال کم‌رنگ‌تر و بی‌رمق‌تر از همیشه است؛ چراکه از طرفی تعطیلی مدارس ماه‌هاست به سبب شیوع ویروس منحوس رقم خورده و دیگر لذتی ندارد و ازسوی‌دیگر فعالیت باشگاه ها با تردید‌ها و چالش‌های کرونایی زیادی همراه است. گویی قرار است تابستان 1400 برای علاقه‌مندان به حضور در فعالیت‌های ورزشی  همراه با سایه سنگین کووید ۱۹ باشد. 
به گزارش دریای اندیشه ؛از پیدایش و شیوع ویروس ناشناخته کرونا در جهان و کشورمان ایران بیش از یکسال است که میگذرد  و کووید 19 بدلیل ناشناخته بودنش تهدیدی برای سلامت جهانی به شمار می رود پس برای جلوگیری از شیوع این ویروس ,امکان دسترسی به مکانهای عمومی مثل پارکها و باشگاه های ورزشی محدود شده و بیشتر مردم جایی برای ورزش ندارند.
این ویروس خیلی سریع تر از حد تصور ورزش را هم مانند دیگر بخش ها تحت تاثیر خود قرار داد,تعطیلی تمامی فعالیت های ورزشی در این مدت نه تنها در کشور بلکه در ساسر دنیا خسارات جبران ناپذیری به بخش های مختلف این صنعت وارد کرد. خسارت هایی که میلیون ها نفررا در جهان از کار بیکار کرد و موجب نابودی بسیاری از باشگاه ها شد.
مربیان و باشگاه داران ورزشی بیش از یکسال است که بدلیل شیوع این ویروس فعالیت های خود را متوقف کرده اند اما استمرار تعطیلی ها تا جایی پیش رفته که حالا بسیاری از این باشگاه ها یا ورشکست شده اند یا در آستانه ورشکستگی و نابودی کامل اقتصادی قرار دارند.
از طرفی بسیاری مربیان و ورزشکاران حرفه ای با خانه نشین شدن علاوه بر بحران اقتصادی گرفتار بحران حرفه ای نیز شده اند,ورزشکارانی که با دور شدن از سطح آمادگی حرفه ای و مربیانی که بدون درآمد در خانه نشسته و در انتظار شروع دوباره فعالیت های ورزشی هستند.
مربیان و باشگاه دارانی که برای ارتقاء سلامت و ایجاد شور و نشاط اجتماعی هزینه و وقت خود را صرف تلاش برای ورزشکاران و ورزش دوستان کرده اند و با متقبل شدن هزینه های هنگفتی اکنون در تنگنا قرار گرفته اند.بسیاری از باشگاه ها توان پرداخت اجاره و حقوق اماکن ورزشی در اختیار خود را ندارند و همچنین مربیان و باشگاه دارانی  هستند که با تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا,تنها محل درآمد خود را از دست داده اند و تامین معیشت این قشربا مشکل مواجه شده است. 
در این میان عده ای بر این باورند که با عادی شدن وضعیت سایر مشاغل باید فکری هم به حال باشگاه های ورزشی کرد و برخی نیزمعتقدند با قرار دادن این مشاغل بین مشاغل آسیب پذیر می توان تا حدودی ضرر و زیان ها را جبران کرد.
 بر این اساس نیاز به حمایت های مالی دولت و حتی بخش خصوصی در جهت کاهش آسیب های ناشی از کرونا به مربیان و باشگاه ها بیشتر احساس می شود و باید گام های عملیاتی در این راستا برداشته شود.
داوود زارعیان کارشناس ارشد مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی,مدرس و مربی بین المللی  فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی که از بازیکنان و ورزشکاران پرافتخار استان هرمزگان  و دارای مقام های قهرمانی بسیاری هستند نیز بر این باورند که کرونا و بدنبال آن تعطیلی باشگاه های والیبال می تواند لطمه های بسیارجدی بر پیکره ورزش والیبال و بازیکنان این رشته ورزشی بزند.
زارعیان که مربی و مدیر مجموعه آکادمی تخصصی والیبال خلیج فارس در بندرعباس است بیان داشت:ما از ابتدا در این مجموعه  کار خود را با هدف آغاز کردیم و با برنامه هدفمند پنج ساله بسیار امید داشتیم که در رده های نوجوانان –جوانان و امید بتوانیم به تیم والیبال استان کمک کنیم که متاسفانه امسال که سال نتیجه گیری و سال پنجم آکادمی خلیج فارس بود شیوع ویروس کرونا همه برنامه های ما را خراب کرد و ضرر بسیار زیادی از همه نظر به باشگاه و بازیکنان وارد کرد.
وی ادامه داد:آکادمی والیبال خلیج فارس ازابتدای تاسیس در مسابقات مختلفی شرکت داشته که مهمترین آنها مربوط به قبل از کروناست که موفق به کسب مقام قهرمانی استان در رده نونهالان شدیم و در بازیهای ساحلی بندرعباس نیز مقام قهرمانی این مسابقات را کسب کردیم که دستیابی به این موفقیت ها خود گویای برنامه ریزی خوب و هدفمند در باشگاه می باشد.
داوود زارعیان مربی و مدیر آکادمی والیبال خلیج فارس افزود:متاسفانه بسیار نگران آینده بازیکنان باشگاه هستم که در این 5 سال بسیار زحمت کشیدند و در حال حاضر بیش از یکسال است که باشگاه تعطیل شده و این یعنی بدترین اتفاق ممکن,چون با توجه به اینکه والیبال ورزشی ایت که نیازمند تمرینات مداوم بوده و هر جلسه غیبت و تاثیر خودش را روی بازی حرفه ای بازیکن می گذارد پس بدون شک بازیکنان والیبال باشگاه افت خواهند کرد و اکنون این یکسال غیبت و دوری از والیبال برای این بازیکنان یعنی فاجعه.
داوود زارعیان گفت:بیشتر بازیکنان علاقمند به والیبال آکادمی از روز اول تعطیلی با بنده و مربیان باشگاه  در ارتباط هستند و ما از طریق مشاوره دادن وگذاشتن تمرین در گروه هایی که با توجه به سانس های مختلف باشگاه تشکیل داده ایم در کنار این والیبال دوستان بودیم اما متاسفانه کافی نیست چون والیبال یک بازی گروهی است و تمرینات انفرادی نمی تواند تاثیری در حرفه ای شدن بازیکنان  داشته باشد.
وی بیان داشت در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود مسئولان باید تصمیمی برای این موضوع بگیرند و از اداره ورزش و جوانان استان نیز که تابع تصمیمات دولت است توقع داریم که تصمیمات خوبی که در دولت به جهت کمک به باشگاه ها گرفته می شود هر چه سریعتر به انجام رساند چون هر چه در تصمیمات تاخیر شود شاهد تعطیلی باشگاه های بیشتری خواهیم بود که این موضوع زنگ خطری برای آینده ورزشی استان خواهد بود.
زارعیان ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان بتوانیم در راستای اهداف مهم فرزندان این استان کمک کنیم.
همه به این معترفیم که آمدن کرونا تمام شغل‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده  اما کارشناسان می‌گویند این بحران بر ورزشکاران حرفه‌ای و صنعت ورزش، تأثیر منفی بیشتری داشته است. زمانی که با کارشناسان والیبال همکلام می‌شویم، برخی ریزبینانه‌تر به لطماتی که کرونا به والیبال ایران زده، نگاه می‌کنند. آن‌ها به موضوع از دست رفتن فرصت برای کشف استعدادهای جدید اشاره می کنند. در ماههای اخیر لیگ های والیبال پایه تعطیل شدند و آکادمی اکثر باشگاهها هم هیچ فعالیتی ندارند. با توجه به تعطیلی مسابقات، حتی تیم‌های ملی در رده‌های پایه هم در تعطیلی کامل بودند. این‌ها همه باعث از دست رفتن فرصت برای کشف استعدادهای جدیدی می‌شوند که قرار بود در سال 99 در عرصه باشگاهی و ملی خودشان را شکوفا کنند و بیشتر دیده شوند. این مساله در دراز مدت می تواند حتی روی کیفیت والیبال باشگاهی و ملی ایران در رده بزرگسالان هم تاثیرگذار باشد چون یک خلا بزرگ در رده پایه رخ خواهد داد. به همین خاطر شاید بهتر باشد هر چه زودتر مسئولان راهی برای کشف استعدادهای جدیدی که به خاطر کرونا پشت خط مانده اند،‌ باز کنند.

به قلم: خانم زدشت