بهشتی‌پور: آمریکا به دنبال قانع کردن اروپا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است
  • سیاسی

  • مرداد 11، 1399 - 09:15


یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: آمریکا به دنبال این است که اروپایی ها را در مساله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قانع کند گرچه از طرف دیگر بعید است با روسیه و چین در این مورد به توافق برسد.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: این مساله دارای دو بخش است، یک قسمت مربوط است به تحریم تسلیحاتی ایران که 27 مهر ماه سال جاری زمان آن به پایان می رسد و آمریکا تلاش می کند تا آن را مجددا تمدید کند.  وی افزود: بخش دیگر به سیاست های آمریکا نسبت به برجام ارتباط پیدا می کند وقتی آمریکایی ها در جلسه قبلی این مساله را مطرح کردند از 15 عضو، 14 عضو اعلام کردند که برجام یک سند بین المللی معتبر است و باید اجرا شده و ادامه یابد. بنابراین تنها آمریکا که از برجام خارج شده است در اقلیت قرار گرفت. این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد : اما در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی، کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان تاکید داشتند که زمان تمدید تحریم ها باید محدود و حدودا سه ساله باشد اما آمریکا نظرش بر دائمی کردن تحریم ها است.یعنی کشورهای اروپایی با آمریکا در زمینه اصل موضوع هم نظر بودند و اختلاف شان بر سر مساله زمان بود.
بهشتی پور همچنین با اشاره به موضع کشورهایی مانند روسیه و چین اظهار کرد : روسیه و چین معتقدند که تحریم ها باید پایان یابد چون ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است در این زمینه حتی چین بیانیه رسمی داد و نماینده روسیه هم به صورت شفاهی موضع کشورش را اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که چین و روسیه به واسطه این که ایران متعهد به برجام است و تعهداتش را اجرا می کند به نفع شان است که ایران در برجام بماند بخاطر این که پیش از این ها چین و روسیه با آمریکایی ها هم نظر بودند و حتی به قطعنامه های 6گانه رأی مثبت می دادند اما چه شد که دیگر این کار را نکردند، آنها دیدند که ایران به برجام متعهد شده و آن را اجرا می کند بنابراین از این جهت برجام برای روسیه و چین حائز اهمیت بود که به صلح و امنیت و عدم اشاعه سلاح هسته ای کمک می کند.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد : دلیل مخالفت روسیه و چین با تحریم تسلیحاتی، یکی متعهد بودن ایران در قالب برجام و دلیل دیگر بازار خوب برای فروش سلاح به ایران بود لذا تمایل دارند بعد از برداشته شدن تحریم ها به ایران سلاح بفروشند و از طرفی تحریم ها جلوی صادرات و واردات به ایران را گرفته است.
بهشتی پور تاکید کرد : از این جهت چین و روسیه بعید است که با آمریکا به توافق برسند آمریکا اگر این دو کشور را با خود موافق نکند آنها با حق وتو مانع از تصویب قطعنامه ها می شوند.
وی ادامه داد:  البته اروپایی ها همچنان اختلاف شان بر سر مساله زمان است، آمریکا هم امیدوار است اگر نتواند از این طریق کاری انجام دهد از مکانیسم ماشه استفاده کند در حالی که خود اشتباه بزرگی مرتکب و از برجام خارج شده و نمی تواند مکانیسم ماشه را راه بیاندازد.
وی با اشاره به سفر برایان هوک جهت موافق کردن کشورها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: هوک به دنبال این است که در مورد زمان اروپایی ها را قانع کند و شاید هم به دنبال استفاده از مکانیسم ماشه است در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که دنبال مکانیسم ماشه نیستیم و این مساله را پیچیده تر می کند بنابراین برایان هوک آب در هاون می کوبد بعید است به جایی برسد.