بهترین سوخت دنیا در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می شود
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 23، 1401 - 05:18


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در همایش گرامیداشت هفته ملی محیط زیست عنوان کرد:

 

بهترین سوخت دنیا در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می شود

زینب شکوه

 

علیرضا جعفرپور بروجنی مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در همایش گرامیداشت هفته ملی محیط زیست که در محل سالن اجتماعات شرکت نفت ستاره خلیج فارس برگزار شد، فلسفه نام گذاری هفته جهانی محیط زیست، بر اساس توجه مسئولین و حکومت ها را ارتقاء سطح فرهنگ حافظت از محیط زیست عنوان و اظهار کرد: در اصل ۵۰ قانون اساسی مردم به حفظ محیط زیست ملزم شده اند و امسال نیز محیط زیست مردم پایه نام گذاری شده است.

جعفرپور بروجنی افزود: بهترین سوخت دنیا در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید می شود، درصورتی‌که مصرف این سوخت بدون ملاحظه باشد خسارتی به محیط زیست وارد می شود لذا نیازمند رعایت عمومی در میزان مصرف سوخت هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با تاکید بر اینکه پذیرای ایده های مفید در راستای حفظ محیط زیست هستیم تا بتوانیم با اجرایی کردن آنها در این مسئولیت اجتماعی بیش از پیش سهیم باشیم ، تصریح کرد: به عنوان مسئول ، خود را ملزم به رعایت اصول محیط زیستی می دانم و هیچ چیز به اندازه پرواز یک پرنده، پوشش های گیاهی و هوای پاک مرا خوشحال نمی کند.

جعفرپور بروجنی به حمایت از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در راستای ایده سازی و پیاده سازی در حمایت از محیط زیست بهتر اشاره کرد و گفت: درصددیم دودکش کوره های این شرکت را در خصوص فناورانه بودن، به سیستم برخط مجهز کنیم، همچنین آب خروجی به دریا که قریب به ۴۰ هزار مترمکعب بر ساعت می شود را با رعایت اصول محیط زیستی هدایت کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه پایدار بوده ایم و به عنوان مدیر این شرکت بزرگ که نقش مهمی در سبد سوختی کشور دارد، خود و همکاران را ملزم به رعایت اصول زیست محیطی می دانیم.

جعفرپور بروجنی از کشت ۵۰ هزار اصله نهال حرا در نقاط مستعد دریایی استان هرمزگان خبر داد و بیان کرد: به میزان ۱۰۰ هزار اصله نهال نیز کاشت می‌توان عملیات اجرایی ۲۰ هزار اصله نهال آن را در اسفندماه آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با بیان اینکه در راستای حمایت از صندوق ملی حمایت از محیط زیست، اصرار بر حمایت از این صندوق داریم ، ابراز داشت: امروز نیز این شرکت از زیستگاه گنو در بندرعباس حمایت می کند.

وی در پایان از تولید ۴۰ درصد بنزین کشور با کیفیت یورو ۵ در شرکت نفت ستاره خلیج فارس خبر داد و کیفیت سوخت تولیدی را ۲۰ برابر بالاتر از کیفیت سوخت جهانی عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

 آلودگی ها ی منطقه صنعتی غرب بندرعباس را کاهش ندهیم افراد زیادی به خطر می افتد

حبیب مسیحی تازیانی، مقوله محیط زیست را یک مقوله جهانی و منطقه ای و حتی فردی عنوان کرد و گفت: آن چیزی که در قوانین و کنوانسیون ها بیان می شود یک مقوله جهانی تعریف شده است، با توجه به پدیده گرم شدن زمین و آلودگی دریاها و اقیانوس ها، می توان با تصویب قوانین جهانی جلوی این آسیب ها را گرفت

مسیحی در ادامه با اشاره به نقش بسیار مهم فرهنگ سازی در حوزه زیست افزود: تا فرهنگی در یک اجتماع به خودباوری نرسد در پلکان اول خواهیم ماند و تا کنون موضوعات، فشارها و به صورت قهری نتایج مطلوبی نداشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه حوزه طبیعی محیط زیست هرمزگان یکی از محدود استان هایی است که دارای اکوسیستم غنی می باشد و در دل گرم بودن استان، اکوسیستم های فعالی را داریم، ابراز داشت: برخی از آن در تحت مدیریت محیط زیست و برخی نیز تحت نظارت منابع طبیعی است.

وی همچنین گفت: دو سوم اکوسیستم محیط زیست رد دریاها وجود دارد و این باعث می شود که وظیفه ما در حفاظت از دریاها بیشتر شود، وجود پهنه های زیاد در کشور و حتی در استان هرمزگان نیز وظایفی را بر دوش ما می گذارد، کاهش ذخایر آبی باعث خشکی تالاب ها شده و حیات آنها به خطر افتاده است.

مسیحی تازیانی با تاکید اینکه تمامی اقدامات باید در طبیعت خردمندانه باشد ، تصریح کرد: چراکه طبیعت بازخورد عملکرد را بر می گرداند و امروز تولید ریزگردها بر اثر همین برنامه ریزی هایی است که در سطوح مختلف اتفاق افتاده است و امروز لزوم توسعه درخور همان منطقه احساس می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان کرد: در منطقه صنعتی غرب بندرعباس تجمع خیلی زیادی از صنایع ملی و مگاپروژه ها را داریم که آثار آن را در راز مدت احساس می کنیم، اگر آثار فعالیت آنها را در برنامه کاهش آلودگی نداشته باشیم حیات انسانی افراد زیادی به خطر می افتد که قریب به 30 هزار نفر از افراد فعال در این منطقه در صف اول تهدید خواهند بود.

وی ادامه داد: استانداردها و آثار تجمعی صنایع باعث آلودگی هوا می شود و امروز از مرز زرد بودن به مرز نارنجی بودن پیش روی می کنیم و پلن رشد با پلن کاهش آلودگی محیط زیستی و کاهش آثار سوء باید همراه شود.

مسیحی تازیانی بیان داشت: قریب به 13 هزار هکتار در مناطق غرب بندرعباس درگیر حوزه صنعتی می باشد اما سهم فضای سبز چقدر بوده است؟ سهم 3 هزار هکتار در دل این منطقه آیا وجود دارد؟ برخی از صنایع سهم 25 درصد خود تکمیل کرده اند اما برخی دیگر از صنایع نتوانسته اند این تعهد را اجرایی نمایند.

وی با تاکید بر اینکه برداشت آب الزام برای یک صنعت می باشد، تصریح کرد: پتانسیل ما برای برداشت صنعتی وجود دریا می باشد اما در نوع برداشت از دریا و اشغال ساحل نیز باید رعایت کنیم که امروز 20 درصد از سواحل هرمزگان در اشغال واحد‌های صنعتی، تولیدی و گردشگری قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تصریح‌ کرد: از تعداد چارت تعریف شده در استان هرمزگان، از 438 پست، 26 درصد بیشتر نیرو نداریم، بخش عمده آنها محیط بان های عزیزی هستند که با حقوق کم و شرایط سخت کاری، مشغول به فعالیت هستند.

احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: نیروی انسانی شاغلین در غرب بندرعباس بهداشت، امنیت و آرامش می خواهند

احمد مرادی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی در غرب بندرعباس اظهار داشت: این بهداشت، امنیت و آرامش می خواهند و همچنین انتظار است که این موارد را نیز بتوانند منتقل کنند.

مرادی، آلایندگی صنایع و پالایشگاه‌ها را از مواردی خواند که برای مردم مهم است و افزود: در صورتی که آسیبی متوجه مردم شود باید جلوی گرفته شود. این موضوع مهم قرار خواهد گرفت.

مرادی ادامه‌داد: به عنوان عضوی از کمیسیون انرژی مجلس که سه مجموعه کلان کشور به صورت مستقیم با ما سر و کار دارد، امروز اگر بنا بر این هست که همه قوا در کنار همدیگر کار کنند و مشکلات کشور را برطرف کنند، ما باید تمام سعی و تلاش خود را نماییم که اقتصاد و معیشت مردم را بهبود بخشیم و این اقدام زمانی اتفاق می افتد که از حواشی، خود را دور نماییم و تلاش شبانه روزی داشته

 نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصورت بروز بی توجهی و سوء مدیریت، موظفیم ورود کنیم، بر شناخت جایگاه مردم و حفظ آن تاکید کرد و ابراز داشت: این حمایت و پشتیبانی نیز در کنار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در انتقال نگرانی ها، باید همه موضوعات را در کنار همدیگر ببینیم، اضافه کرد: در صورت تکلیف قانون تکلیف ۲۵ درصدی صنایع از حفاظت محیط زیست، باید آن را اجرایی کنیم.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران صنایع مستقر در غرب بندرعباس تاکید کرد: اگر در همسایگی سه روستای بزرگ و پرجمعیت (بارغین،دوگردان و تیاب) قرار گرفته است، نسبت به آنها مسئول هستیم و باید نسبت به رفع مشکلات آنها نیز اقداماتی را انجام دهیم و تاثیر آلایندگی بر زندگی آنها را نیز بررسی نماییم.

مرادی در پایان اذعان داشت: امروز عهد ببندیم که چارچوب اخلاقیات را رعایت کنیم تا بتوانیم برای مردم کار انجام دهیم و اگر توانستیم این مشکل را با وجدان خودمان حل کنیم، با مردم نیز حل می شود.