دونده هایی که از خاک طلا می گیرند
  • ورزشی

  • اردیبهشت 22، 1400 - 10:50


دونده هایی که از خاک طلا می گیرند

سالهاست که روایت تلخ دو و میدانی رودان نقل محافل ورزشی هرمزگان است اما دونده های سخ تکوش بهشت جنوب اگر چه کتانی ه ایشان پاره است
اما اراده شان قوی، آنچنان که از دل زمین های خاکی حاشیه شهر طلا می گیرند

 

سالهاست که روایت تلخ دو و میدانی رودان نقل محافل ورزشی هرمزگان است اما دونده های سخت‌کوش بهشت جنوب اگر چه کتانی ه‍ایشان پاره است، لباس هایشان مندرس اما اراده شان قوی، آنچنان که از دل زمین های خاکی و سنگلاخی حاشیه شهر طلا میگیرند.
دریای اندیشه- حامد آزادی: دی ماه ۹۸ شبکه ورزش مسابقات دو و میدانی بین المللی تهران را پخش زنده به نمایش می‌گذاشت، نفرات دو ۶۰ متر سرعت در خط استارت قرار گرفتند تپانچه به صدا درآمد و ثانیه هایی بعد دوربین چهره آفتاب سوخته جوانی را نشان داد که یکی از مدال آوران بود چهره ش چندان خوشحال به نظر نمی رسید ثانیه ایی بعد اسامی قهرمانان از سوی گزارشگر خواند شد، بله درست بود حمیدرضا نجفی از رودان عنوان سوم مسابقات دوی سرعت مسابقات دو و میدانی بین المللی ....... غم اش را حالا خوب میفهمم ، او غصه نداشتن خیلی از نداشته ها را با خود داشت که رقیبان تا بن دندان مسلح اش به راحتی داشتند حالا او نه تنها هموطنانش را جا گذاشته بود بله عرب های و ترکمن ها و حتی ازبک و قزاق ها  هم به پایش نرسیده بودند، اما او غمی در سینه داشت که هم اکنون با بهار ۱۴۰۰، ۱۵ ساله شد. اگرچه در چهارده سالگی اش خیلی تلاش کردند که همینجا متوقف شود .
حتی اخبار ورزشی شبکه سه سیما هم گزارشی ویژه از نبودن پیست دو و میدانی در رودان به روی آنتن برد ، گزارشی که شاید تنها حسن آن اعتلای نام بهشت جنوب با ورزشکاران افتخار آورش برای کل ایران بود و دیگر هیچ، و از آن موقع تاکنون همان ماند که بود.
امروز پانزدهم اردیبهشت هزار چهارصد است از کنار جاده اصلی شهر که رد می شوم مثل همیشه حاشیه کوه را نظر میکنم تا جلیل ساکت و شاگردانش را بیایم ، متعجب می شوم آنها در ساعتی پیش از افطار هم دست از تمرین آن هم در زمین خاکی برنمی‌دارند ، اراده شان را می ستایم و تصمیم میگیرم کمی با دوستم و مربی با دانش آنها هم کلام شوم تا شاید خبری خوش بشنوم.
نزدیک تر که میرسم مرا می‌شناسند و با مکثی کوتاه در تمرین خوشامد می گویند، خوشامدی که انگار حضور من دور از انتظارشان بوده است.
پس از ورنداز محدوده تمرین شان که شامل چند مسیر دویدن است در ابعاد ۵۰۰ متر و ۱۰۰ متر که آن هم مشخص است با لودر تسطیح شده تا آنها در این سنگلاخ ها کمی راحت تر گام بردارند دیگر خبری از سکو، رختکن و حتی وسایل تمرین اولیه دو و میدانی هم نیست. داستان را که از مربی جویای میشوم پاسخ می دهد: این زمین هم متعلق به شهرداری است چندین سال است که برای تمرین به این مکان پناه آورده ایم، چند ماه پیش هم شهرداری می خواست اینجا طرحی اجرا کند که با خواهشی که از شهردار وقت کردم منصرف شد و مجوز ادامه استفاده مان را داد.
او ادامه می دهد: بنده از ۷۸ که دو و میدانی را شروع کرده ام تاکنون که بیش از ۲۰ سال گذشته  دو و میدانی رودان افتخارات زیادی به خود دیده است اما هرگز هیچ امکاناتی را ندیده است.
امکانات دو و میدانی رودان متعلق به ۲۰ سال پیش است
جلیل ساکت می گوید: امکانات ما از آن موقع تا کنون ثابت مانده و حتی الان شاید برخی از آنها فرسوده و غیرقابل استفاده شده اند.
وی ادامه داد: بنده و سایر دونده ها در گذشته با همان امکانات اندک در رده های مختلف سنی و در مسابقات مختلف نام رودان و هرمزگان  را با کسب عناوین برتر مطرح می کردیم.
این مربی با دانش دو و میدانی هرمزگان افزود: تقریبا از سال ۹۰ به بعد روی به مربیگری آوردم البته اگر چه خروج از ورزش قهرمانی برایم زود بود تصمیم گرفتم به تربیت دونده های با استعداد رودان بپردازم.
وی با اشاره به اینکه در آن سالها یک پیست خاکی که با خاک سرخ تزیین می شد می توانستیم بدویم اما همان هم از دستمان رفت و حتی هیچ امکانات سخت افزاری را هم به ما اضافه نشد.
غم دو و میدانی ۱۵ ساله شده است
ساکت با اشاره به قصه پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی شهید چمران رودان گفت: این پروژه حدود سال ۱۳۸۵ با حضور معاون وزارت ورزش استارت آن برای تبدیل شدن به پیست تارتان زده شد اما همان پیست خاکی تبدیل به سیمان شد و همان سیمانی هم باقی ماند. وی تصریح کرد: از ۱۵ سال پیش تاکنون هیچ مسئولی پاسخگو عدم ادامه پروژه نشده است و هر که آمده با وعده ای کار را به آینده موکول می کند و میرود.
وی می گویید : با تجربه ای که من دارم در شهرهای مختلف کشور پیست های متعددی احداث شده است.
عدم اعتبار مهمترین دلیل پیشرفت پروژه
مربی دو و میدانی رودان ادامه میدهد: عدم تخصیص اعتبار همیشه مهمترین دلیل ادامه پروژه پیست دو و میدانی رودان بوده است اما اگر در سالهای گذشته اقدامی برای تکمیل آن صورت می‌گرفت هم اکنون نیازی به هزینه میلیاردی نبود.
وی گفت: کمی همت و دلسوزی برای تکمیل پیست دو و میدانی رودان نیاز است و انتظار داریم مارا از لحاظ سخت افزاری در حد استانهای همجوار ببیند.
او تاکید دارد: استان های همجوار ما حداقل چندین پیست تارتان دارند و حتی سیستان و بلوچستان نیز بسیار از ما جلوتر است و در دور افتادترین شهرش نیز پیست وجود دارد.
سهم دو و میدانی از قطب اقتصادی کشور کجاست!
این مربی پر افتخار تاکید کرد: سهم ورزش و دومیدانی در استانی که نام پایتخت اقتصادی کشور را بر دوش می کشد نباید داشتن حداقل ها باشد؟
وی اضافه کرد: حتی پیست مجموعه خلیج فارس نیز درجه یک نیست و کیفیت مناسبی در مقایسه با مناطق مختلف کشور که آنها را از نزدیک دیده و لمس کرده ام ندارد و حتی یک دونده احتمال مصدومیت دارد. ساکت وجود یک پیست دو و میدانی را در رودان قطب دو و میدانی هرمزگان یک خواسته معقول و منطقی دانست و گفت: تنها خواسته ورزشکاران دو و میدانی رودان برقراری امکانات اولیه برای تمرین و ورزش است.
امکانات ما در قیاس با سایر استان ها صفر است
این مربی با بیان اینکه امکانات ما در قیاس با سایر استان های و ورزشکاران آنها تقریبا صفر است.
وی بیان داشت: اختصاص بودجه مختص این قهرمانان می تواند بخش عمده ای از مشکلات دو و میدانی را حل کند.
ساکت خاطر نشان کرد: امکاناتی از قبیل مانع و دیسک و غیره ...... امکانات اولیه این ورزش مادر محسوب می شود که از همان هم محروم هستیم.
وی بیان داشت: به جرات می توانم بگوییم استان سیستان و بلوچستان به مراتب امکاناتی بهتر دارد و حتی هم اکنون پیست داخل سالن مختص دو و میدانی را دارا هستند.
وی گفت: در ورزش قهرمانی نداشتن کفش، لباس و هزینه رفت و آمد و تغذیه تقریبا معنایی ندارد و همه اینها در شرایطی است که ما حتی در رودان مانع، دیسک، نیزه ، تخته استارت نداریم و یک مانع کل امکانات ماست که کار دست خودمان است.
این مربی تحصیلکرده ورزش رودان تصریح کرد: طی این یک دهه کار مربیگری تلاش کرده ام دانش و اطلاعات خودمان را افزایش داده و به سطح اول کشور برسانم که اگر چه امکاناتی نداریم اما دانش را به لحاظ علمی داشته باشیم.
وی ادامه داد: طی این سالها ورزشکاران زیادی را در سطح کشور و مسابقات مهم ملی و بین المللی و حتی اردوی تیم ملی مطرح شده اند که می توانم از این میان به حسین درویشی، حمیدرضا نجفی، طاها داوری،امیر حسین عبدلی پور، امیر حسین چمنی، مهدی فولاد زاده، داریوش قاسم زاده، رضا خورشیدی، رضا خوشکار را می توانم ببرم. وی با بیان اینکه از این قبیل ورزشکاران زیادی داریم گفت: هم اکنون نیز با استعداد یابی که انجام داده ایم یک سری ورزشکار با استعداد دیگر را کشف کرده ایم.
ساکت با بیان اینکه درحال حاضر طاها داوری از نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی جوانان است گفت: قطعا اگر برنامه ریزی خوبی در کنار امکانات برایش فراهم شود شاهد درخشش او در سطوحی بین المللی خواهیم بود.
حتی هزینه تمرین در مرکز استان را هم نداریم
این مربی باسابقه بیان داشت: اگر شرایط برای تمرین ورزشکاران ما در شهرها و استان های دیگر فراهم شود موجب پیشرفت فراوان آنها خواهد شد و متاسفانه هم اکنون حتی شرایط رساندن خود با توجه به هزینه ها بالا در مرکز استان را هم نداریم.
وی یادآور شد: در بحث ورزش قهرمانی ما استعداد های بسیار خوب و ارزشمندی داریم که از خرید یک جفت کفش و مکملهای غذایی محروم هستند. وی اضافه کرد: ورزشکاران با گرفتاری ها فراوان به مسابقات کشوری اعزام می شوند و بر روی سکو میروند وافتخار کسب می کنند و حتی ثبت رکورد با یک صدم ثانیه هم نیازمند هزینه ها میلیونی است.
جلیل ساکت با اشاره به برخی هزینه ها در راه ورزش قهرمانی گفت: کسب افتخار نیازمند هزینه است و دو و میدانی نیز هزینه ها خاص خود را دارد.
دو و میدانی رودان مستلزم نگاه ویژه است
وی تاکید کرد: قهرمانی ها دونده های رودانی طی این سال های برای تمام کشور زبانزد بوده است نگاه ویژه داشتن به قهرمانان رودان شود. وی با بیان کرد: حتی استفاده از امکانات ورزش کیش که در استان هرمزگان است  به ما کمک بی دریغی خواهد کرد.
ساکت با بیان اینکه اگر ما امکانات  اولیه دو میدانی را داشته باشیم و اردوی های کوتاه مدت برای دونده ها رودانی فراهم شود در همین سال ۱۴۰۰ پرافتخارترین سال دو میدانی هرمزگان رقم خواهد خورد.