در خصوص میزان اثربخشی گیاهان دارویی در درمان بیمارها چه می‌دانید
  • فرهنگی

  • مرداد 15، 1399 - 13:20


با گسترده شدن ویروس کرونا برخی از افراد به طب سنتی و داروهای گیاهی روی آورده‌اند به گفته متخصصان طب ایرانی و سنتی یک نسخه را نمی‌توان برای همه تجویز کرد زیرا کسانی که مشکل تنفسی و یا گوارشی دارند هرکدام می‌تواند درمان متفاوتی داشته باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به میزان اثربخشی گیاهان دارویی در درمان بیمارها، گفت: در برخی از موارد این داروها می‌توانند در بحث پیشگیری مفید باشند همچنین بعضی از این گیاهان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و منعی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان کرد: خود درمانی و زیاده‌روی در مصرف این داروها ممکن است موجب عوارضی از جمله افت فشارخون شدید، بالا رفتن فشارخون و یا نامنظمی ضربان قلب و سایر عوارض در بیماران شود.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است در مصرف انواع و اقسام گیاهان دارویی احتیاط شود برخی از مردم فکر می‌کنند که داروی گیاهی اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد در واقع طبیعی بودن دارو دلیلی بر بی‌ضرر بودن آن نیست.

نوروزیان عنوان کرد: برخی گیاهان دارویی باید به‌صورت استانداردشده مصرف شوند و مصرف مستقیم آن‌ها بعضاً باعث بروز مسمومیت‌های شدید و گاهی مرگ می‌شود.