در مقابله با کروناویروس، واکسیناسیون یا ایمنی جمعی؟
  • فرهنگی

  • شهریور 27، 1399 - 09:27


ویروس کرونا گزینه "ایمنی جمعی" را برای عموم روشن کرده و امیدواریم که این پدیده بتواند به کاهش یا حتی پایان شیوع کمک کند.

به گزارش ترکیش نیوز، مصونیت جمعی به بخش بزرگی از جامعه گفته می‌شود که میزانی از ایمنی در برابر ویروس دارند، درنتیجه شیوع فردبه‌فرد کاهش می‌یابد و کل جامعه محافظت می‌شود و نه‌فقط کسانی که مصونیت دارند.

عفونت طبیعی در مقابل واکسیناسیون

دو راه عفونت طبیعی یا واکسیناسیون برای ایمنی جمعی وجود دارد. عفونت طبیعی به مواردی گفته می‌شود که تعداد زیادی از افراد به بیماری مبتلا شده و بهبودیافته باشند. بااین‌حال، میزان محافظت از طریق عفونت طبیعی با ویروس کرونا جدید ناشناخته است. علاوه بر این، تعداد بیشتری از افراد هنگام انتظار برای مصونیت جمعی نسبت به واکسیناسیون از بین خواهند رفتند.

کاترین بنت، مدیر اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه دیکین ملبورن استرالیا گفت: "این خطر قابل‌قبول نیست و ما اطلاعات کافی در مورد تاثیرات طولانی‌مدت نداریم. "

واکسیناسیون می‌تواند ایمنی گسترده را سریع‌تر و با اطمینان بیشتر فراهم کند. هیچ واکسنی برای کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس وجود ندارد، هرچند آزمایش واکسن‌ها در مراحل مختلف در سراسر جهان در حال انجام است اما معمولا چندین سال زمان لازم است تا واکسن شناسایی، آزمایش، تولید و برای مصارف عمومی توزیع شود. تولیدکنندگان واکسن امیدوارند که بتوانند جدول زمانی کووید-۱۹را از طریق آزمایش‌های سریع‌تر و با تولید در مقیاس حتی قبل از اثبات موفقیت محصولات به‌طور چشمگیری فشرده‌سازی کنند.

کارشناسان معتقدند، اگر اقدامات دیگری انجام نشود، وقتی ۵۰ تا ۷۰درصد جمعیت از طریق واکسیناسیون مصونیت پیدا کنند، ایمنی جمعی آغاز می‌شود. البته سطح دقیق آن به میزان اثربخشی واکسن بستگی دارد که به گفته کارشناسان در بهترین حالت ۷۰درصد خواهد بود.

توزیع متعادل واکسن

چگونگی توزیع واکسن نیز تاثیرگذار است و اگر به‌طور ناهماهنگ به اشتراک گذاشته شود، به‌عنوان‌مثال، اگر ثروتمندان دسترسی بیشتری نسبت به افراد فقیرتر داشته باشند، این مورد خوشه‌های ایمنی ایجاد می‌کند، اما مناطق وسیعی از افراد مستعد بیماری حذف می‌شوند.

در مراحل اولیه توزیع، ممکن است اولویت بیشتری به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و سایر افراد در خط مقدم این بیماری، یا افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند، داده شود که این فرایند واکسیناسیون هدفمند نام دارد. البته در این روش نیز میزانی خطر وجود دارد و برخی افراد مانند کارگران حمل‌ونقل عمومی که فوق‌العاده منتشرکننده ویروس شناخته می‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند.

جوئل میلر، مدرس ارشد ریاضیات کاربردی دانشگاه لاتروب ملبورن که از مدل‌های ریاضی برای کمک به دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی برای تدوین سیاست‌های کنترل بیماری‌های عفونی استفاده می‌کند، گفت: "ما باید مطمئن باشیم که واکسن را به‌طور عادلانه با توجه به جمعیت پخش کنیم" .