ضرورت تغییر نگاه در دهیاری ها
  • اجتماعی

  • شهریور 30، 1400 - 05:08


اگر قرار است دهیار به عنوان مدیر ارشد روستا باشد باید به تمام جنبه های توسعه روستا از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی آن نیز بپردازد و تنها توجهش به پروژه های عمرانی روستا نباشد.

طیبه زردشت

اصل و مرکز توسعه روستا، فرهنگ است و تنها برق و آب و پرداختن به پروژه های عمرانی نمی باشد،اگر به مسائل فرهنگی در روستاها بیشتر پرداخته شود باعث ارتقای سطح کیفیت زندگی در میان روستاییان شده و استعدادها و خلاقیت های فرهنگی و هنری روستاییان نیز شناسایی می شود و زمینه و فرصتی ایجاد می شود برای جلب مشارکت مردم در اموری که با زندگی آنها ارتباط مستقیمی دارد.

یکی از دهیاران پیشرو در امور فرهنگی استان هرمزگان، دهیار روستای کشار چمردان است که بعنوان قلب تپنده روستا از شخصی فرهنگی و فعال در امور اجتماعی در کنار خود بهره برده و او را بعنوان مشاور فرهنگی دهیاری منتصب کرده است.

روستای کشار چمردان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر خمیر است که فاصله این روستا با بندر خمیر حدود 90 کیلومتر و با شهر بندرعباس هم حدود 45 کیلومتر می باشد و امید محمدی چمردانی دهیار این روستاست که با این اقدام بسیار شایسته نشان داده دغدغه مسائل فرهنگی روستا در اولویت اقداماتشان می باشد.

در مصاحبه اختصاصی دریای اندیشه، امید محمدی چمردانی دهیار روستای کشار چمردان خاطر نشان کرد: دهیار، پست مهمی در روستا است به این دلیل که از نگاه مردم روستا باید کارهای عمرانی روستا را به سرانجام برساند و دهیار را شخصی برای تغییر وضعیت روستا می دانند یعنی یک دهیار موفق از دید روستاییان به کسی می گویند که در کمترین زمان ممکن، بیشترین عملکرد عمرانی را برای روستا انجام داده باشد.

وی ادامه داد: قضیه مهمی که پشتوانه موضوع دهیاری هاست این است که نیاز مهم و اساسی یک جامعه قبل از نیاز های عمرانی، زیرساخت های فرهنگی یک جامعه است یعنی اگر ما از بعد فرهنگی و مسائل مربوط به آن قوی باشیم و در این زمینه اقداماتی در روستا انجام داده باشیم پس قطعا خیلی از زیر ساخت های عمرانی و زیرساخت های اجتماعی نیز در راستای این اقدام فرهنگی به راحتی انجام می گیرد و از نظر بنده کارهایی که برای زیر ساخت فرهنگی صورت پذیرد باعث سرعت بخشیدن به کارهای عمرانی می شود.

محمدی چمردانی گفت: انتخاب شخصی که در امور فرهنگی تخصص داشته و در این زمینه فعالیت می کند در کنار دهیار باعث می شود،دهیار روستا با خیال راحت تری به مسائل اجتماعی،فرهنگی و عمرانی روستا بپردازد چون کار کردن در کنار افراد کاربلد و متخصص در هر امری لازمه فعالیت هر مدیر و مسئولی می باشد.

در همین خصوص نیز دریای اندیشه با حمید بی خسته مشاور فرهنگی دهیار روستای کشار چمردان مصاحبه ای داشتیم که در ادامه گزارش به آن می پردازیم.

بنده حمید بی خسته، کارشناس مدیریت امور فرهنگی هستم که در حال حاضر فرهنگی می باشم و در قسمت کارشناسی انجمن اولیا و مربیان ناحیه دو بندرعباس فعالیت می کنم و با توجه به تخصصی که در حوزه مشاور فرهنگی، آموزشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارم به پیشنهاد دوستان و طی یک ابلاغ رسمی و قانونی به عنوان مشاور فرهنگی دهیار کشار چمردان منتصب شدم و در کنارشان مشغول به فعالیت هستم.

 همچنین در حوزه سازمان های مردم نهاد نیز مشغول به فعالیت بوده و رئیس هیات مدیره njo  بنام جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی استان هرمزگان می باشم و افتخار دارم بعنوان یک هرمزگانی مدیر روابط عمومی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران هم باشم.

چند مدت پیش دوره ای برگزار کردیم با عنوان دوره مهارت های زندگی، که در آن برای والدین دوره های خاص خودشان و فرزندان و نوجوانانشان چه پسر و چه دختر همچنین برای دانشجویان همه و همه با توجه به نیازشان دوره های تخصصی را برگزار کردیم و دوره ها از صبح تا شب با زمان های مختلف و چرخشی و به صورت جهادی برگزار شد.

اما در مورد فعالیت های فرهنگی این نکته حائز اهمیت است که  نتیجه آن را ممکن است در بلند مدت ببینم مثلا 5 سال،ده سال یا بیست سال دیگر، نتیجه یک کار فرهنگی را می بینیم، چون این اقدامات فرهنگی زمان بر و هزینه بردار است اما کاری  اصولی و زیر ساختی برای عموم جامعه خواهد بود.

در حیطه فعالیت هایمان دستگاه های دولتی مانند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان ، سازمان بهزیستی، فرمانداری،بخشداری و  استانداری نیز  همکاری داشتند.

در شرایط فعلی روستاهای ما با توجه به مشکلات عدیده ای که دارند، از جمله آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، خودکشی یا خیلی مشکلات رفتاری که دیده می شود این موضوع را طلب می کند که در کنار دیگر فعالیت های دهیاران محترم و شورای روستاها که پیش بینی هایی برای برنامه سالانه دارند، موضوع فرهنگی نیز دیده شود، چون مبحثی که بسیار مهم است بحث سلامت روانی جامعه می باشد و البته خیلی هم تاثیر گذار خواهد بود چون  نیروی انسانی کارآمدی که یک جامعه روستایی به آن نیاز دارد باید از همان زمان کودکی آنها را آموزش داد و برای آنها کارهای فرهنگی زیادی انجام داد که در آینده به نیروی توجیه و موجهی برای جامعه تبدیل شوند .

در نوروز 1400 برنامه ای را به دهیاری و شورای محترم روستای کشار چمردان پیشنهاد دادیم، برنامه پیشنهادی  با کمک و همکاری دانشگاه هرمزگان و یک کارشناس مجرب به مدت 3 روز در ایام کرونا و با رعایت تمام پروتکل ها و فاصله های اجتماعی در این روستا برگزار شد .

 بعد از این دوره مذکور، ما بازخوردهای بسیار خوبی از مردم دریافت کردیم بسیار مورد استقبال روستاییان واقع شد و چون شورای محترم روستای کشار چمردان که خودشان نیز از شرکت کنندگان در این دوره ها بودند این نیاز را دیدند، لمس کردند و متوجه شدند که در کنار فعالیت های شورا و دهیاری که مهمترین قسمت آن بحث عمرانی روستا است این فعالیت های فرهنگی هم از نیازهای اساسی روستا می باشد.

حمید بی خسته در خصوص این سوال که چرا باید به مسئله فرهنگی در روستاها پرداخت ؟ بیان کرد: از عملکرد دهیاری و شورای روستاها آنهایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که مربوط به نیازهای محیطی بوده و مسائل عمرانی را در برگیرد اما وقتی ما بابت یک مجموعه فیزیکی هزینه می کنیم که در شرایط فعلی این هزینه ها بسیار سرسام آور است پس بسیار نیاز خواهد بود که فرهنگ استفاده از آن را هم به بچه هایمان یاد بدهیم و به شهروندانمان آموزش دهیم که این دو مبحث مهم مسائل عمرانی و مسائل فرهنگی در کنار هم حرکت کنند. اگر کار فرهنگی انجام نشود، فرهنگ درست استفاده کردن، بحث حقوق شهروندی، مسائل اجتماعی و مسائل اخلاقی اگر چاشنی فعالیت های دیگر دهیارها و شوراهای روستا نشود عملا استفاده درست و بهینه ای از آن ساختار ایجاد شده هم نخواهد شد.

زمانی که ما دوره های مختلف پیشگیری را برای گروه هی مختلف سنی کودکان و همزمان برای والدینشان  برگزار می کنیم اتفاقی که خواهد افتاد اینست که چون شخصیت دانش آموز و کودک در زمان کودکی در حال شکل گیری است پس ما آن زمان مداخله کرده و سعی خواهیم کرد مهارت ها و آموزش های لازم را به کودک و خانواده بدهیم که بتوانیم یک خانواده هماهنگ، منسجم و پویایی را در جامعه روستایی بوجود بیاوریم.

بنده خوشحال هستم که یکی از دهیاران پیشرو و فعال استان هرمزگان این دغدغه را متوجه شده اند و  قرار است در روستای خودش به مسائل فرهنگی هم بپردازد و من پیشنهاد می کنم که دهیاران دیگر هم در روستاهای مختلف استان با استفاده از افراد متخصص در کنار خودشان این دغدغه مهم فرهنگی را فراموش نکرده و به آن بپردازند .

 بنظر بنده این برگ برنده ای است برای یک دهیار چون در حیطه ای که شاید تخصص آن را ندارد می تواند از افراد متخصص دیگر در آن زمینه بهره ببرد و این یک امتیاز خواهد بود که از توان دیگران در راستای بهتر شدن شرایط زندگی روستاییان می توان استفاده کرد.

 و در پایان به این موضوع اشاره کنم که، قسمت هایی که قرار است بنده بعنوان مشاور فرهنگی به آنها بپردازم مسائل فرهنگی ، روحی و روانی است که معمولا دیده نمی شود و  در ساختارهای اداری و اجرایی خیلی کمرنگ وجود دارد و قصد ما اینست که این دغدغه را در مردم نیز ایجاد کنیم همچنین  قسمت مهمی از برنامه ها و طرح هایی که بنده در نظر دارم بحث استفاده از ظرفیت مردم در بهتر شدن زندگیشان است.

 دهیار، بعنوان قلب تپنده روستا و کسی که محوریت امور را در دست دارد باید بتواند بستر سازی های اجتماعی را ایجاد کند و شرایطی را در روستا فراهم آورد که روستاییان بتوانند در اموری که به آنها مربوط است مشارکت کنند .