فروغ‌ روی ماه،در رثای سردار شهید سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی
  • فرهنگی

  • دی 19، 1398 - 13:47


به گزارش دریای اندیشه ، و کسانی که در راه خدا جهاد کردند یا مهاجرت کردند سپس کشته شدند یا خود مردند، خداوند رزقی نیکو روزی می دهد، زیرا خدا بهترین روزی دهندگان است.

بسمه الرب الشهداء و الصدیقین

وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ  «حج، 58»

و کسانی که در راه خدا جهاد کردند یا مهاجرت کردند سپس کشته شدند یا خود مردند، خداوند رزقی نیکو روزی می دهد، زیرا خدا بهترین روزی دهندگان است.

امروز درحالی یکی از مقتدرترین سرداران سالهای دفاع مقدس و دوران مقاومت پس از آن را از دست داده ایم که هیچ کلمه ای جز پیشوند واژه-ی شهید شایسته¬ی اتصال به آن عزیز نبود.

خوب می دانیم که سالهای بسیاری را شبانه روز نخوابید تا مردمان بسیاری در رفاه و آرامش زندگی کنند و در آسایش کامل بخواب روند.

باور داریم حتی کسانی که همباورش نبودند و با عقایدش فرسنگ ها فاصله داشتند نیز قدردان امنیتی بودند که حاج قاسم با از جان گذشتگی خویش برایشان فراهم کرده بود.

اینک دنیا چشمهای خویش را بیشتر باز کند و فراخ تر بنگرد که چگونه خون بر شمشیر چیره شدنی¬ست و چگونه رشادت بر موشک و نیز انسانیت بر تکنولوژی برتری جسته و نامی سراسر عشق یعنی حاج قاسم سلیمانی بر قدرت های پوشالی دنیا پیروز گشت. سرداری که در طول سال¬های زیستن جوانمردانه اش نه به دنبال نام بود و نه در بند انباشتن نان.

سرداری که همواره خود را سربازی پیرو رهبر خویش می دانست و دلش لبریز از آرزوی وصال یار و عطش شهادت بود.

اینک اما دشمنان انسانیت از رعب برآمده از دینداری و ولایتمداری آن شهید عزیز به خویش می¬لرزند و باطل گرایان سایه سنگین نام ایران و اسلام را بیش از پیش بر سر خود احساس می¬کنند.

حاج قاسم روزگاری در دشت ها و کوه های غرب، جنوب، جنوب شرق، و جنوب غرب میهن مان برای رفع تهدیدات دشمن فرماندهی کرد و همگام با فرزندان غیور استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، و هرمزگان نام ایران و ایرانی را در حافظه ی جهانیان مترادف با دلاور مردی به ثبت رسانید و پس از آن نیز، فرماندهی محور مقاومت را در دست گرفت تا از بیروت و بنت الجبیل در لبنان گرفته تا اِدلب و لاذقیه در سوریه، از دیرالزور و بصره و بغداد گرفته تا کربلا و سامرا قدم به قدم به دنبال دفع شرّ داعش و تثبیت امنیت و ایجاد وحدتی فراگیر در سطح محور و منطقه¬ی مقاومت باشد.

حاج قاسم را اینگونه باید به آیندگان معرفی کرد:

اسطوره ای که همواره تنها در خط مقدم نبود و بلکه جلوتر از خط مقدم حرکت می¬کرد و هیچ¬گاه از مرگ نهراسید. چهره معصومی که در هنگام نبرد تمثال واقعی" اشدّاء علی الکفار رحماء بینهم" بود را می بایست آن هنگام که فرزندان شهداء را در آغوش می¬گرفت می¬دیدید که چگونه اشک پهنای صورت نجیبش را فرا می¬گرفت.

در فراق سردار نمی¬توان از این واقعیت نگفت که به یقین امروز رزمندگان هرمزگان از داغدارترین سربازان و یاران سردارند زیرا به سوگ فرمانده¬ای نشسته¬اند که مدت¬های مدیدی رشادت هایش را زیسته اند.

به راستی که:

حرامیان هدف جنگ را ندانستند

و فرق آینه و سنگ را ندانستند

و بی دلیل نیست که حاج قاسم را به چونان خنجری از پشت و ناجوانمردانه مورد حمله قرار دادند که به نیکی دریافته بودند توان رو در رو جنگیدن با سردارمان در ایشان نبود.

اینک اما جسم خاکی حاج قاسم را در جوار دوستانش به خاک می سپاریم اما روح بلندش زنده است و داستان های سراسر دلاورانه اش تا ایران و اسلام زنده است در حافظه ی مردمی قدرشناس به یادگار خواهد ماند، که کیست که نداند بی تردید این داغ یعنی شهادت حاج قاسم روزی از راه می رسید، که این نهایت آرزوی او بود، اما باور داریم که خون او می تواند محور وحدت ملی و نیز محور وحدت فرزندان مقاومت باشد.

آری در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه قلدرمآبان تنها خون مرد پاکی چون او می توانست اینگونه چشم های مردم میهن مان و سایر ملت ها را به گریه بنشاند، و داغش اقوام، مذاهب و ادیان تمامی گروه های سیاسی را همدل و همگام کند، چرا که آن وجود عزیز قریب به چهار دهه بی وقفه و خالصانه در حال دفاع از آرمان دلاور مردان کربلاییان هشت سال دفاع مقدس بود و همواره خود را سرباز رهبر معظم انقلاب می دانست.

اینک به نیکی دریافته ایم که هرچند ما هم عصر مالک اشتر نخعی نبوده و آن سردار را نزیسته ایم اما به درستی می توان فرموده¬ی امام علی (ع) را پس از شهادت جناب مالک مصداق مالک دلهای ما یعنی حاج قاسم سلیمانی دانست که:

مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِی عَلَيْهِ الطَّائِرُ « حکمت 435 نهج البلاغه»

مالک بود و چه مالکی! به خداوند سوگند اگر کوه بود کوهی تنها بود اگر سنگ بود سنگی سخت و با صلابت بود، هیچ رونده¬ای به ستیغش نمی رسید و هیچ پرنده¬ای نمی توانست بر قله¬اش بال بگشاید.

و اینک در این مجال باید با اقتدار فریاد کشیده و بگوییم که از امروز سران ناپاک صهیونیست¬ها و آمریکایی¬ها بدانند که خون سردار ما جوشنده تر و توفنده تر فوران خواهد کرد و از دل این فواره، سرداران بسیاری در این سرزمین و مناطق مقاومت، بر مدار عشق حرکت خواهند کرد و ترسی ابدی در دل¬های دشمنان انسانیت به یادگار خواهند گذاشت.

کس چون تو طریق پاکبازی نگرفت

با زخم، نشان سرفرازی نگرفت

زین پیش دلاورا کسی چون تو شگفت

حیثیت مرگ را به بازی نگرفت

یاد و خاطره همه شهیدان انقلاب اسلامی، بالاخص شهید بزرگ سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و از خداوند منان طلب می کنیم در صراط آنان استوار و پایدار باشیم.

 

 

       ​​محمد آشوری

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، خمیر و ابوموسی