جوابیه فرمانداری بندرعباس در پاسخ به مصاحبه منصور آرامی رئیس هیات نظارت شوراهای استان
  • سیاسی

  • فروردین 18، 1400 - 16:35


تشریح فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عزیز شورای اسلامی شهرها

پس از مصاحبه و ابراز لطف مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۶ نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت نظارت انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان پیرامون نحوه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان عزیز شوراهای مزبور، سوالاتی در اذهان مردم شریف شکل گرفته و گاها مطرح می شود که لازم دانسته شد با تشریح فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان مستند به مواد قانون انتخابات شوراهای اسلامی در جهت رفع شک و تردید مردم عزیز و ایجاد شور و نشاط بیشتر انتخاباتی اطلاع رسانی شود.

 

برابر قانون برای برگزاری انتخابات دو هیئت در سطح ملی و بصورت سلسله مراتب در سطح استان ها، شهرستان ها و بخش ها تحت عنوان هیئت اجرایی و هیئت نظارت با ترکیب مردمی تشکیل و فرایند انتخابات را دنبال می کنند.

 

هیئت اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای شهرستانها مرکب از ۱۱ نفر شامل ۸ نفر از معتمدین مردم و مورد تأیید هیئت نظارت آن شهرستان بعلاوه رئیس آموزش و پرورش و رئیس ثبت احوال و فرماندار شهرستان می باشد (ماده ۳۵ قانون) که باید حداقل با حضور دو سوم (۸نفر) اعضا تشکیل جلسه دهند (ماده۳۹ قانون) و تصمیمات آنها نیز با اکثریت آرای اعضای حاضر معتبر خواهد بود

(تبصره۲ ماده۳۹ قانون) و قبل از بررسی صلاحیت داوطلبان نیز از مراجع چهار گانه (اطلاعات، انتظامی، دادگستری و ثبت احوال) استعلام می گردد (ماده ۴۹ قانون) و باید حداکثر ظرف مدت ۱۴ روز بصورت محرمانه (ماده۵۲ قانون) و بی طرفانه (ماده۵۳ قانون) به صلاحیت داوطلبین عزیز پیرامون مواد ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ قانون رسیدگی شود (ماده ۵۲ قانون) و نتیجه را بصورت کتبی و رسمی به هیئت نظارت شهرستان اعلام کند. (ماده۵۰ قانون).

نظر هیئت اجرایی مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان با تائید هیئت نظارت معتبر خواهد بود (ماده ۵۱ قانون).

و آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت آنها توسط هیئت اجرایی رد می شود، ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را مستقیم و یا از طریق هیئت اجرایی شهرستان به هیئت نظارت استان اعلام کنند و هیئت نظارت استان نیز باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز به شکایت داوطلبان رسیدگی و نتیجه قطعی و لازم الاجرا را به هیئت اجرایی شهرستان جهت ادامه فرایند انتخابات اعلام کند (تبصره های ۱، ۲ و ۳ ماده ۵۳ قانون).

 

همانگونه که ملاحظه می فرمائید تمامی مراحل باید بصورت محرمانه و با رای اکثریت انجام شود. ضمن اینکه تائید نهایی نظر هیئت اجرایی نیز توسط هیئت نظارت انجام می شود.