یک میلیون نشاء گل‌فصلی در بندرعباس کاشته‌ می‌شود
  • فرهنگی

  • مرداد 12، 1398 - 12:18


به گزارش روزنامه دریای اندیشه،مصطفی خادم با بیان این خبر اظهار داشت: کاشت گل فصلی برای نخستین بار در تابستان امسال در دستور کار سازمان قرار گرفته‌ و تا پایان سال یک میلیون نشاء گل فصلی در سطح بوستان‌ها، بلوارها و دیگر نقاط شهر بندرعباس کاشته‌ خواهد شد. 

وی با بیان اینکه این گل‌ها در نهالستان سازمان تولید و کاشته‌می‌شود افزود: سازمان سیما، منظر و فضای‌سبز شهری بندرعباس به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها طی سال‌های اخیر اقدام به تولید نشاء انواع گل و گیاه در نهالستان خود نموده و از تولیدات خود برای کاشت در شهر بندرعباس استفاده می‌کند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس خاطرنشان‌کرد: گل‌های تولیدی از نوع اف۱ بوده که گل‌های باکیفیتی هستند و هزینه تولید آنها یک سوم مبلغ خرید آنها از خارج از استان است 

خادم بیان داشت: از این پس کاشت گل فصلی در سطح شهر بندرعباس به صورت تخصصی انجام می‌شود به این صورت که خاک مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت نیاز برای جلوگیری از بیماری‌ها خاک عوض شده و کاشت انجام شده و طبق برنامه تغذیه و کوددهی می‌شود. همچنین به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، گل‌هایی که کاشته‌می‌شود به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

وی گفت: در نهالستان سازمان علاوه بر تولید انواع گل ‌فصلی،  کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز انجام می‌گیرد تا گونه‌های جدید گل فصلی تولید و عرضه شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای‌سبز شهری بندرعباس با بیان اینکه نهالستان جدید سازمان نیز ساخته‌می‌شود اضافه کرد: نهالستان جدید سازمان در ضلع شرقی باغ پرندگان در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار ساخته‌خواهد شد که بزرگترین نهالستان در جنوب کشور محسوب می‌شود و در آن به‌روزترین گل‌ها و گیاهان بصورت علمی تولید خواهد شد تا بتوانیم نیاز شهر بندرعباس و حتی دیگر شهرها را تامین کنیم.

وی درباره راه‌اندازی کارخانه کمپوست در شهر بندرعباس نیز اظهار داشت: کارخانه کمپوست از سرشاخه‌ها و هرس درختان در بندرعباس راه‌اندازی خواهد شد تا نیاز کودی درختان و فضای‌سبز شهر بندرعباس را تامین کنیم.

خادم در پایان از آمادگی سازمان سیما، منظر و فضای‌سبز شهری بندرعباس برای تولید گل و گیاه برای ادارات و ارگان‌ها خبر داد و گفت: تاکنون از سوی ادارات درخواستی برای خرید گل و گیاه نداشته‌ایم اما در صورت وجود این درخواست، سازمان با دارا بودن نیروهای متخصص توانایی دارد طراحی، اجرا و پشتیبانی علمی و تجربی کاشت گل در ادارات و نهادها را انجام دهد.