کار پایان ندارد
  • فرهنگی

  • خرداد 25، 1400 - 09:01


در گفت و گو با مهربانو تشریح شد:

کار
 پایان ندارد

معصومه هوشمند، متولد خرداد ماه ۵۷ از شهرستان آباده استان فارس، مادر3 فرزند و دارای 21 سال سابقه فعالیت فرهنگی ست که در حال حاضر در سمت کارشناس فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان فعالیت دارد.
از سال 79 در قسمت فرهنگي مشغول به كار شده و از سال84 به طور رسمي در پست كارشناس امور فرهنگي بانوان مشغول به خدمت است. 
از سال 1384 در كليه تشكل هاي امور فرهنگي بانوان به عنوان دبير و در جمعيت بانوان فرهيخته از سال 88 با دريافت آئين‌نامه ابلاغي از سازمان تبليغات اسلامي به‌عنوان دبير جمعيت معرفي شد.
این بانوی توانمند دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی و نویسنده دو کتاب به نام های «نقش زن در ادبیات داستانی دفاع مقدس» و «چارقدی پر از ماهی گلی» که با حمایت دفتر ادبیات و پایداری حوزه هنری استان هرمزگان در دست چاپ می‌باشد. 
در طی سال‌های خدمت، فعالیت های بیشماری در زمینه بانوان در عرصه فرهنگ دینی برنامه‌ریزی، ساماندهی و در نهایت اجرایی کرده است.
امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، وظیفه اصلی خود را شکل‌دهی به فعالیت‌های خودجوش مردمی در مخاطب عمومی جامعه زنان می‌داند و تلاش می‌کند با تعامل به ایجاد شبکه سازی قشر جامعه زنان در مساجد، هیئت‌های مذهبی، انجمن‌های اسلامی، مدارس، اتحادیه‌ها و سمن‌های خودجوش و مردمی بپردازد و هدف از این کار را حمایت، تقویت و پشتیبانی از قشرهای بانوان به منظور هویت‌بخشی به جامعه بانوان و تبدیل آنان از مخاطب صرف به همکار تبلیغ می‌داند.
اكثر فعاليتهايي كه در زمينه فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني بانوان در استان انجام مي‌شود مطابق با شرح وظايف سازماني و ابلاغيه ارسالي از گروه برنامه‌ريزي ويژه بانوان معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي است.
کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار مهربانو به تشریح اهم فعالیت های انجام گرفته در سال‌های ۹۸ و ۹۹ پرداخته که در ادامه به مشروح این فعالیت‌ها اشاره شده است:
تشکیل جامعه بانوان فرهیخته عرصه دین استان هرمزگان و برگزاری کارگروه های تخصصی تحکیم بنیان خانواده و تعمیق باورهای دینی و عفاف و حجاب با حضور بانوان فرهیخته و اثر گذار استان، برگزاری دوره‌های آموزشی خلاقیت و سواد رسانه ای و ایده‌پردازی و ... ویژه اعضای جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان و فعالین فرهنگی خواهران، برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه اقشار بانوان اعم از مداحان خواهر، فعالان حوزه خانواده وموثرین خواهر در محلات و مناطق با موضوعات سبک زندگی اسلامی-ایرانی، سیره فاطمی، جمعیت، فرزندآوری و فرزند پروری از جمله این فعالیت هاست.
برگزاری گفتمان‌های دینی با محوریت احکام بانوان، پاسخگویی به شبهات دینی جوانان در فضاهای شهری اعم از سواحل، پارک‌ها، مدارس و مساجد با حضور اساتید مجرب، اعزام مبلغات و مشاورین دینی به هیئت ها و مساجد، تشکیل نهضت پیشرفت بانوان در سراسر استان و حضور فعالین خواهر و فعال نمودن آنان و برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی از قبیل نقاشی، دل نوشته، کتابخوانی، عکس نوشته، منبر مجازی، کلیپ سازی با توجه به رده سنی مخاطبان از دیگر طرح هایی است که توسط امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان در استان اجرا شده است.
هوشمند همچنین به عنوان مجری، برگزاری طرح چالش مهندسی اجتماعی، رویداد اثر «پیرایش محیط پیرامونی»  با محوریت توجه به خانواده و خاندان، محله و فضای شهری ( ایده های جذاب و اثر بخشی انتخاب گردید)، برگزاری پویش «هم سرنوشتیم» با محوریت توجه و تمرکز بر خانواده و برگزاری پویش «سپاس» با هدف تجلیل از کادر درمان و پرستاران را بر عهده داشته است.
سپس برگزاری دوره های آموزشی تربیت مدرس مهندسی اجتماعی به صورت مجازی، ویژه مبلغات حوزوی و سنتی با موضوعات جمعیت و فرزندآوری، ظرفیت‌ها و نکات تبلیغی، روش‌ها و فنون ذکر مصیبت، فنون و اجرای سخنرانی دینی با مهارت رفع افسردگی و زندگی مومنانه (این دوره‌ها همچنان ادامه دارد)، مجری برگزاری دوره ویژه همیاران تبلیغ  ویژه همسران روحانیون به صورت مجازی با موضوعات مهارت ارتباط موثر، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و دین فطری، مهارت‌های زندگی و فرزندپروری و ... از دیگر فعالیت هایی است که امور فرهنگی بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان اقدام به برگزاری آنها کرده است.