لحظه به لحظه تا انتخابات
  • سیاسی

  • خرداد 17، 1400 - 11:25


در هفته ای که گذشت تکلیف احراز صلاحیت شدگان سیزدهمین دوره از  انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد و رقابت های انتخاباتی کاندیداها برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری آغاز شد در این گزارش به حواشی مطرح شده حول کاندیداهای ریاست جمهوری می پردازیم.
اولین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ای که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم دکتر سعید جلیلی با شماره 22 است او پیش از احراز صلاحیت تنش هایی با علی لاریجانی داشته است اما بعد از احراز صلاحیت کمتر به دنبال حاشیه و تقابل با سایر کاندیداها است و بیشتر به دنبال معرفی برنامه های خود است.
دکتر سعید جلیلی که با معرفی دولت سایه گفته است در 8 سال گذشته اداره کشور را همراه با متخصصین و کارشناسان تمرین کرده است طرح هایی نیز ارائه داده است و 24 ساعته از تمام ظرفیت های موجود برای معرفی خود و طرح هایش استفاده می کند.
محسن رضایی میرقائد دومین نامزد احراز صلاحیت شده با کد 33 است او نیز پیشه ی سعید جلیلی را در پیش گرفته است و در روزهای  گذشته توانست بیشترین لایک در توئیتر را به خود اختصاص دهد.
مطرح کردن طرحی مانند پرداخت حقوق به زنان خانه دار  و پرداخت یارانه 450 هزار تومانی از جمله مسائل بحث بر انگیز مطرح شده از محسن رضایی است که موجب انتقاداتی نسبت به او شده است.
سید ابراهیم رئیسی سومین کاندیدا با کد 44 است؛ او از بدو ورود ترجیح داده است به جای اینکه وقت خود را صرف حضور در فضای مجازی کند بین مردم باشد اما با این وجود از گزند بسیاری از مطالب در امان نمانده است برخی از انتصابات ستاد سید ابراهیم رئیسی موجب شده است که حواشی ای در کنار پرهوادار ترین کاندیدا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که همواره از بقیه در نظرسنجی ها جلوتر بوده است ایجاد شود.
اولین حاشیه انتخاباتی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شاید انتصاب رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی نژاد به عنوان مسئول فضای مجازی ستاد دکتر رئیسی بود و کاربران را وادار به واکنش هایی کرد چرا که تقی پور یکی از مدافعان فیلترینگ در کشور و سرعت پایین اینترنت است.
حاشیه بعدی برای ستاد دکتر رئیسی از شمال غرب کشور ایجاد شد جایی که آرمان سیمینقو نوه اسماعیل سیمینقو که روزگاری بعنوان یک تجزیه طلب موجب کشتار جمع کثیری از مردم شمال غرب کشور شده بود بعنوان مسئول  هماهنگی ستاد اقوام استان آذربایجان غربی  اعتراض برخی از کاربران مخصوصا در استان های آذربایجان شرقی و غربی را برانگیخته است.
سومین حاشیه هم در استان هرمزگان ایجاد شد جایی که گفته شد علی نیکزاد از ریاست ستاد مرکزی دکتر ابراهیم رئیسی برکنار شده و به تبع آن رئیس جدید ابولقاسم جراره را برکنار کرده است که این موضوع شایعه بود و تکذیب شد.
علیرضا زاکانی با شماره 55 چهارمین نامزد تائید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری است؛ شاید او تهاجمی ترین نامزد در انتخابات پیش رو باشد چرا که از ابتدا خط و مشی خود را اعلام کرده بود حال که میدان انتخابات از حضور رقبای اصلی مناظراتی او یعنی اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی خالی شده است زاکانی گزینه های دیگری را برای تقابل در دستور کار قرار داده است.
علی رضا زاکانی عبدالناصر همتی را مورد خطاب قرار داده و  در صفحه توئیتر خود نوشت: جناب آقای عبدالناصر همتی!
فرمودید می خواهید صدای بخش اعظم خاموش و معترض به وضع اقتصادی موجود باشید و برای حل سریع مشکلات معیشتی مردم برنامه دارید!
جنابعالی را از هم اکنون به ریاست بانک مرکزی دولت منصوب می نمایم!
ماموریت نخست: افزایش ارزش پول ملی
او در آخرین توئیت خود نیز عبدالناصر همتی را مورد خطاب قرار داده و نوشته بود: بهبود #معیشت و رفاه با حرف و توئیت اتفاق نمی‌افتد. نتیجه بینش اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی جنابعالی و همفکرانتان طی سال‌های گذشته رشد اقتصادی تقریبا صفر، کاهش ۳۵ درصدی درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدی و فاصله ۱۶ برابری درآمد دهک‌های بالا و پایین بوده است.
البته برای دکتر زاکانی نیز حواشی کمی ایجاد نشده است انتشار مطالبی مبنی بر تحصیل دختر دکتر زاکانی در خارج از کشور و به دنیا آمدن نوه وی در محل تحصیل دخترش؛ انتشار اخباری کذب مبنی بر چند همسری وی و انتشار کارنامه تحصیلی زاکانی که اکثر دروس را در آن مردود شده بود از جمله حواشی به وجود آمده برای این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است.
کاندیدای پنجم احراز صلاحیت شده امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی است وعده وام 500 میلیونی او به جوانان اولین حاشیه انتخاباتی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی بود که باعث شد بسیاری از مردم وعده های وی را پوپولیستی بدانند اما در واکنش به این موضوع گفت که به زودی منابع اعطای وام را اعلام خواهد کرد.
او در آخرین واکنش خود به صحبت های عبدالناصر همتی دیگر کاندیدای انتخابات واکنش نشان داده و نوشت: آقاى همتى پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فورى سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، #بورس به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.
محسن مهرعلی زاده کاندیدای ششم انتخابات ریاست جمهوری است او که عملا باخت در انتخابات را پذیرفته است دست به دامان روش های متمایز تری از سایرین شده است او در اولین توئیت خود نوشت: اصلاحات زنده است تا ایران زنده است، و اسامی اسحاق جهانگیری،مسعود پزشکیان،مصطفی تاجزاده ،محمدشریعتمداری و زهرا شجاعی اصلاح طلبان رد صلاحیت شده انتخابات را هشتک کرده است و با این کار به دنبال جذب اعتماد طرفداران کاندیداهای رد صلاحیت شده است.
او توئیت سوم خود را به انتقاد بر علیه شورای نگهبان اختصاص داده است و نوشته است نمی شود ادعای دین داری کرد و #جریان_حذف دیگران را ترویج نمود!
او این روند را با حمله به سید ابراهیم رئیسی که گفته بود در حال تلاش برای تائید صلاحیت برخی از رد صلاحیت شدگان است ادامه داد و در توئیت بعدی خود نوشت: وقتی قاضی خود شما هستید، تفسیرگر و مجری قانون منصوبان شما هستند، توصیه‌تان برای تایید صلاحیت و تلاش برای رقابتی‌تر شدن فضا را باور کنیم؟!
مهرعلی زاده در ادامه به حضور ابراهیم رئیسی در بیمارستان هم اعتراض کرد و در آخرین توئیت خود خواستار استعفای سید ابراهیم رئیسی از قوه قضاییه و یا کناره گیری از انتخابات شد.
اما عبدالناصر همتی آخرین نامزد است که این روزها توانسته است فضای مجازی را درگیر خود کند سخنان ضد و نقیض او در مورد fatf سوژه کاربران شده است ضمن اینکه  این کاندیدای ریاست جمهوری که پیش تر اعلام کرده بود لزومی به استعفا از ریاست بانک مرکزی نمی بیند و خود را با دکتر رئیسی که با وجود کاندیداتوری بر مسند دستگاه قضایی باقی مانده بود قیاس کرده بود به یکباره از ریاست بانک مرکزی برکنار شد.

 

علی ستاری