لیسانسه‌های دست فروش روایتی از فارغ‌التحصیلانی‌ که در گوشه‌و‌کنار شهر بساط دست‌فروشی پهن می‌کنند
  • فرهنگی

  • فروردین 24، 1400 - 08:58


بلاتکلیفی فروردین ماه با حال و هوای بساطی‌های کنار بازار یکی شده است؛ آسمان زندگی‌شان در اوج بهار بیشتر ابری است تا آفتابی. 
به گزارش دریای اندیشه ؛ هر‌کدامشان یک چیز بساط کرده‌اند؛ یکی حوله دست، آن یکی ناخن‌گیر و شانه؛ آن‌طرف‌تر جوانی کیف و کفش بساط کرده. میانشان دنبال افراد دارای لیسانس می‌گردیم؛ سری می‌چرخانیم و چند جوان را نشانمان می‌دهند.
افرادی از جنس خودمان از جنس من و شما، نه ماورایی هستند و نه از کره ای دیگر به زمین آمده اند، اما چرخ فلک آنها را بر زمین نشانده است تا توانمندی هایشان سالیان سال خاک بخورد.
سالیان قبل هر فردی که مدرک کلاسیکی از خود ارائه می داد در بهترین مشاغل می توانست استخدام شود و امنیت شغلی اش را به نوعی تضمین کند اما امروز لیسانسه های کشور به دست فروشی مشغول هستند.
تحصیل و اشتغال دو رکن اساسی و ناگسستنی نسبت به یکدیگر هستند، زیرا افراد با کسب علم و تجربه می توانند در مشاغل مرتبط با علمشان فعالیت کنند.
بازار کار نیز نیازمندی هایی دارد که مهم ترین نیازمندی هایش نیروی کار ماهر و خبره در حوزه کاری خود می باشد تا بتوان با استفاده از توان حرفه ای نیروی کار، پاسخگوی نیازمندی های جوامع پیرامونی خود باشد.
تعدد مشاغل در زمینه های اداری، عملیاتی، صنعتی، خدماتی، بازاری و ... در سراسر جهان وجود دارد اما همگی آنها وابسته به تخصص و مهارت های فردی بوده است، زیرا اگر شخصی بدون تخصص و کسب علم و تجربه وارد حرفه ای شود، نمی تواند به درستی در آن حرفه ایفای نقش نماید و ممکن است سلامت حرفه ای آن شغل را نیز به خطر بیاندازد. 
به طور مثال اگر فردی در نظام سازمانی یک اداره به عنوان کارشناس بخواهد فعالیت نماید و هیچ گونه سر رشته ای از آن محیط شغلی و تخصص کاری اش نداشته باشد چگونه می تواند نسبت به مسائل سازمانی خدمتی ارائه نماید یا فردی که در حوزه های صنعتی می خواهد فعالیت نماید اگر از صنعت و کارکردهای صنعتی آگاهی نداشته باشد چگونه می تواند چرخ آن صنعت را به گردش در بیاورد؟!
نکته ای که در این گزارش می توان به آن اشاره کرد نیازمندی های شغلی  جامعه، مرتبط با تخصص افراد است و چرایی اینکه هم اکنون نیروهای متخصص جایشان را با افراد غیر تخصصی عوض کرده اند و کارهای جوامع بشری به روال ایده آل پیش نمی رود.
حسینی شهروند بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: قریب به 20 سال است که در صنف دست فروشی فعالیت می کنم و آرزوهایی داشته ام که آنها را به فراموشی سپرده ام.
وی با بیان اینکه در کنار کار، تجربه علمی ام  را افزایش داده ام، گفت: تحصیلات کلاسیک خود را در رشته حقوق تا مقطع کارشناسی پیش برده ام اما عدم دست یابی به شغل مناسب باعث گردید که تا کنون در شغل دست فروشی ماندگار باشم.
شهروند بندرعباسی استفاده از نیروی متخصص با شرایط کاری را لزوم پیشرفت در همان کار دانست و خاطرنشان کرد: اگر افراد با تجارب و تخصص کاری شان در زمینه های شغلی که هم خوانی با شرایط شان دارد، جذب شوند بسیاری از مشکلات حوزه های شغلی حل می شود.
زارع یکی از دست فروشان خیابان برق شهر بندرعباس نیز اظهار کرد: متولد سال 1371 هستم و تحصیلات دانشگاهی هم را در رشته حسابدای گذرانده ام اما به شغل دست فروشی مشغول هستم.
وی با بیان اینکه مدرک کارشناسی ام تا کنون برای جذب در مشاغل سطح شهر  به کار نیامده است، گفت: دلیل اصلی آن، جذب سلیقه ای افراد در بسیاری از مشاغل است.
وی با اشاره به اینکه روزی هر فرد را خدا می دهد گفت: از شغل دست فروشی رضایت دارم اما می توانستم با توانمندی های علمی ام در جایگاه بهتری ایفای نقش نمایم.
کلانتری یکی دیگر از دست فروشان بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه سطح تحصیلات خود را کارشناس ارشد در رشته صنایع معرفی کرد، گفت: در استانی زندگی می کنیم که از موقعیت های شغلی مناسبی می تواند برخودار باشد اما همت مسئولان در ایجاد فضاهای اشتغالی بالا نبوده است.
کلانتری تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه صنایع تحصیلات خود را گذرانده ام حداقل می توانستم در صنایع غرب استان مشغول به کار شوم اما شیوه های ناعادلانه جذب نیرو در این صنایع باعث شده است که افرادی از دل این استان که از نیروهای بومی با تحصیلات خیلی بالا هم هستند به شغل های غیر مرتبط با تحصیلات خود روی بیاورند.
شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه در صنف البسه مشغول به دستفروشی هستم و به صورت سیار فعالیت دارم، گفت: عملکرد ضعیف مسئولان باعث شده است که در  برخی از مشاغل در حق نیروهای متخصص اجحاف بزرگی ایجاد شود.
خروجی دانشگاه با بازار کار هم خوانی ندارد
سیلمانی از کاسب کاران صنف میوه فروشی شهر بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: قریب به 6 سال است که مدرک کارشناسی خود را در رشته عمران گرفته ام اما به دلیل عدم بازار کار مناسب در صنف میوه فروشی مشغول به کار هستم.
وی به  عدم برنامه ریزی شرایط شغلی استان و خروجی تحصیلات دانشگاهی ابراز گلایه کرد و گفت: متاسفانه نیازهای استان هرمزگان با شرایط دانشگاهی آن هم هم خوانی ندراد، به طور مثال اگر سالانه دو  هزار نفر نیاز استان در رشته عمران باشد اما خروجی دانشگاه های ما فرا تر از آن است و عدم برنامه ریزی در این زمینه مشکلات فراوانی را برای جامعه ایجاد کرده است.
شهروند بندرعباسی با بیان اینکه استان هرمزگان از موهبت های زیادی برخودار است و نمونه آن می توان به وجود دریا در این استان اشاره کرد،گفت: چرا مسئولان نمی آیند متناسب با شرایط و ویژگی های استان برنامه ریزی کنند و حتی رشته های دانشگاهی را با شرایط بومی همین استان گسترش دهند.
سیلمانی همچنین از تبعیض های زیاد در جذب نیرو در مشاغل موجود استان نیز ابراز گلایه کرد و افزود: متاسفانه نیروهای بومی در این استان مغفول مانده اند و از توان شناختی این افراد نسب  به مسائل جامعه پیرامونی شان به درستی استفاده نمی شود.
وضعیت فقر و اشتغال زیبنده هرمزگان نیست
حجت الاسلام عبادی زاده گفت: استان هرمزگان از وضعیت نامناسب فقر و اشتغال برخوردار است و این وضعیت شایسته و زیبنده هرمزگان نیست.
حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد: وضعیت فقر و همچنین اشتغال جوانان در استان هرمزگان وضعیت مناسبی نبوده و زیبنده هرمزگان نیست.
حجت الاسلام عبادی زاده با بیان اینکه آمار ارائه شده بر اساس مستندات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می باشد،افزود: شرایط استان هرمزگان با موقعیت استراتژیک آن شرایط خوبی نیست.
امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: امیدواریم که روال به گونه ای پیش رود که چرخه حمایت از نیازمندان با رسیدن به خودکفایی و اشتغال زایی آنها، کاهش پیدا کند.
حجت الاسلام عبادی زاده خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال های آینده کارها به گونه ای پیش رود که در آمار کشوری جزء چند استان فقیر کشور نباشیم.
انتهای پیام/