مردان خدا پرده پنداردریدند
  • فرهنگی

  • دی 13، 1399 - 09:48


سردار قاسم سلیمانی در سال 1335 در روستای قنات ملک که روستایی واقع در شهرستان رابر از توابع کرمان است زاده شد ، سلیمانی پس از انقلاب  1357 و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست و تا شروع جنگ ایران و عراق فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان بودند,وی فرماندهی لشکر 41 ثارالله که به  "خط شکن" معروف بود و متشکل از نیروهای سه استان کرمان,سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود را به عهده داشتند.

به گزارش دریای اندیشه - طیبه زردتشت ؛ سردار سلیمانی چندین بار در جنگ,از جمله در عملیات "بستان" و در عملیات "طریق القدس" که در اثر خمپاره از ناحیه دست و شکم مجروح شدند.
بالاخره جنگ در سال 1367 تمام شد و لشکر 41ثارالله به فرماندهی سلیمانی به کرمان بازگشت، اما جنگ با افراد شرور تمام نشده بود و وی درگیر جنگ با اشخاص مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می شدند و سردار سلیمانی تا هنگام انتصاب به فرماندهی سپاه قدس,این سمت را عهده دار بودند.

قاسم سلیمانی در سال 1376 و هم زمان با اوج گیری طالبان در افغانستان به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و با تجربه ای که از جنگ داخلی کردستان داشت گزینه ای مناسب برای این امر بودند و از همه مهمتر در هشت سال جنگ با عراق و نیز مبارزه با باندهای مواد مخدر در مناطق مرزی ایران و افغانستان تجربه زیادی کسب کرده بود,وی تا پایان عمر در سال 1398 این وظیفه خطیر را انجام می دادند.

اما این پایان ماجرا نبود و با توطئه غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی,که به شکل گیری گروهک های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبههً النصره در منطقه انجامید،قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود.

سردار سلیمانی در عراق "حشدالشعبی " و در سوریه "بسیج مردمی" را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه ,به مدت 6 سال, تقریبا بساط تروریست ها در این دو کشور جمع شد.
وی در 4 بهمن 1389 درجه سرلشکری دریافت کرد و برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در 20 اسفند 1397 نشان "ذوالفقار" که عالی ترین نشان نظامی ایران است توسط فرمانده کل قوای ایران حضرت آیت الله سید علی خامنه ای به سردار سلیمانی اعطا شد، اما برای همیشه و همه مردم همان "حاج قاسم "ماند ، رهبر کشور در آیین اهدای این نشان وی را "شهید زنده"نامید و برای او آرزوی شهادت و رسیدن به بهشت را کرد.

از نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزب الله لبنان و گروه های مبارز فلسطینی بود که نمونه بارز آن در نبردهای متعددی از جمله جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ 22 روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل بود، در واقع سردار سلیمانی توانسته بود استراتژی کشورمان که همان کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل بود را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر قدم بردارد.

نقش بی همتای سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان ، القابی چون "شبح فرمانده" ؟، "قدرتمندترین فرد خاورمیانه" و "کابوس اسرائیل" را از جانب آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای او به دنبال داشت.

سرانجام این فرمانده خستگی ناپذیر جبهه های حق علیه باطل در پی اقدام خصمانه آمریکا در 13 دی ماه 1398 طی عملیات "آذرخش کبود" هنگام خروج از فرودگاه بین المللی بغداد برای انجام دیدار های رسمی با مقامات عراقی، ترور شده و به یاران شهیدش پیوست.

سرداری که تواضع ،فروتنی و رشادت را از دوستان و یارانش در جنگ هشت ساله دفاع مقدس به یادگار برده بود و چه زیباست چنین رفاقت هایی، سردار سالها پس از جنگ و شهادت چندین نفر از دوستانش طاقت ماندن نیاورد و به آنها ملحق شد.

شهادت یکی از بی نظیرترین سرداران ایران زمین به ما درس فداکاری داد، سردار سلیمانی یک مرد آزاده بود، مرد میدان جنگ با شجاعت و صلابتی بی مانند وسط تیر و خمپاره میدان داری می کرد، سرداری که مقابله با داعش و دفاع از حرم زینبیه در کیلومترها دورتر از مرزهای کشورمان خوای را از چشم دشمنان گرفته بود.
از 14 تا 18 دی ماه 1398 ، حضور میلیون ها مسلمان که در فراق قهرمانشان، قلبی شکسته و چشمی اشکبار داشتند، بزرگترین تشییع جنازه در تاریخ ایران بعد از رحلت امام خمینی(ره) به سردار دلها اختصاص یافت.

سردار سفارش کرده بود که قبرش کنار مزار شهید محمدحسین یوسف الهی باشد، شهیدی که در خاطرات او ردی پررنگ دارد.

شهید سپهبد قاسم سلیمانی امروز یک فرمانده نیست بلکه یک اسطوره بزرگ است، اسطوره مقاومت در برابر ظلم و ظالم، اسوه اخلاص و کار بی منت برای خدا، سرمشق تلاش و شجاعت،  نمونه بی مثال مسئولیت پذیری، مجاهدت و خدمتگزاری به مردم و قهرمان مبارزه در راه آرمان بی آنکه از " غیر خدا" ترسی داشته باشد.

راه سردار سلیمانی همواره ادامه خواهد داشت و همانگونه که سردار گفت : ما ملت امام حسینیم , ما ملت شهادتیم , زیر بار ظلم نخواهیم رفت و ما با اتحاد و همدلی همه نقشه های دشمنان را خنثی خواهیم کرد، این خاک خاک ایران است و سال هاست که سرداران رشیدی همچون سردار سلیمانی را تقدیم کرده است.

دیدند در او غیرت انسانی هست

درعشق علی خلوص سلمانی هست

با دیدن انگشتری اش فهمیدند

او نیست و خاتم سلیمانی هست      "علی انسانی"
یادی از سردار دلها به بهانه سالگرد شهادت مظلومانه شان