نام رودان را در آتن به صدا در آوردم
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 25، 1401 - 08:34


گفتگوی اختصاصی دریا ی اندیشه با ورزشکار قهرمان جهان:م نام  رودان را درآتن به صدا در آوردم

گفتگوی اختصاصی

کسب مدال طلا محمد محسن رحیمی پور از مسابقات وزنه برداری پیشکسوتان جهان بار دیگر غیرت و استعداد بی نظیر ورزشکاران رودان را نشان داد که همیشه بدون هیچ از آوردگاه های کشوری و بین المللی طلا صید می کنند.

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، وزنه برداری رودان از دیر باز بواسطه وجود قهرمانان نامدار از ابراهیم داوری گرفته تا مجید عسکری همیشه در تاریخ ورزش کشور و هرمزگان می درخشید. ورزشکارانی که از گذشته تا کنون بدون هیچ امکاناتی و زیر ساخت استانداردی دست به کارهایی بزرگ زدند و نام هرمزگان و رودان را بر تاریخ ورزش ایران عزیز جاودانه کردند.

چندی روز قبل یک قهرمان دیگر از رودان ، باری دیگر نام این دیار را از آتن قلب قاره سبز در جهان طنین انداز کرد و با طلایی شدنش یک بار دیگر همه متوجه ساخت که اینجا در بهشت جنوب هنوز هم ورزشکارانش با تمام وجود همچنان در جنگ با پولاد سرد پیروز و سربلند می شوند.

این قهرمان مسابقات وزنه برداری پیشکسوتان جهان میهمان دریای اندیشه بود باهم گفتگو جذاب این ورزشکار قهرمان جهان را می خوانیم.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟

محمد محسن رحیمی پور .هستم متولد چهارم اردیبهشت ماه سال 64 در رودان و کارشناس رشته ادبیات هستم.

از چه موقع ورزش را شروع کردید و چه شد که به وزنه برداری روی آوردید؟

از سال 1377به وزنه برداری روی آوردم ، .بخاطر اینکه برادر بزرگم روح الله در این رشته بود .پای من را به باشگاه باز کرد.الان 25سال هست به صورت مداوم در وزنه برداری هستم.فقط از سال87 تا 92بخاطرتحصیل در دانشگاه موقتا وزنه برداری را کنار گذاشتم.

چند سال است وزنه می زنید و تا کنون به چه مقام های دست یافته اید؟

نزدیک به دوازده یا سیزده مقام اول استانی را دارم دو مدال طلا و یک برنز جام خلیج فارس را دارم دو مدال برنز شرق کشور و همینطور مقام دوم و چهارمی کشور را در کارنامه ورزشی خود دارم.

وزنه برداری زیر نظر کدام مربی آموختید؟

در نوجوانان و جوانان آقای داوری بودند که زحمات فراوانی را برای بنده کشیدند.

اولین وزنه هایی که در یک مسابقه رسمی بالاسر بردید چند کیلویی بود؟

اولین وزنه ای که زدم در مسابقات کشوری در زنجان بود مسابقات رده سنی نونهالان و 55 کیلوگرم را در یک ضرب و 80 کیلوگرم را در دوضرب زدم.

اولین مدالی که گرفتید کی و کجا بود؟

اولین مدالم را سال 79 در مسابقات استانی بندر عباس کسب کردم و مدال طلا را به گردن آویختم. 

شما اخیرا در مسابقات آتن بسیار خوش در خشیدید کمی از این رقابت ها و افتخار آفرینی تان بگویید؟

مسابقات وزنه برداری پیشکسوتان آتن با حضور 280پیشکسوت وزنه بردار 220 آقا و 60 خانم وزنه بردار از نزدیک به 63کشور در آتن پایتخت یونان برگزار شد در هشت رده سنی که بنده با بلند کردن مجموع 245کیلوگرم اول شدم و ورزشکار انگلیسی و یونانی دوم و سوم شدند.

این مسابقات را چگونه دیدید؟

معمولا کمیته پیشکسوتان وزنه برداری ایران پانزده سال هست وزنه برداران پیشکسوت را به مسابقات جهانی و حتی المپیک می‌فرستد که پیشکسوتان فراموش نشوند.بنده اولین سالی بود که شرکت کردم.مسابقات در سطح بالایی بود.در بعضی از اوزان بالای ده شرکت کننده وجود داشتند .مسابقات بعدی سال بعد در ورشو لهستان هست اگه خدا بخواد شرکت میکنم.

کمی از مصائب وزنه برداری رودان بگویید؟

رودان وزنه برداران خوبی دارد از مجید عسکری نابغه وزنه برداری رودان که رکورد چهار حرکت وزنه برداری در ایران را دارد و از آنجایی که اوزان وزنه برداری تغییر کرده خوشبختانه کسی هم نمیتواند رکورد ایشان را بزند یک ضرب و دو ضرب و مجموع 56کیلوگرم دوضرب 62کیلوگرم ایران در اختیار مجید هست که بیشترین رکورد در بین وزنه برداران ایرانی هست که وزنه برداران خوبی همچون سلیمی و رستمی بیشتر از سه رکورد در این جدول نیستند و آقای عسکری چهار رکورد دارد که باعث افتخار ما رودانی ها هست.آقای محسن رنجبر که هم دوره بنده هست سال 81قهرمان نوجوانان آسیا در چین شد و آقای داوری که رکورددار رفتن به مسابقات جهانی و المپیک پیشکسوتان هستند.الان ورزشکاران زیادی از نوجوانان و جوانان شهرستان هستند که مدال کشوری دارند.تعدادشان اینقدر زیاد هست که فراموش میکنم همه را نام ببرم .پس رودان استعداد وزنه برداری دارد ولی مشکلاتی دارد که مشکلات ورزش رودان هست همه از این مشکلات گفتند و هیچ چیز درست نشد ان شا الله که درست می شود.

بهترین خاطره ورزشی تان؟

بهترین خاطره ورزشی مدال طلا جام خلیج فارس بود

بدترین خاطره ورزشی تان؟

بدترین خاطره ورزشی سال 1380با وزنه ای که می‌توانستم دوم کشور بشوم سه بار انداختم و از دور مسابقات خارج شدم در صورتی که قبلش ده کیلو بالاتر از این رکورد را زده بودم.

توصیه تان برای جوانانی که می خواهند روی به این رشته ورزشی روی بیاورند چیست؟

از آنجایی که این ورزش ورزش سنگین و پر هزینه ای است دوست دارم کسانی به این رشته بیاند که اولا استعداد این ورزش را داشته باشند و چون ورزش قهرمانی هست بتوانند هزینه خودشان و مکملهاشان را پرداخت کنند چون این رشته بدون هزینه کردن نتیجه در بر ندارد. من چند سال هست مربی وزنه برداری هستم نوجوانان با استعدادی می آیند چون از خانواده ضعیف هستند حتی به تیم ملی هم میرسند و چون پشتوانه و پولی ندارند این ورزش را کنار می گذارند تا جای که بتوانم کمک شاگردانم میکنم چون هزینه شخصی هست و تعداد شاگردان زیاد هست و تنها جوابگو نیستم.

پیشنهادتان به مسوولان امر برای رونق و توسعه این رشته قهرمان پرور در رودان چیست؟

پیشنهادی به مسوولین ندارم هر ایده ایی پول میخواد که هیچ ارگانی حتی دستگاههای مرتبط هم معمولا اعتباری را تخصیص نمی دهد.

در کسب موفقیت های وزنه برداری بگویم تا اینجا بچه ها باشگاه کمک کردند مابقی را هم از خانواده وزنه برداری کمک میگیریم خیلی از وقتا با هزینه شخصی بچه ها را به مسابقه کشوری فرستادم الان هم اگر نفرستند باز نوجوان‌ها خوبمان را به مسابقات کشوری می‌برم سه نفر از نوجوانان رودان که شانس اول مدال هستند بخاطر کرونا سه ساله مسابقه کشوری نرفتند. دوست دارم اینها را به مسابقه ببرم که آنجا خودشان را نشان بدهند مربی تیم ملی نوجوانان بدون مسابقه کشوری اسامی تیم ملی را داده در صورتی که بچه ها رودان هم مستحق تیم ملی هستند.

و حرف آخرتان؟

قبل از رفتن من به آتن مسابقات جهانی به تمام ارگانها رفتم و گفتم من به مسابقات جهانی دعوت شدم و هزینه اش متاسفانه شخصا متقبل شدم مخصوصا ویزای یونان که خیلی سخت بود من سند مغازه ام را گرو گذاشتم هفت خوان رستم رد شدم تا ویزا اروپا گرفتم که به مسابقات بروم شاید انتظاری خیلی بالای نباشد که بیایند حداقل هزینه ای کمی را متقبل شوند که از سنگینی این هزینه بر دوشم کاسته شود. از شهرداری گرفته تا تربیت بدنی و نماینده مجلس کلا رفتم حتی امام جمعه هیچ کدام ریالی ندادند بالغ به هشتاد میلیون تومان خرج کردم اسم رودان را در آتن به صدا در آوردم سرود جمهوری اسلامی را در آتن به صدا در آوردم ولی ریالی کسی حمایت نکرد.

اما باز هم اگر کمک نکردند دمشان گرم استقبال امدند اما ولی وقتی فهمیدم آمدنشان به فرودگاه برای گرفتن عکس بود ناراحت شدم واسه خودم نه واسه ورزش که اصلا اهمیت به آن داده نمی شود. شورای شهر بنر بنده را در شهر زد ولی درست بعد از بیست چهار ساعت در آورد گفتم چرا ؛گفت بخاطر مناسبت پیش رو .بازم جای تامل دارد. یک مطلب دیگری که باید شفاف بگویم این است که هنگام اعزام و مراجعه به مسئولان میگفتم هزینه اش زیاد است کمک کنید می‌گفتند تو مسابقه داری اگر از عهده هزینه بر نمیای نرو من خدا را شکر وضع مالی ام بد نیست ولی اینقدر هزینه بالا بود که از حد و مرز خارج شد و بعد از آن هزینه شاگردان وزنه برداریم هست و بسیار سنگین گفتم مسابقات بعدی جای اینکه برم ورشو لهستان لااقل همان هزینه را خرج راحتی خانواده ام میکنم.

متاسفانه بعضا شاهد کوچ ورزشکاران کشورمان بعد از قهرمانی در مسابقات مختلف به کشورهای مختلف هستیم که دلیل اصلی آن همان عدم حمایت است و برخی ها شاید آنها را بی تعصب لقب بدهند اما وقتی در واقعیت متوجه عدم توجه به استعدادهای مختلف بشویم این پیامدها را نیر در پی خواهیم داشت. متاسفانه باید بگوییم بعضی هزینه برخی برنامه در شهرها حتی به بیش از صد میلیون هم می رسد که می شود با یک چهارم آن قهرمان کشور و بعد جهان کرد تا سرود جمهوری اسلامی در دنیا طنین انداز شود باید بگویم قهرمانانی همچون محسن رنجبری هم می توانستند مثل من به یونان بیایند و قهرمان شوند اما چون تامین هزینه برایشان سخت بود قیدش را زدند، در پایان از دوست و قهرمان عزیزمان مجید عسکری نهایت سپاس و قدردانی را دارم چرا که برای اعزام بنده زحمات زیادی کشدیدند.