وقتی بادمجان رودان هزار تومان می شود
  • فرهنگی

  • آذر 05، 1399 - 09:21


این روزها قیمت بادمجان به بار نشسته در مزارع رودان به هزار تومان و بعضا زیر این قیمت رسیده است، قیمتی که چهره درد کشیده کشاورزان زحمت کش بهشت جنوب را نا امیدتر از هر وقت دیگری نشان می دهد

به گزارش دریای اندیشه - حامد آزادی ؛ رودان امسال هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی  شهرستان رودان به کشت بادمجان اختصاص داده شده و پیش بینی برداشت  ۷۰ هزار تن محصول از این سطح زیر کشت از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی می رود.
محصول تولید شده علاوه بر تامین نیاز هرمزگان به سایر استان ها و حتی بازار های برخی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می شود، چراکه بادمجان تولیدی از لحاظ طعم منحصر بفرد است و بدلیل کیفیت بالای آن یکی از مرغوبترین محصول تولید شده هرمزگان است.
اگر کمی در خواص آن جستجو کنیم در میابیم که بادمجان سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی و دارای خواص دارویی فراوانی است و به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی بسیار موثر است و خوردن آن گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.
خواص گرانبهایی که شاید امروز دوای درد خود همان کشاورزان می شود چرا که قیمت نازل آن در مبادی فروش برای آنها یک معضل لاینحل شده و حتی به سختی هزینه های کاشت و برداشت خود را تامین می کنند.
ساعت ۱۱ صبح در هوای لطیف پاییزی بهشت جنوب برای دیدن وضعیت خرید فروش بادمجان خود را به محل بارنداز محصولات کشاورزی شهرستان در جوار قلعه تاریخی کمیز می رسانم، بیش از ۲۰ وانت با بار بادمجان در صف باسکول اند و همین تعداد وانت بار در حاشیه خیابان اصلی پارک شده اند، آنچه بیش از همه در ذوقم می زند لبریز بودن تمام وانت ها از بادمجان است.
هنوز چند قدمی از اتومبیل دور نشده ام که چند کشاورز با دیدن دوربین عکاسی ام برای درد و دل کردن به من نزدیک می شوند، سلام میکنند و من هم با دیدن دست های پینه بسته و صورت های آفتاب سوخته شان خدا قوتی جانانه به آنها میگویم.
در همان ابتدای کار با حاج حسن آدینه کشاورز قدیمی اهل روستای خیرآباد هم کلام شدم و اوضاع را از او جویا شدم.
این کشاورز با تجربه این گونه پاسخ میدهد: امروز بامجان در این محل از ۸۰۰ تا هزار تومان خرید و فروش شده است، قیمتی نازل که جبران هزینه های اولیه یک کشاورز را هم نمی کند.
او تاثیر تورم در سایر کالا ها در ثبت این قیمت را هم بی تاثیر نمی داند و می گویید: وقتی روغن در بازار نایاب شود دیگر آن قشری که بادمجان را بر سفره های خود میرند دیگر نمی توانند و در کل این چرخه قیمت های بهم درآمیخته است.
آدینه بیان داشت: متاسفانه امروز بازارهای هدف هم از این محصول اشباع شده اند چرا که هنوز محصول خود کشور عراق در دسترس است و در استان خوزستان و نواحی گرمسیری دیگر نیز بادمجان به فراوانی یافت می شود و در نتیجه آن بامجان با کیفیت رودان بر زمین مانده است.
وی با بیان اینکه امروز صبح بامجان رودان از دست کشاورزان برای بازار های داخلی کیلویی ۸۰۰ تومان خریدار شده گفت: در حال حاضر وجود دلالان در این وضع بازار بی تاثیر است چرا که عرضه زیاد و تقاضا کم است.
این کشاورز رودانی اظهار داشت: محصول بادمجان رودان این روزها به تهران، اصفهان، همدان ، شیراز ، مشهد ، زاهدان، کرمان و اغلب مراکز استان ارسال می شود.
وی ادامه داد: روزانه از این مرکز بارنداز محصولات کشاورزی، قریب به ۳۰۰ تن محصول به بازار داخل و خارج کشور صادر می شود.
وی می گویید محصول خود را نیز به قیمت هزار تومان فروخته است و ادامه می دهد: هم اکنون یک سوم کشت کشاورزان به بازار عرضه نشده است و در واقع امیدی هم به بهبود وضعیت قیمت با شرایط کنونی را نداریم.
آدینه تنها را برون رفت از این مشکل را باز شدن درهای صادرات به کشورهای همسایه می داند و می گویید: ورود کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی نیز  کمک شایانی به بهبود قیمت می کند که متاسفانه هیچ تدبیری برای آنها نشده است.
وی تاکید می کند: محصول تولید شده در اراضی کشاورزی رودان از مرغوب ترین نوع بامجان کشور است، اما تولید زیاد مانعی برای بهای واقعی آن شده است.
این کشاورز با تجربه با بیان اینکه در گذشته تنها در همین منطقه بادمجان کشت می شد گفت: در منطقه جغین ، کشت گوجه ، خیار سبز ، فلفل قرمز و پیاز مرسوم بود و در میناب کشت هندوانه رواج داشت اما متاسفانه الان این الگوی کشت تقریبا فراموش شده و نه تنها در سایر مناطق بادمجان کشت می شود بلکه اغلب محصول تولید شده نیز برای فروش به این محل آورده می شود.
وی یاد آور می شود: حتی محصول شهرستان منوجان استان کرمان نیز به این محل آورده می شود و حجم گسترده محصولات تولیدی نازل بودن قیمت را به بار می آورد.

مرزها بسته است و رانندگان اعتصاب کرده اند
از کشاورزان سراغ رزاق، جوان اهوازی را می گیرم که در همان حوالی مشغول خرید بامجان برای صادر به عراق است.
او را در حالی که به روند بسته بندی بادمجان های خریداری شده اش نظارت می کند میابم. او در حالی که به عربی اطرافیان خود را مورد خطاب قرار میدهد، حرفش را قطع میکند و پذیرای من می شود.
خود را رزاق نیسی معرفی می کند و در پاسخ به سوالم از وضعیت قیمت بادمجان می گویید: در حال حاضر بازار های داخلی کشور عراق از محصولات خودشان پر است و تا زمانیکه که سرما با آن مناطق سیطره پیدا نکرده وضعیت همین است.
وی گفت: در حال حاضر بادمجان تولید شده در دزفول و خود کشور عراق آنجا را در بر گرفته و احتمالا تا ۲۰ روز آینده نیز ادامه داشته باشد و پس از آن است که محصول رودان و میناب قیمت پیدا خواهد کرد.
رزاق با بیان اینکه در آذر ماه سال گذشته محصول بادمجان کشاورزان رودانی را کیلویی چهار هزار تومان خریداری کرده است ابراز امیدواری کرد: امسال نیز این روند افزایش قیمت ایجاد شود.
وی کرایه های بالای کانتینرهای حمل بار و اعتصاب در مرز عراق را دیگر دلایل افت شدید قیمت دانست و گفت: با گذر این وضع موقت کنونی ان شاء الله بازار بادمجان رودان روز به روز بهتر خواهد شد.
رزاق با بیان اینکه روزانه بیش از ۸۰ تن محصول بادمجان تولیدی کشاورزان رودانی را خریداری می کند گفت: روند صادرات به عراق کند است و معمولا کانتینر ها پس از وقفه های ۲۴ تا ۴۸ ساعته وارد آن کشور می شوند.
از او خداحافظی می کنم و به گرفتن چند عکس از نحوه تلاش و کار کارگران رودانی در بسته بندی محصولات صادراتی مشغول می شوم. دیری نمی پاید که متوجه حضور رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان رودان که از قبل در آن محل با او قرار گذاشته ام می شود.
کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی و باز شدن درب های صادرات راه نجات محصولات رودان
محمد خیر اندیش که خود از کشاورزان خبره بخش جغین است در گفتگو با من به برخی راهکارهای برون رفت از این معضل اشاره می کند و می گوید: باید کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی را وارد گود بازار این محصول با کیفیت منطقه کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه بادمجان دلمه رودان بعضا ۶۰۰ تومان خریداری می شود که حتی دستمزد کارگران که زحمت چیدن را می کشند تامین نمی کند.
خیر اندیش با بیان اینکه خروج محصولات از مرز مشکل ساز شده است گفت: متاسفانه تا زمانی که درب های صادرات بسته باشد اوضاع تغییری نخواهد کرد.
وی گفت: بادمجان رودان در عراق و افغانستان مشتری دارد که هم اکنون در مرز عراق هر روز یک داستان اعتصابی برپاست و از آن سوی اوضاع بازار افغانستان نیز آشفته گزارش شده است.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی رودان از انجام رایزی در این زمینه خبر داد و گفت: برای گذر از این مشکل بدنبال حل برخی از مشکلات کانتینر های صادراتی کشور افغانستان هستیم و طبق پیش بینی ها احتمالا تا بیست روز آینده وضعیت بازار آنجا بهبود یافته و با رفع این مشکل ان شاء الله شاهد اوج گیری قیمت ها باشیم.
انتهای پیام