ورود بخش خصوصی برای حمایت از هنرمندان حاجی آبادی
  • اجتماعی

  • آبان 17، 1400 - 09:05


دکتر دوال پا نام تازه ترین اثر گروه هنری سرچک حاجی آباد است که برداشتی آزاد از سه شب با مادوکس اثر برجسته  ماتئی ویسنی‌یک نمایشنامه نویس شناخته شده فرانسوی ـ رومانیایی است که نیمه اول آبان به روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیر مخاطبین حاجی آبادی مواجه شد.

به گزارش دریای اندیشه ؛ نویسندگی و کارگردانی این اثر بر عهده مهران محمود زاده دهبارزی و تهیه کنندگی آن با ابراهیم لشکری بود و از جمله بازیگران این نمایش میتوان به  سعید حسن زاده، سمانه طهماسب پور افشار، زهره جوذری و ارشیا امیر توسلی اشاره کرد.

موفقیت شگرف این نمایش در جذب مخاطب در روز های کماکان کرونایی ما را بر آن داشت تا با خالقان این اثر گپ و گفتی داشته باشیم.در ابتدا به سراغ ابراهیم لشکری سرپرست این  گروه هنری که تهیه کننده و بازیگر این نمایش نیز بود رفتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه گفت: در ابتدا به تمامی شهوندان حاجی‌آباد ی و هرمزگانی سلام عرض می کنم .

قابل به ذکر است که استارت این پروژه از بهمن ماه سال گذشته و با برگزاری دوره های آموزش بازیگری توسط استاد مهران محمودزاده خورد و از دل این کارگاه ایده اجرای دکتر دوا ل پا درآمد و تقریباً از مهر ماه گذشته بود که کار آماده اجرا شد و به لطف خدا توانستیم این نمایش را از سوم الی دوازدهم آبان ماه در سالن آمفی تئاتر شهر حاجی آباد بر روی صحنه ببریم و اجرای موفقی داشته باشیم.

  این اثر نمایشی تنها نماینده شهرستان حاجی‌آباد در سی و سومین جشنواره تئاتر هرمزگان است که امیدواریم با عبور از این مرحله به جشنواره فجر راه پیدا کند.

اگر چه جشنواره تئاتر هرمزگان معتبر ترین برند هنری استان محسوب می‌شود، اما  حضور در این جشنواره تنها افق پیش روی ما نیست و اجرای عموم در تمام شهرهایی از استان که این آمادگی را داشته باشند و همچنین در سایر استان‌های کشور عزیزمان از برنامه‌های پیش روی ماست و همچنین امید زیادی به حضور در جشنواره فجر داریم.

 او اضافه کرد :بی انصافی است اگر از افرادی که در این مسیر ما را حمایت کردن نامی برده نشود ؛ پس از اداره فرهنگ و هنر شهرستان و همچنین شهرداری شهر حاجی اباد تشکر می کنم

و به صورت ویژه تر تشکر می کنم  از مدیریت مجموعه معدن تنگ زاغ ،مهندس قائدی که شدیداً به ما لطف داشتند و در این مسیر هرگز ما را تنها نگذاشتند و از هیچ کمکی به ما دریغ نکردند و به نوعی باعث شدند کاری در شان و در خور مردم حاجی آباد و استان آماده نمایش برای عموم شود.

بعد از گفتگو با لشکری به سراغ سعید حسن زاده که یکی دیگر از بازیگران نمایش دکتر دوال پا است رفتیم و از او خواستیم کمی درباره سوابق هنری خود و همچنین اثر نمایشی دکتر دوال پا برایمان بگوید

وی سخنان خود را این چنین آغاز کرد: من فکر نمی‌کنم که سوابق بنده چیز قابل توجهی باشد زیرا چیزی که در هنر مهم است خروجی و منشأ اثر بودن است هنرمند با رزومه معرفی نمی شود بلکه با ارائه اثر و یاد مردم معرفی می‌شود من به عنوان کوچکترین عضو خانواده هنر هرمزگان کارم را از سال ۷۸ با دوره های بازیگری شروع کردم و از سال ۷۹ وارد جشنواره‌های استانی شدم و بعد از گذشت تقریباً دو دوره وارد دانشگاه شدم و در رشته بازیگری فارغ التحصیل شدم و این افتخار را داشتم که در جشنواره های سراسری, دانشجویی, فتح خرمشهر ,دفاع مقدس ,جشنواره سوره, فجر ,و همچنین پنج دوره در جشنواره استانی حضور داشته باشم و مدتی است که در عرصه نویسندگی هم مشغول هستم و در حال حاضر مشغول بازی در نمایش دکتر دوالپا در زادگاه خودم هستم.

وی افزود: امیدوارم تنها نماینده شهرستان حاجی آباد در سی و سومین جشنواره استان هرمزگان با حمایت مسئولین و مردم شهرستان اجرا موفقیت آمیزی داشته باشد.

او در ادامه اشاره کرد :جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ مهندس قائدی و تمام همکاران ایشان در مجموعه  معدن تنگ زاغ تقدیر و تشکر کنم که در تمام مدت ما را حمایت کردند و تمام تلاش و همت خود را جهت اولین حضور هنرمندان شهرستان حاجی آباد در جشنواره فجر به کار گرفتند .

 در آخر به سراغ مهندس محمد قائدی رفتیم، مردی که بار ها نامش در گفتگو های پیشین تکرار شد. معمولا مدیران بخش صنعت به اقتضای شغلشان به مرور خشک و نا منعطف می شوند و ما هم با این ذهنیت و پیش فرض خود را برای مصاحبه  با مهندس محمد قائدی آماده کرده بودیم؛ کار‌ آفرینی که مجموعه اش علاوه بر ایجاد صد ها شغل برای جوانان استان به خوبی در پی انجام تکالیف اجتماعی خود بوده و از فرهنگ و هنر شهرستان حاجی آباد هم پشتیبانی شایان ذکری کرده است؛ اما بر خلاف معمول ایشان خود به استقبال ما آمدند و با روی باز پذیرای ما بودند و در طول مدت مصاحبه نشان دادند که مصداق درستی برای پیش فرض ما نبودند. در ادامه مصاحبه ما با ایشان را بخوانید.

 

اگر اجازه بدهید بدون رعایت مقدمات معمول سوال ها را شروع کنیم

خواهش میکنم.

 

چرا باید مجموعه ای خصوصی فراتر از چارچوب خود عمل کرده و برای حوزه فرهنگ و هنر منطقه از خود دغدغه نشان دهد؟

زمانی که مهمانِ خانه ای می شوید به مرور حریم صاحبخانه حریم شما محسوب میشود و خود را از آن خانواده میدانید و سعی در مرتفع کردن مشکلات آن جا می کنید. حالا ما هم عضوی از خانواده شهرستان حاجی آبادیم و این وظیفه ماست که فراتر از نگاه معمول کسب و کار که اولویت بخشی منفعت شخصی است عمل کرده به منافع جمعی توجه کنیم و تلاش برای بهبود اوضاع در حد توان را در اولویت بالاتری نسبت به هر چیز دیگر قرار بدهیم.

 

معمولا میتوان اشتغال زایی برای یک منطقه را در راستای انجام مسئولیت اجتماعی یک مجموعه دانست و از انجام کار های دیگر سر باز زد؟

بله می شود اما دوستان این را در نظر نمی گیرند که پویایی یک جامعه منفعت همگانی دارد! اگر ما در حد توانمان برای اشتغال آن جوانی که به خاطر بدهی در زندان است تلاش نکنیم تا با کسب درآمد بتواند قرض خود را ادا کند و به جامعه برگردد، اگر برای هنرمندی که با کمی حمایت میتواند در سطح جهانی، نه تنها برای خودش و شهرش که برای ایران افتخار آفرینی کند، اگر برای کودک بی سرپرست در یتیم خانه ای که با کمک مالی میتواند متخصص فردای کشور ما باشد کاری نکنیم و دم از مسئولیت اجتماعی بزنیم خود را گول زده ایم و رضایت به مرگ تدریجی جامعه داده ایم. اثر پروانه ایست دیگر.

 

در مورد نمایشی که با حمایت مجموعه شما در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور داردنظرتان را بفرمایید؟

هر چه بوده استعداد و هنر بالقوه جوانان شهرستان بوده و شکر خدا که ما در باالفعل شدن آن به اندازه توانمان موثر بودیم. حاجی آباد نه تنها در حوزه نمایش که در تمامی حوزه ها توان بالایی داردکه به امید خدا به مرور این جوانان در سطح کشور دیده می شوند و میدرخشند.

 

محمد قائدی اگر بخواهد تمام زندگی خود را در یک جمله به جوانانی که میخواهند در کارآفرینی مثل وی موفق باشند بگوید، آن جمله چیست؟

به قول حضرت حافظ (( چنان بزی که اگر خاک ره شدی کس را     غبار خاطری از رهگذار ما نرسد))

 

 

و کلام آخر

موفق و سربلند باشید