وزارت جهاد کشاورزی با مقاومت در برابر استخدام ناظرین کشاورزی به دنبال چیست؟
  • اجتماعی

  • خرداد 18، 1400 - 10:50


ناظرین کشاورزی یکی از اقشاری هستند که هم از تجربه کافی و هم توان علمی در زمینه کشاورزی برخوردار هستند اما سالیانی است که سنگ اندازی در مسیر جذبشان مشکلات عدیده ای را برایشان ایجاد کرده است.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ کشاورزی در ایران با اینکه پیشینه ای بسیار طولانی دارد اما این روزها با معضلاتی روبرو شده است که باعث می شود رنج کشاورزی بر تن کشاورزان باقی بماند و مشکلات عدیده ای ایجاد شود؛ مشکلاتی که بیم آن می رود که عمدی در ارمغان آن ها برای کشور وجود داشته باشد چرا که برخی ها در کنار اینکه کشاورزی در کشور را بیمار کرده اند سعی در از میدان به در کردن پزشکان این عرصه که ناظرین کشاورزی هستند نیز دارند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیان مشکلات اصلی کشور فرمودند:  ناگهان می‌بینیم که درِ واردات باز شد و مشابه این تولید وارد شد! اینها را بیچاره میکنند. اینها کشاورز را بیچاره میکنند. من همین روزها به مسئولین محترم تذکّر دادم؛ [مثلاً] کشاورزِ تولیدکننده‌ی پیاز یا تولیدکننده‌ی سیب‌زمینی زحمت میکشد، بعضی از اشخاص و سیاستها او را به خاک سیاه می‌نشانند؛ سود زحمت او را دلّال میبرد، به او چیزی نمیرسد. مسائل اصلی مردم اینها است؛ کسانی باید بیایند با اینها مقابله کنند.
واقعا چه تفکر و چه کسانی به دنبال به خاک سیاه نشاندن کشاورزان کشور هستند و قطعا می توان گفت همان تفکری که به جای حمایت از کشاورزان کشور مسائل مربوط به کشت فراسرزمینی را مطرح می کند و به جای وارد کردن متخصصین امر کشاورزی به دنبال فراری دادن آن ها به بهانه واهی است.
امروزه بیش از 5 هزار ناظر کشاورزی با سوابق تجربی و علمی متناسب با نیاز روز کشور در کشاورزی بین راهرو های بهارستان و وزارت جهاد کشاورزی بلا تکلیف مانده اند و با وجود اینکه وزیر کشاورزی چندین بار قول داده بوده است که چنانچه مجلس طرحی برای استخدام این افراد داشته باشد مشکلی با جذب ناظرین نخواهد داشت در کمیته های مربوطه نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی با این موضوع مخالفت کرده اند و بهانه ی آن ها هم این است که ناظرین کشاورزی سنشان بالا رفته است و این درحالی است که این ناظرین عمر خود را در مراکز جهادکشاورزی دولتی صرف کرده اند و خود وزارت جهاد کشاورزی  اجازه بهره مندی آن ها از هیچ اشتغال دیگری را نداده است و امروزه از تعیین تکلیف آن ها سر باز می زند.
شاید اگر امروز از ناظرین کشاورزی حمایت می شد شاهد بحران در حوزه های کشاورزی و فاسد شدن و از بین رفتن حجم بالایی از محصولات کشاورزی نمی بودیم.
سید میثم کاظمی نماینده ناظرین کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دریای اندیشه در بندرعباس اظهارداشت: ناظرین جهاد کشاورزی کارشناسانی هستند که با مدارک تحصیلی کارشناسی به بالا در مراکز دولتی جهاد کشاورزی با کشاورزان در ارتباط بوده و نقش به سزایی در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی داشتند.
 وی افزود: ناظرین کشاورزی از سال 86 به عنوان خرید خدمت توسط وزارت جهادکشاورزی به کار گرفته شدند و در سال 1390 مصوبه ای بابت استخدام این کارشناسان به تصویب رسید و طی آن کارشناسانی که 2 سال فعالیت مستمر و 3 سابقه کار داشتند جذب وزارت جهاد کشاورزی شدند که در این زمان 10 هزار نفر از ناظرین توانستند استخدام شوند.
کاظمی بیان کرد: با مستقر شدن دولت آقای روحانی این مصوبه اجرایی نشد و 5 هزار ناظر بلاتکلیف ماندند و از سال 98 تاکنون کل قرارداد ناظرین کشاورزی رها شد و مشکلات ناظرین تشدید شد شاید دور از باور باشد که وزارت جهاد سالانه حتی به این ناظرین 2 میلیون تومان نیز حقوق نمی داد اما با این وجود وزارت از ناظرین تعهد کتبی گرفته بود که حق ندارند هیچ گونه اشتغالی حتی به صورت آزاد داشته باشند.
نماینده ناظرین کشاورزی تاکید کرد: با پیگیری های فراوانی که انجام دادیم توانستیم سال گذشته با کش و قوس های فراوان طرحی را برای استخدام کسانی که بعد از قانون سال 90 بازمانده بودند در کمیسیون کشاورزی به تصویب برسانیم اما با وجود تماس های مکرر این طرح به صحن علنی و دستور کار نرفت و همچنان نیز پیگیر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ناظرین کشاورزی گنجینه ای از تجربه و تخصص هستند و خواهش ما این است که اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس اهتمام بیشتری را برای پیگیری این طرح داشته باشند تا تعیین تکلیف ناظرین جلوی خسارات وارده به کشور، کشاورزان و کشور را بگیرند.

 

به قلم: علی ستاری