پلاستیک‌های سرگردان روزهای کرونایی
  • فرهنگی

  • تیر 13، 1399 - 10:52


سوم جولای، روز جهانی بدون پلاستیک، ابتکاری جهانی برای رهایی از کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف در سراسر جهان است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقاء آگاهی از محیط‌زیست با تشویق همگان برای منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است و باید به دنبال گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست باشیم.

آلودگی پلاستیک یک فاجعه جهانی و متاسفانه ساخته شده بشر است. زندگی عاری از پلاستیک، یکی از آروزهای دوستداران محیط‌زیست است و در سال‌های اخیر، افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند.

این روز توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۴ ایجادشده است تا آگاهی جهانی در مورد مسائل زیست‌محیطی ارتقاء یابد و هم‌اکنون مراسم این روز در ۱۰۰ کشور جهان به‌طور گسترده برگزار می‌شود.

این روز تاکید بر منع مصرف کیسه‌های پلاستیکی و آگاهی درباره اثرات مخرب پلاستیک بر محیط‌زیست دارد.هر کیسه پلاستیکی به‌طور متوسط فقط ۲۵ دقیقه مورداستفاده قرار می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان برای بازیافت نیاز دارد. هر دقیقه یک‌میلیون کیسه پلاستیکی و ۵ تریلیون کیسه پلاستیکی یک‌بارمصرف استفاده می‌شود که ۸۰ درصد آنها بسترهای دریایی را فراگرفتند.

محققان اظهار کردند: تنها نیمی از تمام پلاستیک‌های تولیدشده فقط یک‌بار مورداستفاده قرار می‌گیرند و سپس دور ریخته می‌شوند.آنان تخمین زدند که بیش از ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک از اوایل دهه ۱۹۵۰ تولیدشده و پایان عمر حدود ۶۰ درصد از آنها محل دفن زباله‌ها یا محیط طبیعی شده است.

هرساله، ۸ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌های جهان وارد می‌شوند و بخش بزرگی از آنها توسط رودخانه‌ها انتقال می‌یابد، رودخانه‌ها به‌عنوان خط لوله مستقیم زباله از شهرهای جهان به محیط‌های دریایی است.اگر این روند ادامه یابد، اقیانوس‌های جهان تا سال ۲۰۵۰  پلاستیک بیشتری نسبت به ماهی‌ها خواهند داشت.

خرید به سبک دوستداران محیط‌زیست

خرید هوشمندانه می‌تواند در طولانی‌مدت، بسته‌بندی‌های پلاستیکی را کاهش دهد.روزانه کیسه‌های پلاستیکی بسیار نازک، در خرده‌فروشی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند اما بعد از خرید و استفاده از محصول خریداری‌شده معمولا آنها رها می‌شوند، اما تاکنون فکر کرده‌اید، سرانجام این کیسه‌های پلاستیکی چه می‌شود؟

لباس‌های با الیاف مصنوعی، منبع اصلی آلودگی پلاستیکی هستند که ذرات ریزی به شکل فیبرهای ریز در هنگام شستشو آزاد می‌کنند. این میکرو پلاستیک‌ها به آبراه‌ها، منابع غذایی و آب آشامیدنی راه پیدا می‌کنند. خرید الیاف طبیعی در هرزمانی برای جلوگیری از انواع آلودگی بسیار مهم است. روز جهانی بدون پلاستیک می‌تواند آگاهی درباره این مسایل را افزایش دهد.ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف توسط اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های کاهش آلودگی پلاستیک در نظر گرفته‌شده است. کودکان خود را به استفاده از گزینه‌های جایگزین پلاستیک ترغیب کنید.