پروژ ه هایی که ید ک کش شُعار مسئولان شد
  • اجتماعی

  • اردیبهشت 20، 1400 - 10:48



 بررسی عملکردها در بهر ه برداری از طر ح های ملی نیمه تمام نشان می دهد این پروژ ه ها در اثر ک متوجهی باز هم به سا ل های آتی موکول می شوند.

 

هرچند شهرستان‌های شرق هرمزگان از جمله جاسک را به عنوان نماد محرومیت در کشور می‌دانند اما این منطقه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت بررسی عملکردها در بهر ه برداری از طر ح های ملی نیمه تمام نشان می دهد این پروژ ه ها در اثر ک متوجهی باز هم به سا ل های آتی موکول می شوند.تدبیر وامید و جهادگران بسیجی قدم در راه توسعه گذاشته و دیگر به مانند چند دهه قبل محروم نیست.
به گزارش دریای اندیشه  از جاسک ؛شهرستان جاسک سالیان متمادی با فقر و محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کرد اما این منطقه بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد، امروز به کانون توسعه‌ مکران و به عنوان یکی از بهترین نقاط شرق کشور برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شده است.
هم اکنون توسعه در شهرستان جاسک با انجام اقدام‌ها و طرح‌های بزرگ ملی همچون ایجاد  پالایشگاه نفت سنگین و یک مجموعه پتروپالایش و همچنین پایانه صادرات نفتی سرعت و شتاب بالایی به خود گرفته است و با تکمیل و بهره برداری از این طرح‌های مهم، جاسک به نمادی از توسعه و آبادانی تبدیل خواهدشد.
همچنین دولت دوازدهم برای پرهیز از ایجاد حاشیه نشینی و مناطق مسکونی نامناسب در جاسک و باتوجه به ایجاد پالایشگاه‌های نفتی، پایانه صادرات نفت و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی در این منطقه، ضرورت طراحی و احداث شهر جدید مکران را با درنظر گرفتن و پیش ‌بینی تمامی نیازها و الزامات آینده مدنظر قرارداده و برنامه ریزی‌های لازم جهت احداث این شهر به وسعت پنج هزار هکتار در۳۰ کیلومتری غرب جاسک را انجام داده است.
باید این را هم اضافه کرد که در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به توسعه ملی و منطقه‌ای و فقرزدایی از مناطق محروم کشور، از سوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تصمیم بر این گرفته شد تا در شهرستان جاسک با دارا بودن بندرچند منظوره استراتژیک در نوار ساحلی دریای عمان و نزدیکی به آب‌های آزاد که امکان پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر و عظیم را دارد، پروژه خط لوله نفتی گوره به جاسک اجرا و این منطقه به یکی از مراکز مهم انرژی و صنعتی ایران تبدیل شود.
در آینده‌ای نزدیک بندرجاسک با اجرای طرح‌های عظیم نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از مناطق نفت خیز، ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام و پهلوگیری کشتی‌‎های پهن پیکر با ظرفیت ۲ میلیون تن را پیدا خواهد کرد و این اقدام‌های توسعه‌ای در راستای رفع محرومیت از چهره مناطق شرقی هرمزگان هست.
البته علاوه برطرح‌های توسعه ای و ملی یاد شده، به لحاظ عمرانی نیز دولت توجه خاصی به ارائه خدمات و توسعه مناطق محروم و روستایی کشور از جمله شهرستان جاسک داشته و در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، عمران روستایی، آموزش، راه و آب و برق و درحال حاضر اینترنت نیر گام‌های ارزشمندی برداشته است.
به منظور توسعه سواحل مکران و پیگیری منطقه دوم دریایی ولایت و آموزش و پرورش جاسک از سال 95 هنرستان علوم و فنون دریایی در رشته های صنایع شیمی – الکترونیک – مکانیک و ناوبری در یک ساختمان آغاز بکارکرد اما ، از اردیبهشت ماه سال 97 کلنگ ساختمان هنرستان علوم و فنون دریایی در مساحتی بیش از 10 هزار متر مربع با اعتبار و سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال با حضور مسئولین عالی شهرستان و مسئولین اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان زده شد .
باگذشت دوسال و اندی از کلنگ زنی ساختمان هنرستان علوم و فنون دریایی عملیات اجرایی این ساختمان آغاز شده است .
در روز کلنگ زنی ساختمان هنرستان مسئولین آموزش و پرورش و نوسازی استان در خصوص اعتبار و سرمایه گذاری این پروژه اعلام کردند ساختمان این هنرستان 80 میلیارد ریال اعتبار دارد !!!! پس چرا تا کنون عملیات اجرایی آن آغاز نشده ؟؟؟
این طرح یکی از طرح های توسعه سواحل مکران است که به کندی پیش می رود ، توسعه و آبادانی سواحل مکران می تواند راههای جدیدی را برای توسعه کشور باز کند پس در این میان باید توسعه و عمرانی به ویژه برنامه های توسعه آموزشی در طرح توسعه سواحل مکران بیشتر دیده شود تا تاثیر گذاری بهتری برای رشد این شهرستان پیدا کنند .
هنرستان فنون علوم دریایی با توجه به استقرار منطقه دوم دریایی ولایت می تواند گام بزرگی در جهت تربیت و آماده سازی نیروهای انسانی ماهر در رشته های ناوبری داشته باشد.
یکی از ماوریت های استقرار منطقه دوم دریایی ولایت توسعه سواحل مکران است که تا اینجا نیروی دریایی راهبردی ارتش موفق عمل کرده است و درکنار مردم و مسئولین شهرستان بوده است .
حال سوالی که بوجود آمده این است که چرا عملیات اجرایی ساختمان این هنرستان دوسال است که متوقف شده است مسئولین اداره کل نوسازی باید پاسخگو باشند .
محمد رادمهر فرماندار شهرستان جاسک در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان جاسک در این خصوص انتقاد کرد و گفت : چرا هنرستان علوم و فنون دریایی جاسک بعد  از دوسال کلنگ زنی همچنان بر زمین است عملیات اجرایی آن با توجه به پیگیری های صورت گرفته تا کنون انجام نشده است و این پروژه  رها شده است .
مقام عالی دولت در شهرستان جاسک گفت : ساخت این هنرستان در جهت توسعه سواحل مکران و تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز برای این منطقه ضروری است و نباید رها شود .
رادمهر افزود : با توجه به توسعه سواحل مکران و ایجاد پروژه های ملی و فرا ملی از ادارات کل استان  میخواهم نگاهی کلان تر به شهرستان جاسک داشته باشند .