روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان است
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 28، 1401 - 10:07


روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان است

الهام کمالی باغستانی هستم در ۱ آبان ماه ۱۳۶۵ در بندرعباس متولدشدم،هم اکنون دانشجوی مقطع دکتری در رشته مدیریت رسانه هستم .

۱۵ سال فعالیت در حوزه روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان را دارم.

در خصوص تعامل روابط عمومی و حوزه رسانه اینکه در سال های قبل که هنوز خبری از شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نبود کارکرد و وظیفه روابط عمومی و رسانه ها مشخص تر بود اما امروزه با گسترش‌ شبکه های مختلف مجازی به یکباره شاهد تغییرات زیادی شده ایم.

در این فضا هر کدام از روابط عمومی ها در قامت یک خبرنگار حاضر میشوند و جلوتر از خبرنگاران خبر تولید می کنند، عکس می گیرند و منتشر می کنند.

البته برخی روابط عمومی هایی که بدون تخصص لازم و تنها از سر ناچاری به کار در این بخش سخت دستگاه ها به کار روابط عمومی گمارده شده و حتی برای نوشتن اخبار ساده دستگاه خود از رسانه های نزدیک به خود یا دیگران کمک می گیرند.

در واقع در شرایط دشوار اقتصادی امروز که نفس کشیدن برای بسیاری از مطبوعات سخت شده، این تعامل بین خبرنگار و روابط عمومی پیچیده تر شده است.

امروزه تعامل روابط عمومی با رسانه نیازمند باز تعریف مجدد است و باید در کنار روابط عمومی های متخصص و مستقل به سمت رسانه هایی با بانک اطلاعاتی قوی از خبرنگاران شناسنامه دار حرکت کنیم و با تغییرات پرشتاب در فضای مجازی آموزش آنها را نیز در دستور کار قرار دادتا بتوانیم در این مسیر موفقیتهایی را کسب کنیم.

"روابط عمومی خانه مردم و تریبون سازمان است." حال اگر مبنا را بر این تعریف محاوره‌ای بگذاریم متوجه حلقه مفقوده روابط عمومی بعنوان خانه مردم در موفقیت سازمان ها خواهیم شد!

 بایست گفت که امروز آنقدر روابط عمومی ها در برآورده کردن اهداف مورد نظر سازمان تلاش می کنند و میزان موفقیت سازمان بسته به همراهی و مشارکت مردمی در امور سازمان دارد! به عبارتی اگر روابط عمومی ها وکیل مدافع مردم در سازمان ها هستند اولین نشانه آن بایست پاسخگو بودن روابط عمومی ها به خواسته ها و مطالبات مردمی و نمایندگی این خواسته ها تا رسیدن به نتیجه در سازمان هاست چیزی که امروز معمولا کمتر بدان پرداخته می شود! 

البته در اینجا منظور از پاسخگویی صرفا جوابیه شکایات یا انتقادات نیست بلکه اگر قرار است روابط عمومی‌ها خانه و وکیل مدافع مرد در سازمان ها باشند می بایست توان سیاست گذاری و بکارگیری نوع نگاه و ذائقه مردم در امور پیش روی آن سازمان را داشته باشند.

واضح است از این منظر میزان موفقیت سازمان ها به میزان پاسخگویی آنان در قبال مردم بستگی دارد که البته این روند مشروط به میزان اهمیت دستگاه ها به مقوله روابط عمومی در دستگاه خود است. 

از این رو تقویت روابط عمومی ها همواره می تواند از مدیران قوی و متعهد در جهت پیشبرد اهداف سازمان برای حرکت شفاف و مسئولانه در جهت رسیدگی به خواسته های مردمی باشد و برعکس تضعیف جایگاه روابط عمومی در یک نهاد و سازمان را بایست به حساب ضعف سیستم مدیریتی در آن دستگاه تلقی کرد که میانه خوب با پاسخگویی به مردم ندارد. 

بنابراین هر زمان ما توانستیم نهاد مهم روابط عمومی را در پاسخگویی بی قید و شرط به سئوالات و خواسته های مردمی و رسانه ها بعنوان نمایندگان افکار عمومی توانمند و کارآمد ساختیم یقینا به همان اندازه در رسیدن به اهداف سازمانی که قاعدتا بایست در مسیر خواسته های مردمی تبین شود، موفق عمل خواهیم کرد.  

امروز روابط عمومی را بایست تعیین کننده ترین شاخصه و مولفه موفقیت یا ناکامی در یک سازمان عنوان کرد که همه چیز آن بستگی به نوع نگاه مدیر سازمان به این مقوله بسیار مهم دارد. به دیگر سخن در عصر ارتباطات که دستیابی به اخبار و رویدادها در دنیا را از یک دهکده جهانی به میزجهانی و سپس به اندازه یک کلیک انگشت اشاره دست کوتاه کرده است تنها داشتن یک روابط عمومی قوی و پرتوان است که می تواند اثرگذاری یک سازمان را در جامعه بخوبی متبلور سازد.