رسانه ها حلقه های مفقوده ارتقای روابط عمومی ها هستند
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 28، 1401 - 10:10


رسانه ها حلقه های مفقوده ارتقای روابط عمومی ها هستند

 

 

زهرا شهبازی هستم متولد ۲۴ آبان ۵۹ ، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری دانشگاه شهید چمران اهواز.

 

 از تیرماه ۱۳۸۵ تا به اکنون در روابط عمومی اداره کل فنی حرفه ای به عنوان مسئول روابط عمومی مشغول به فعالیت هستم و قبل از آن، سال ۸۲ هم در کشتیرانی جنوب خط ایران کار می‌کردم.

 

 در حوزه کاری ما خاطرات فراوانی است، در حوزه روابط عمومی، خاطرات برپایی نمایشگاه ، برگزاری جلسات و نشست های خبری ، خاطرات تهیه کلیپ، نوشتن خبر و ماموریت و اینها همه خاطرات تلخ و شیرینی هست که در طول خدمت ما رخ داده است. در این سالهایی که روابط عمومی فعالیت می‌کنم دریافتم که روابط عمومی یک بستر مدیریتی دارد بدین معنا که مدیر روابط عمومی در این حوزه باید مدیریت کند، دروازه‌بانی خبر داشته باشد، باید بداند با چه کسی و کجا چه بگوید، ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را مدیریت کند.

 

 اما خاطره ای می‌خواهم تعریف کنم که نشان دهنده مسئولیت روابط عمومی هم باشد، این است که چند سال پیش از ستاد سازمان قصد داشتند برای بازدید و افتتاحیه برنامه ای به استان هرمزگان سفر کنند که در آن افتتاحیه قرار بود وزیر و بسیاری از مقامات استانی و سازمانی و کشوری حضور داشته باشند، به ما گفتند که برای این مراسم یک کلیپ درست کنیم، یعنی امروز ظهر باید برنامه‌ریزی می کردیم که کلیپ را برای فردا صبح آماده کنیم که در آن کلیپ نشان بدهیم که مهارت آموختگان فنی حرفه ای با کسب مهارت های لازم فنی حرفه ای شاغل شده و این افراد توانسته‌اند اشتغال ایجاد کنند یا برای افراد دیگری هم شغل ایجاد کنند.

 

 پیدا کردن این افراد با کمک چند تا از همکاران و بخش خصوصی و برنامه ریزی و هماهنگی با یک مستندساز با برنامه‌ریزی و سخت کوشی همه ما محقق شد و توانستیم کلیپ را به موقع تهیه کنیم، از ساعت ۳ بعدازظهر شروع کردیم به برنامه ریزی و تهیه لیست تلفن‌ها و همفکری جهت اینکه برای تهیه کلیپ به چه مکان هایی مراجعه کنیم، لذا تا ساعت ۱۲:۳۰ شب ما فقط مشغول انجام مصاحبه بودیم، حالا فکرش را بکنید تا صبح هم باید درخصوص کیفیت کلیپ، نظرخواهی و یا جهت رفع نواقص کلیپ اقدام می کردیم ، ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح این کلیپ آماده و برنامه افتتاحیه نیز رأس ساعت ۸:۳۰ صبح همان روز آغاز شد، غیر از تهیه کلیپ، کارهای دیگری از قبیل آمادگی، نصب بنر، مهیا کردن سالن جلسات، هماهنگی با امکان مورد بازدید، اطلاع رسانی به خبرنگاران و تعامل با رسانه‌ها که در روابط عمومی، مهمترین بخش هست که یک مدیر روابط عمومی باید بتواند تعامل خوبی با اصحاب رسانه داشته باشد، ازآنجایی که سازمان فنی حرفه‌ای در کشور و به تبع آن، اداره کل در استان اداره ای نوپاست به حمایت رسانه ها نیازمندیم.

 

به کارگیری نیروهای متخصص و مرتبط با کار، در روابط عمومی نیز یک الزام است که نیروی متخصص و مرتبط با کار را به کار بگیریم و برای این هم باید چاره‌ای اندیشیده شود. در این راستا برای کارآمدی هرچه بیشتر این نیروها هم دوره های تخصصی آموزشی به طور مداوم در دستور کار قرار بگیرد چون دائما فضای ارتباطی در تحول و پیشرفت است و همچنین روابط عمومی جدیدتری روی کار می آیند، لذا باید دوره‌ها به خصوص دوره‌هایی که بسیار حائز اهمیت است به صورت مستمر در دستور کار قرار بگیرد و اجرا شوند.

 

 همچنین در روابط عمومی نیازمند دانش های جدید هستیم، در بحث شبکه های اجتماعی و اشراف به نوع کارکرد و نحوه فعالیت‌شان در این زمینه نشانگر اهمیت آموزش و اطلاع از موقعیت های جدید اطلاع رسانی است.

 

تعامل روابط عمومی با رسانه بسیار اهمیت دارد چراکه رسانه‌ها در ایجاد رتباط یک سازمان با مخاطبینش در بیرون از سازمان، کمک رسان روابط عمومی هستند و می طلبد که یک روابط عمومی علاوه بر داشتن سعه صدر از توان و قدرت بیان و قدرت تعامل با رسانه‌ها برخوردار باشد، این نکته مهم است که مدیر روابط عمومی، یک شخصیت اجتماعی داشته باشد و بتواند با رسانه‌ ارتباط برقرار کند.

 

از موضوعات مهم در روابط عمومی، تعامل سازنده و سالم با رسانه هاست، تعامل صحیح با رسانه ها می تواند رویکرد اساس یک سازمان را برای تحقق و توسعه برنامه‌های آن سازمان تقویت کند و با انتقال صحیح و موثر و به موقع اخبار به دست مردم ، اعتماد سازی و ایجاد بستر مناسب را انجام دهد و روابط عمومی با کمک رسانه‌ها از شایعات جریان‌ساز و یا اخبار مخرب می‌تواند مدیریت بحران کند.

 

  بدون شک یک تعامل و همکاری موثر با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران یک ضرورت انکارناپذیر در روابط عمومی است، برای بقای یک سازمان، ارتباط با رسانه ها بسیار مهم است تا مردم و جامعه هدف بتوانند خودشان را به طور شایسته درخصوص فعالیت های آن سازمان آگاه کنند و یک سازمان بتواند خودش را به مردم و جامعه هدفش بشناساند، یک مدیر روابط عمومی بایستی این ارتباط را پایدار و موثر حفظ کند.

چرا که ما باید به این اجماع برسیم که رسانه‌ها و روابط عمومی ها مکمل همدیگر بوده و مقابل یکدیگر نیستند و در واقع رسانه‌ها بستری هستند برای اینکه روابط عمومی ها بتوانند اخبارشان را به اطلاع مردم و جامعه هدف شان برسانند، روابط عمومی ها بدون رسانه ها نمی توانند ارتباط موثری بین جامعه هدف و افکار عمومی برقرار کنند