رسانه و روابط عمومی دو کانون اصلی اطلاع رسانی جامعه اند
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 28، 1401 - 10:01


 

منیژه قاسمعلی هستم، متولد 26 تیر 1366 و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی از دانشگاه شهید چمران اهواز ،در سال 1392 به استخدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درآمدم و مدت 3 سال در کار مقدس کتابداری انجام وظیفه نموده ام و از سال 1395 تا کنون در حوزه روابط عمومی فعالیت میکنم.

بدون ترديد روابط عمومي ها و رسانه هاي جمعي به عنوان دو كانون مهم از نظام ارتباطي و اطلاع رساني نقش تعيين كننده اي در افزايش آگاهي هاي عمومي جامعه و فرهنگ سازي به عهده دارند.از سوي ديگر با توجه به ماهيت، وظايف و مسئوليت هاي اين دو نهاد ارتباطي مي توان به اين واقعيت مسلم رسيد كه همكاري و ارتباط و همبستگي آنان برا تحقق اهداف و خواسته ها از دو سو امري ضروري و اجتناب ناپذير مي نمايند. امروزه يكي از مهمترين و حساس ترين وظايف روابط عمومي ها در بعد برون سازماني برقراري ارتباطي صحيح و انديشمندانه و بر پايه عقل و خرد با رسانه هاي جمعي است. به واقع بخش اعظمي از وظايف روابط عمومي ها را فعاليت هاي ارتباطي به ويژه با مطبوعات و راديو و تلويزيون شكل داده است كه در اين راستا بتوانند ضمن ارتباط و همدلي و تفاهم سازمان با مخاطب و اقشار مختلف مردم تعبيه كننده پلي ارتباطي بين مسئولان دستگاهها، نمايندگان رسانه ها و عامه مردم براي انتقال ديدگاه ها، اطلاعات و دريافت خواسته ها و زدودن سوء تفاهمات و ابهامات موجود در اين چرخه ارتباطي باشند و استفاده صحيح روابط عمومي ها از رسانه هاي جمعي در انتقال درست مفاهيم و پيام هاي سازمان از جمله مسائلي است كه نيازمند تخصص و هوشياري در برقراري ارتباط با رسانه هاست.

درصد قابل توجهي از اطلاعات مورد استفاده رسانه هاي امروز از منبع روابط عمومي ها تامين مي شود و خبرنگار،گزارشگران و دبير سرويس ها به جاي جمع آوري اطلاعات، در واقع بيشتر وقت خود را صرف پردازش اطلاعات دريافتي از منابع مختلف مي كنند.همياري روابط عمومي در عرصه خبر آفريني، كمك فراواني از جهت صرفه جويي در وقت و هزينه به رسانه ها مي كندهر چند كه اين شيوه به طور مطلق درست و اصولي به نظر نمي رسد، اما در وضعيت مالي نسبتا دشوار و بعضا بحراني نشريات، خبرسازي روابط عمومي ها مي تواند به عنوان كمك موثري قلمداد شود. 

قطعا براي دستيابي به يك ارتباط موفق و موثر بين روابط عمومي ها و رسانه هاي جمعي مي توان به راهكارهايي اشاره داشت. اگر اين دو واحد ارتباطي به محدوديت ها، سطح وظايف و اختيارات و توانايي هاي يكديگر آشنايي كامل حاصل كنند، يكي از مهمترين اسباب سوء تفاهمات بين آنان مرتفع خواهد شد. به عنوان مثال آشنايي و آگاهي دست اندركاران روابط عمومي ها به محدوديت هاي كار رسانه ها در انعكاس كليه اخبار و گزارش هاي رسيده از سوي روابط عمومي ها و آگاهي يافتن و آشنايي دست اندركاران رسانه ها به عارضه ملي فقدان جايگاه مناسب و ميزان اختيار عمل روابط عمومي ها و دستگاه ها و سازمان ها مي تواند براي هريك از طرفين اين شناخت و درايت را حاصل كند كه از يكديگر انتظارات نامعقول و خارج از توان و اختيارشان نداشته باشند.

 

 از سوي ديگر با توجه به اينكه هنوز چهارچوب و شيوه عمل و اجراي روشني براي نحوه ارتباط روابط عمومي ها با رسانه هاي جمعي تعريف و تبيين نشده است و در اين ارتباط دستورالعمل ها و آيين نامه اي كامل و جامع تهيه و تدوين نشده كه بتوان بر اساس آن كميت و كيفيت ارتباط متقابل روابط عمومي ها با رسانه هاي جمعي را تعريف و به مرحله اجرا و عمل رساند مي توان گفت اين قضیه سرمنشاء بسياري از سوء تفاهمات، تعارض ها و روابط تيره بين روابط عمومي ها و رسانه هاي جمعي مي باشد. 

برگزاري گردهمايي ها و همايش هاي تخصصي و علمي براي بررسي ابعاد همكاري و ارتباط روابط عمومي ها و رسانه هاي جمعي و رسيدن به رهيافت هايي براي پيوند بيشتر اين دو واحد ارتباطي و كاهش تعارض ها در فرآيند ارتباط ؛

ترتيب دادن جلسه ها و نشست هاي مشترك و دوستانه به طور منظم و مستمر بين دست اندركاران روابط عمومي ها و نمايندگان رسانه هاي جمعي براي طرح انتظارات، خواسته ها و انتقادات متقابل و رفع سوء تفاهمات به همت تشكل هايي نظير انجمن هاي تخصصي روابط عمومي و انجمن هاي صنفي مطبوعات ؛

- فراهم آوردن زمينه و بستر آشنايي و آگاهي هرچه بيشتر دست اندركاران روابط عمومي ها و رسانه ها نسبت به وظايف واقعي، تواناييها، محدوديت ها و حدود فعاليت ها به منظور پرهيز از انتظارات نامعقول از يكديگر ؛

- تلاش براي تغيير ديدگاه و نگرش قالبي و منفي دست اندركاران روابط عمومي و نمايندگان رسانه ها نسبت به يكديگر و واقع بيني آنان با تبديل به ديدگاهي محبت آميز و توام با همدلي و هم انديشي براي يك ارتباط موفق و موثر ؛

تجهيز و سازماندهي نيروي انساني متخصص و آگاه به مسائل ارتباطات و روابط عمومي در واحدهاي روابط عمومي و رسانه ها براي همكاري بهتر و موثرتر آنان و ايجاد تحول در نظام اطلاع رساني جامعه ؛

 

اصلاح نگرش‌های سیستمی مدیران و سازمان‌ها، آموزش تخصصی، به‌روزرسانی در خانواده روابط عمومی و کل سیستم، زمینه سازی و فرهنگ‌سازی برای شفافیت و احترام به حقوق شهروندی، تجهیز نهاد روابط عمومی به امکانات مدرن و فناوری‌های به‌روز و توانمندسازی کارکنان آن، افزایش امنیت شغلی و ارتقای جایگاه اداری و حذف برخی وظایف روزمره و غیرخلاقانه از شرح وظایف که هریک از آنها، می‌تواند نقشی شایان توجه در بهبود وضع فعلی روابط عمومی‌ها بازی کند.

 

به نظر من راهکار اساسی و ریشه‌ای برای کاهش معضلات و چالش‌های نهاد روابط عمومی در راستای برقراری ارتباط دوسویه و تعامل سازنده با عموم مردم، «آزادی» و «افزایش اختیارات» آنها، البته پس از آموزش و تخصصی کردن این نهاد است.