۲۶ساله شدن پروژه نیمه تمام ۲۷کیلومتری پور به مازگرد
محوری که میتواند مسیر کرمان-هرمزگان- فارس را ۲۰۷کیلومتر کوتاهتر کند ، مردم هرمزگان منطقه کوهشاه احمدی را به عنوان بشاگرد دوم شناختهاند و جای تاسف دارد که بدانیم بشاگرد دوم هرمزگان دیگر بهانه دوری از مرکز ندارد و بیخ گوش مرکز استان قرار گرفته است .
علی ستاری
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ بدون شک یکی از اولین نیازهای توسعهای برای هر منطقهای تامین راه آن و استانداردسازی محورهای مواصلاتی است چرا که تقریبا امروز تمام مناطق به یکدیگر نیاز دارند و محکوم به این است که از طریق ارتباطات جادهای نیازهای خود را برطرف کنند، چنانچه یکی از اصلیترین علتهای توسعه نیافتگی شهرستان بشاگرد همین ناکافی بودن محورهای مواصلاتی آن بوده است، استان هرمزگان یکی از استانهای غنی در حوزه اکوسیستمهای مختلف است چنانچه در این استان میتوانید هم گرمای طاقت فرسا را تحمل کنید و هم با عزیمت به مناطق کوهستانی شمال استان در منطقه کوهشاه از آب و هوای مطلوب بهره ببرید اما متأسفانه برای اينکه مردم هرمزگان در ایام گرم سال بتوانند از مزیتهای آب و هوایی استان بهره بگیرند زیرساختهای مناسبی فراهم نشده است و مردم هرمزگان برای تفریحات تابستانی با طی مسافتهای طولانی مجبور هستند عازم استانهای کرمان و فارس شوند و این در حالی است که ما در همین استان نیز مناطق سردسیری و نیمه سردسیری را در بخش احمدی شهرستان حاجی آباد و دهستان کوهشاه داریم که در کنار تمام ظرفیتهای بالقوهای که دارد یک ظرفیت عظیم برای گردشگری و حتی ترانزیت محسوب میشود چرا که این دهستان یکی از معدود مناطقی است که میتواند پل ارتباطی خوبی برای سه استان کرمان، هرمزگان و فارس باشد البته در صورتی که توجه کافی به این منطقه وجود داشته باشد.
حلقه مفقوده توسعه کوهشاه در امر گردشگری و ترانزیت نبود زیرساختهای مناسب در بحث راه و محورهای مواصلاتی است چنانچه امروز مردم هرمزگان منطقه کوهشاه احمدی را به عنوان بشاگرد دوم شناختهاند و جای تاسف دارد که بدانیم بشاگرد دوم هرمزگان دیگر بهانه دوری از مرکز ندارد و بیخ گوش مرکز استان قرار گرفته است و مشکلات عدیدهای دارد که راه حل اصلی آنها حل مشکل راه این منطقه است.
جالب است بدانید که انبوهترین جنگلهای استان هرمزگان در روستاهای مرکزی کوهشاه واقع شده است که بخش اعظم آن، بادام تلخ، زیتونکوهی، گیلاس وحشی، ارژن و پسته کوهی است اما متأسفانه عمده مردم هرمزگان یا از این ظرفیتها بیخبر هستند و یا دسترسی به آنها ندارند.
بدون شک محوریترین و زیربناییترین مشکل منطقه کوهشاه مسئله راه و جادههای آن است بنابراین تا زمانی که دولت پای کار توسعه، تعریض و ایمنسازی راههای ایمن منطقه ننشیند این منطقه توسعه اش محقق نخواهد بود چرا که تسریع در توسعه صنعتی و معدنی کوهشاه هم که یکی از چشماندازهای اساسی این منطقه است بدون تامین راه مناسب به ثمر نخواهد نشست و همواره عقب خواهد افتاد.
یکی از مهمترین محورهایی که در بخش احمدی حائز اهمیت بسیار است و به جز انتفاع مردم این منطقه میتواند به منافع بسیاری برای ساکنین سایر مناطق هم داشته باشد، محور روستای پور به روستای مازگرد است، این محور تنها راه ارتباطی حوزه کوهشاه جنوبی به مرکز بخش احمدی است و به غیر این موضوع مزیتی که در این محور ناایمن نهفته است این است که برای رانندگان استانهای همجوار همچون استان کرمان و استان فارس که در محورهای استان هرمزگان تردد دارند این مسیر به نوعی میانبُر محسوب میشود و با وجود غیر اصولی و ناایمن بودن هماکنون نیز رانندگان بسیاری از این محور برای تردد استفاده میکنند که متأسفانه در سفرهایشان خطراتی نیز آنها را تهدید میکند.
جالب است بدانید که محور پور به مازگرد تنها ۲۷ کیلومتر طول دارد اما طبق اعلام مدیرکل اسبق راه و شهرسازی استان هرمزگان در آیین کلنگزنی این محور میتواند تا ۲۰۷ کیلومتر مسیر شرق هرمزگان(رودان) به شمال استان(حاجی آباد) و مسیر فعلی استان کرمان به هرمزگان و فارس را به هم نزدیکتر کند که همین امر میتواند موجب رونق منطقه کوهشاه باشد اما متأسفانه با وجود گذشت ۲۶ سال از آغاز عملیات اجرایی آن میگذرد و هنوز هم که هنوز به نتیجه نرسیده است.
محور پور به مازگرد در سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ مجددا توسط مرحوم جاسم جادری استاندار اسبق هرمزگان کلنگزنی شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد و با وجود اینکه بخشی از این پروژه انجام شد اما بازهم متوقف شد و با وجود پیگیریها و بازدید مکرر مسئولین استانی و وعده های بسیار هنوز که هنوز است این مسیر به انتهای خود نرسیده است.
مهرداد حسینپور، مسئول قرارگاه مطالبهگری روستای مازگرد(مرکز دهستان کوهشاه) در گفتوگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: واقعا اتمام محور پور به مازگرد در منطقه کوهشاه به آروزی دیرینه مردم تبدیل شده است و با وجود اینکه دولتهای بسیاری آمده و رفتهاند و استاندارانی از این پروژه بازدید کردهاند هنوز که هنوز است این پروژه به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: صعبالعبور بودن و نا ایمن بودن این محور و ناایمن بودن آن موجب میشود که شاهد سوانح بسیاری در این جاده باشیم که در همین یکی دو روز گذشته هم شاهد واژگونی یک کامیون بودیم و متأسفانه جادههای کوهشاه تبدیل به قتلگاهی برای مردم شده است.
حسینپور بیانکرد: با وجود اینکه در شورای اخیر اداری استان که با ریاست استاندار در بخش احمدی برگزار شد تأکیداتی برای تکمیل این محور شد اما متأسفانه شاهد هستیم که کار بسیار کند پیش میرود و اقدام عملی درستی در این محور انجام نشده است.
وی عنوانکرد: منطقه کوهشاه خوش آب و هوا ترین منطقه استان هرمزگان است اما نبود راه دسترسی مناسب فرصتهای گردشگرپذیری را برای منطقه ما از بین برده است و بر همین مبنا با توجه به تأکیدات استاندار برای ۱۲ماهه کردن گردشگری مطالبه جدی داریم.
مسئول قرارگاه مطالبهگری روستای مازگرد تصریحکرد: مردم کوهشاه تا کی باید منتظر به ثمر نشستن پروژه محور پور به مازگرد باشند؟ ما در این محور تلفات بسیاری داشتهایم و کوتاهی و قصور مسئولان در اجرای این پروژه جز بی اعتمادی مردم آثار دیگری ندارد لذا امیدوارم قبل از اینکه اتفاق جبرانناپذیری در این محور رخ دهد مسئولین از خواب غفلت بیدار شوند.