تعصب جلوی انتشار حقایق را می گیرد
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 06، 1401 - 05:22


ولی فقیه در هرمزگان در نشست بصیرتی سازمان بسیج رسانه استان عنوان کرد:
تعصب جلوی انتشار حقایق را می‌گیرد

علی ستاری 

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در نشست بصیرتی سازمان بسیج رسانه استان اظهارداشت: امروز لازم است ما در همه حوزه‌ها به شناخت دشمن دست پیدا کنیم و شناخت دشمن در حوزه رسانه کار رسانه‌ای ها است لذا تا زمانی که شما دشمن را نشناسید و نفهمید که دشمن از چه راه‌هایی به ما حمله می‌کند نمی‌توانیم برای مقابله با آن دستورالعمل‌هایی را ترسیم کنیم بنابراین امروز یکی از وظایف خطیر جامعه رسیدن به شناخت در رابطه با دشمن است.
رسانه‌ای ها باید نقاط آسیب‌پذیر و نقاط قوت جامعه را بشناسند 
وی افزود: امروز رسانه‌ ها لازم است که نقاط آسیب‌پذیر و نقاط قوت جامعه را بشناسند چرا که اگر نقاط آسیب‌پذیر جامعه را نشناسید نمی‌توانید با ترفندهای دشمن مقابله کنید از این رو که دشمن همواره بر روی نقاط ضعف و نقاط آسیب‌پذیر ما دست می‌گذارد و همچنین ضرورت دارد که نقاط قوت جامعه را نیز  شناسایی کنید تا برای حفظ آن تلاش کنیم.
امام جمعه بندرعباس بیان کرد: نوع فعالیت شما در رسانه باید با یک هدف متعالی و غرض متعالی همراه باشد از این رو حوزه رسانه باید یک حوزه پاک باشد چرا که رسانه‌ای که پاک است که می‌تواند افکار عمومی جامعه را به درستی مدیریت کند و به آن جریان صحیح دهد و به تعبیری از بسیاری از انحرافات در جامعه جلوگیری کند.
عبادی‌زاده ادامه داد: رسانه پاک رسانه‌ای است که با اصول و معیارهای اخلاقی مطابقت داشته باش و اخلاق نیز ربطی به این دوره و آن دوره، به قوم و ملیت و جریان سیاسی و ... ندارد بلکه در تمام ادوار ارزش‌های اخلاقی مشترک است چنانچه هزاران سال پیش دروغ قبیح بوده است و امروز نیز قبیح است بنابراین اخلاق در رسانه بایست مورد تاکید باشد و فعالان این حوزه همواره آن را سرلوحه کار خود داشته باشند. 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان عنوان‌کرد: اخلاق و رسانه دو مقوله هستند که یک ارتباط دو سویه باهم دارند چنانچه هم اخلاق می‌تواند بر رسانه تاثیر بگذارد و هم رسانه می‌تواند بر اخلاق تاثیر‌گذار باشد، رسانه می‌تواند اخلاق در جامعه را بسازد یا آن را تحت تأثیر قرار دهد و اخلاق نیز می‌تواند موجب جهت‌دهی به یک رسانه شود بنابراین از نقش خودتان در اثرگذاری بر اخلاق جامعه غفلت نکنید شما می‌توانید اخلاق و ارزش‌های جامعه را مدیریت کنید و همچنین اخلاق نیز می‌تواند فضای رسانه را تلطیف کند. 
گلوگاه به سرنوشت‌سازی برای جامعه در دست گرفتن افکار جامعه است
وی ابراز‌داشت: شما اگر بخواهید شخصیت و سرنوشت جامعه را رقم بزنید این سرنوشت یک گلوگاه دارد که آن هم به دست گرفتن افکار جامعه است، بنابراین مواظب افکار خود باشید که افکار شما گفتار شما را می‌سازد، مواظب گفتار خود باشید که گفتار شما رفتار شما را می‌سازد، مواظب رفتار خود باشید که رفتار شما شخصیت شما را می‌سازد و مواظب شخصیت خودتان باشید که این امر سرنوشت شما را می‌سازد، بنابراین شما اگر نقطه آغاز این جریان را که افکار است را در دست بگیرید می‌توانید بر روی سرنوشت جامعه اثرگذار باشید.
حجت‌الاسلام عبادی‌زاده اظهارداشت: امروز ما با موضوعی به نام جنگ رسانه‌ای روبرو هستیم و جنگ رسانه یعنی جنگ به دست‌گرفتن و تسلط افکار جامعه لذا هر کس افکار جامعه را به دست گرفت در این جنگ پیروز خواهد بود و فرقی هم ندارد که دوست باشد یا دشمن و دلیل این پیروزی و شکست‌ها این است که کسانی که افکار جامعه را در دست می‌گیرد ذائقه‌های مردم را تغییر می‌دهند و بر روی سرنوشت جامعه تاثیر می‌گذارد.
صداقت پایه اخلاق در رسانه است
وی افزود: اولین اصل در حوزه اخلاق رسانه، صداقت است، اینکه خبر راست باشد و کذب نباشد و این امر پایه اخلاق رسانه است و اگر این اصل را رعایت کردیم به اصول دیگری از اخلاق رسانه‌ای می‌رسیم که بی‌طرفی و شفافیت است از این رو اگر ما فکرمان جهت داشته باشد و ذائقه سیاسی‌مان در انتقال پیام اثر داشته باشد بی‌طرفی را نمی توانیم در اخباری که  منتشر می‌کنیم نمی‌توانیم رعایت کنیم البته انسان نمی‌تواند در مورد پدیده‌ها بی‌نظر باشد اما در حوزه رسانه نظر ما خیلی نباید واقعیت عینی و حقیقت مسائل را مورد تغییر دهد.
عبادی‌زاده بیان‌کرد: تعریفی که برای حقیقت و علم تعریف شده است گزاره‌ای است که مطابق با واقع باشد، علم کشف واقعیات بیرونی است و عالمان همیشه دنبال کشف حقایق هستند لذا صدق و کذب ملاکش مطابقت با واقع است بنابراین ما باید واقعیت ها را در هر حوزه ای بشناسیم تا مسیر خبری‌مان شفاف تر باشد.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: در حوزه اخلاق رسانه، مسئله دیگری که باید مدنظر قرار گیرد امانت‌داری است، رسانه و خبرنگار امین باید تلاش کند که خبر را بدون تغییر به مخاطب خودش منتقل کند ، مردم صاحبان اخبار هستند و حق آن‌ها است که  بدانند چه اتفاقاتی می‌افتد و چه حرف‌هایی زده می‌شود لذا بدانید که شما امنا هستید که باید این اخبار را مطابق با واقع منتقل کنید. 
تعصب جلوی انتشار حقایق را می‌گیرد
وی تصریح‌کرد: عدم تعصب دیگر مسئله‌ای است که رسانه‌ای ها باید آن را مدنظر قرار دهند، تعصب در هر زمینه‌ای فکر آدم را کور می‌کند لذا تعصب دین، قومیت، فرهنگ و ... غلط است چرا که آدم وقتی فقدان بصیرت داشته باشد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نسبت به آن چیزی که می‌داند تعصب پیدا می‌کند و این موجب می‌شود حقایق دیده نشود و نتواند حقایق را منتقل کند،  البته یک نوع تعصب  هم داریم آیت الله مشکینی(ره) از آن به معنای درد دین، درد واقعیت، درد ملیت، درد فرهنگ و  درد قومیت تعبیر می‌کردند. 
عبادی‌زاده تاکید‌کرد: امروز یکی از نقدهایی که به تاریخ وارد است این است که تاریخ تحت تاثیر تاریخ نگار بوده است و رنگ تعصب در آن وجود دارد لذا یکی از مسائلی که امروز نیاز است این است تاریخ مورد پالایش قرار گیرد چرا که تاریخ نگاران تحت تاثیر تعصبات بوده‌اند لذا عزیزان اصحاب رسانه بدانید که آنچه که امروز می‌نویسید برای جامعه امروز خبر است اما برای آیندگان به صورت تاریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
حقوق معنوی آثار رسانه‌ای باید رعایت شود 
امام جمعه بندرعباس بیان‌کرد:  امروز ما با پدیده قبیحی به نام سرقت خبری در جامعه روبرو هستیم و خیلی‌ها بدون اینکه نام نگارندگان خبر یا مطلب و محتوی را منتشر کنند آن‌ها را به نام خود زده و در رسانه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند که این امر هم با مقوله اخلاق در رسانه در تضاد است و متأسفانه ضعف قوانین و مقررات در این حوزه نیز مشاهده می‌شود لذا تاکید ما این است که در حوزه رسانه‌ای باید حقوق معنوی آثار رعایت شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات گفت: خداوند تبارک و تعالی در این آیه به صراحت فرموده است که اگر فاسقی خبری برایتان آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی، گروهی را آسیب و گزند رسانید و بر کرده خود پشیمان شوید، بنابراین وقتی خبری به دستتان می‌رسد این خبر را ابتدا باید پالایش کنید و پالایش اخبار نیز  با تحقیق ، تفحص و نگاه عالمانه محقق می‌شود.
وی پاسبانی از حریم عفت جامعه را از دیگر وظایف رسانه‌ها دانست و افزود: شما نگهبان عفت عمومی جامعه هستید  پس باید آن چیزی که می‌نویسید پاک باشد و جوانب آن سنجیده شود لذا باید دقت کنید که سرعت در اطلاع‌رسانی موجب نشود که حقیت فدا شود.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان در پایان  با اشاره به تمثیلی از خواجه نصیرالدین طوسی، خاطرنشان کرد:طبق بیان خواجه نصیرالدین آن پل صراطی که از مو باریکتر و از شمشیر برنده است صراط مستقیم دنیا است لذا ما در این دنیا باید بتوانیم به رسالت‌های خود در راستای این صراط مستقیم عمل کنیم.