تغییر ۱۸۰ درجه ای یونان در برابر اقتدار ایران اسلامی
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 23، 1401 - 05:22


کارشناس ارشد مسائل سیاسی هرمزگان:

 

تغییر ۱۸۰ درجه ای یونان در برابر اقتدار ایران اسلامی

کشتی ایرانی که کشور یونان بر اساس خواسته آمریکا آن را توقیف کرد، جوانان این مرز و بوم با گرفتن دو نفتکش یونانی درسی بزرگ به آنها دادند و یونانی ها چاره ای جز لغو توقیف کشور ایرانی را نداشتند.

امروزه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان بر هیچ کس پوشیده نیست و بدخواهان نظام می دانند که اگر کوچکترین ضربه ای به کشورمان وارد کنند ده برابر آن آسیب می بینند.

در سال های اخیر آمریکا و دست نشان دهنده های آن در خلیج فارس از نیروهای مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چنان سیلی های مهم خورده اند که جرات هیچ اقدام مستقیمی نخواهند داشت.

آمریکا که ابهت کشورمان دست و پای آن را بسته به کشورهای مختلف پناه می آورد تا از طریق آن ضربه ای به ایران وارد کند اما زهی خیال باطل زیرا ایران اسلامی تبدیل به قدرتی بزرگ در منطقه شده است.

کشتی ایرانی که کشور یونان بر اساس خواسته آمریکا آن را توقیف کرد، جوانان این مرز و بوم با گرفتن دو نفتکش یونانی درسی بزرگ به آنها دادند و یونانی ها چاره ای جز لغو توقیف کشور ایرانی را نداشتند.

تغییر ۱۸۰ درجه ای یونان در برابر اقتدار ایران اسلامی

حمید کمالی، تحلیلگر مسائل سیاسی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یک ماه قبل یک نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران که به دلیل طوفان شدید برای در امان ماندن از سانحه به سواحل یونان پناه برده و از مقامات این کشور تقاضای کمک کرده بود به بهانه حمل نفت روسیه و تحریم این کشور از سوی آمریکا و اروپا توسط کشور یونان با حکم صوری دادگاه مصادره و نفت آن تخلیه می شود.

وی افزود: در برابر این دزدی دریایی یونانیها، نیروی دریایی مقتدر سپاه نیز دو نفتکش تحت پرچم یونان را در پی بروز تخلفات متوقف و به سواحل جنوبی کشورمان هدایت کردند بعد از آن ماجرا بود که ابتدا یونانی ها و برخی کشورهای غربی و آمریکا شروع به لفاظی کرده و اقدام ایران را یک دفاع مشروع و از سر احقاق حق خود بود دزد دریایی نامیدند.اما طولی نکشید که عرصه را بر خود تنگ دیدند و مثل همیشه مغلوب و مرعوب قدرت نظامی و قدرت دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شدند و ۱۸۰ درجه تغییر موضع دادند.

سیستم قضایی یونان به خاطر فشار آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی داده بود

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی هرمزگان گفت: سیستم قضایی یونان به خاطر فشار آمریکا حکم توقیف نفتکش ایرانی داده بود اما وقتی دید که ایران در گرفتن حق خود جدی است ناچار شد در حکم صادره تجدید نظر نماید این موضوع حامل چند پیام جدی است؛ حق گرفتنی است و اگر قدرت لازم برای احقاق حق خود نداشته باشید مجبور به سکوت خواهد شد و نمونه تاریخی آن در زمان مصدق است که نفتکش ایتالیایی که حامل نفت ایران بود در سواحل یمن توسط نیروی دریایی انگلستان توقیف شد اما چون دولت مستقر در آن زمان توانست پاسخ متقابل بدهد نفت آن مصادره شد اما اقتدار جمهوری اسلامی ایران را دنیا مشاهده می کند که هر اقدام در هر کجای دنیا و توسط هر کشوری و با هر قدرتی که باشد با پاسخ مقتدرتر جواب می دهد.

کمالی بیان کرد: یونان با تحریک و شیطنت آمریکا کشتی حامل نفت ما را توقیف و نفت آن را مصادره کرد و به آمریکا داد، ایران اسلامی بلافاصله دو کشتی یونانی حامل نفت را توقیف کرد تا نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حرف مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشاند که می‌فرمایند «دوران بزن دررو تمام شده است اگر یکی بزنی ده تا می خوری».

هربار که جمهوری اسلامی با اقتدار از حق خود دفاع کرده قدرت‌های دنیا ناچار به تمکین خواسته های ایران بودند

وی ابراز داشت: نکته قابل تامل اینکه حدود ۳۰ درصد کشتی های حمل و نقل دریایی انجام می دهد یونانی هستند و بعد از توقیف نفتکش های یونانی توسط ایران ، هیچ یک از شرکت های نفتی و پیمانکاران نفتی حاضر نبودند نفت خود را با جهت انتقال به کشتی های با پرچم یونان بسپارند. و این یعنی ضربه مهلک اقتصادی به کشور یونان که به لحاظ اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارد و این اقتدار جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه بود که باعث شد یونان علی‌رغم فشارهای آمریکا در حکم قضایی خود تجدید نظر نماید.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی هرمزگان اذعان داشت: هربار که جمهوری اسلامی با اقتدار از حق خود دفاع کرده است قدرت‌های دنیا ناچار به تمکین خواسته های ایران بودند، این موضوع در توقیف کشتی «استنا یمپرو» نیز به وضوح روشن بود و انگلیس که هیچ، حتی کشورهای عضو ناتو هم در حمایت از این که ذرات از اندام در مقابل اقتدار نظامی به دریا ایران نداشتند.