تجلیل از بانک های عامل و دستگاه اجرایی در حوضه اشتغال و کار آفرینی
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 04، 1401 - 05:24


در جلسه شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری خمیر صورت پذیرفت؛
تجلیل از بانک های عامل و دستگاه اجرایی در حوزه اشتغال و کارآفرینی

در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری که با حضور فرماندار خمیر و مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان برگزار شد از بانک های عامل، ادارات، صندوق کارآفرینی و همچنین جهادگرانی که در راستای ایجاد اشتغال و اعطای تسهیلات به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد کمک کردند با اهدای لوح، تجلیل شد.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از خمیر؛ فرماندار خمیر در این نشست با بیان اینکه مهم ترین سیاست دولت سیزدهم ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری است، افزود: یکی از مهم ترین موضوعات در جامعه، موضوع اشتغال است که بخشی مهمی از دغدغه نظام و حاکمیت نیز به شمار می آید.
میرهاشم خواستار افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده، همه مدیران شهرستان تمام توان و تلاش خود را در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت مردمی در جهت حمایت از تولید و ایجاد اشتغال به کار گیرند.
وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: تمرکز بر توسعه و ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های اقتصادی شهرستان می تواند از جمله اقدامات مهم در این حوزه باشد. 
مقام عالی دولت در شهرستان خمیر افزود: بندرخمیر ظرفیت های بیشماری در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، بوم گردی، فعالیت های دریا محور و... دارد، لذا می توان با تمرکز بر این محورها، فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند.
مهندس خواستار ادامه داد: مدیران دستگاه های اجرایی متولی در بخش اشتغال و بانک های عامل با استفاده از این ظرفیت ها در سال جاری، زمینه استفاده بیشتر از تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان فراهم کنند.فرماندارخمیر همچنین گفت: بانک ها همچنین با تسهیل در روند پرداخت تسهیلات، متقاضیان را در امر دریافت وام های اشتغال زایی یاری کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به فرصت اندک در جذب اعتبارات اشتغال زایی، لازم است در این امر تسریع شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان همچنین از خدمات و تلاش قابل توجه دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد در راستای اشتغال آفرینی برای مددجویان و نیازمندان و همچنین همراهی خوب بانک ها و ادارات شهرستان در حوزه اشتغال و اعطای تسهیلات تقدیر کرد و اضافه نمود: بخش عمده ای از ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی با همکاری و همیاری بانک های عامل بوده است که از آنان تقدیر می گردد.
جلیل تراهی مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان  افزود: بر اساس برش استانی که برای کمیته امداد استان تعیین شده، در سه ماه اول سال جاری بیش از ۸۵۰ مورد اشتغال توسط این نهاد انجام شده است.
جلیل تراهی همچنین با بیان اینکه اولین دغدغه ما توسعه آموزش مبتنی بر اشتغال است، اضافه کرد: برای شهرستان خمیر نیز ۴۹۸ فرصت شغلی مبتنی بر آموزش هدف‌گذاری شده و این ظرفیت وجود دارد که از طریق آموزش شرایط جذب بازار کار برای افراد ایجاد شود.این مسئول همچنین گفت: در سال جاری با برنامه هدفمند تری کار را آغاز کرده و در دولت مردمی سیزدهم بیش از ۵۰درصد فرصت شغلی به مجموعه کمیته امداد واگذار شده که سهم بندرخمیر در حوزه کمیته امداد ۷۸۲ فرصت شغلی است که قطعاً کمیته امداد بندرخمیر این هدف را با برنامه ریزی هدفمند دنبال خواهد کرد.
تراهی ادامه‌ داد: در سال جاری بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان برای شهرستان خمیر اعتبار پیش بینی شده که رقم قابل توجهی است لذا بیشتر تمرکز ما در زمینه کسب و کار خرد و مشاغل خانگی است.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد: سال گذشته ۲۱۰۰ خانواده از طریق ایجاد اشتغال به واسطه خود اتکایی اقتصادی از چرخه حمایتی خارج شده است و به توانمندی اقتصاد رسیدند میانگین درآمدی آنها بین ۳۵ تا ۵۵ میلیون ریال بوده است.
وی همچنین با بیان اینکه سهم پرداخت قرض الحسنه در حوزه کارفرمایی از ۲ میلیارد به ۴ میلیارد افزایش یافته، عنوان کرد: برای ایجاد هر فرصت شغلی مبلغ تسهیلات از ۱۰۰ به  ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می کند که امیدواریم با تصویب بانک مرکزی، تا ابتدای نیمه دوم سال ابلاغ و اجرایی شود.
نواب بینایی دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان اظهار داشت :در سال گذشته ۵۴۵ اشتغال توسط مدیران دستگاه های اجرایی در سامانه رصد ثبت شد.
رئیس اداره کار شهرستان افزود: سهمیه پیشنهادی شهرستان در سال جاری نیز ۱۲۶۷ نفر می باشد که در حال حاضر ۱۷۳ مورد در سامانه رصد به ثبت رسیده است.