طومار منافقین چگونه در هم پیچید؟
  • فرهنگی

  • مرداد 05، 1398 - 09:01


به گزارش روزنامه دریای اندیشه، سالروز شکست مفتضحانه منافقان در عملیات «مرصاد» است. 

 عملیات مرصاد که با رمز خیبرشکن «یا علی ابن ابیطالب(ع) » آغاز شد، آخرین برگ زرین دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ هشت ساله است. نیروهای جان برکف سپاه اسلام، متشکل از ارتشیان غیور، سپاهیان دلاور و بسیجیان سراسر عشق و ایثار موفق شدند حمله منافقین کوردل را که با سازماندهی همگانی نظامی رژیم بعثی عراق مسلح شده بودند و به شدت حمایت می‌شدند، درهم بشکنند و با جهاد مقدس خود، حامیان غربی خوش خیال خود را مانند همیشه در عرصه‌های بین‌المللی ناکام بگذارند.

مرداد سال ۱۳۶۷، کاروان متجاوز منافقین در یک اقدام هماهنگ به سرکردگی آمریکای جنایتکار و پشتیبانی ارتش بعث عراق، سرمست و غرق در غرور و غفلت با حمایت‌های همه جانبه رسانه‌های غربی و صهیونیستی و مزدوران داخلی در یک تجاوز آشکار به سرزمین پاک و مقدس ایران حمله‌ور شدند. این منافقین سیاه دل، به خیال واهی خویش و یک تصور واهی و خیال پردازانه گمان می‌کردند که ظرف ۴۸ ساعت ایران اسلامی تسلیم نقشه شیطانی آنان خواهد شد. نیروهای غفلت‌زده نفاق، ابرهه‌وار و مغرورانه به‌ پیش می‌آمدند که ناگاه رزمندگان اسلام با قدرتی خورشیدگونه از زمین و هوا یورش برق‌آسای سهمگین خود را آغاز و خواب خوش منافقین متجاوز را برهم زدند و ظرف کمتر از چهار ساعت آن چنان سرنوشتی برای خصم دون و اربابان آنان رقم خورد که هیچ یک از تحلیل‌گران رسانه‌های غربی و مزدوران آمریکایی و کارشناسان تصور نمی‌کردند مهلک‌ترین ضربات را منافقین کوردل و لشکر دست‌نشانده آنها خواهند خورد.

اما بار دیگر دلاورمردان ایران اسلامی یکی دیگر از صحنه‌های باشکوه حماسه و ایثار را در تنگه مرصاد خلق کرده و برای چندمین مرتبه حقانیت و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در نزد جهانیان به نمایش گذاشتند. مهمترین ره آورد این عملیات پیروزمندانه، هجوم و آمادگی مردم در صحنه‌های پیکار علیه باطل یا همان شور و شوق ابتدای انقلاب اسلامی و روزهای دفاع مقدس بود و نشان داد بعد از هشت سال جنگ تحمیلی با همه شداید و سختی‌ها، هر زمان که نیاز باشد، باز هم فرزندان دلیر این ملت، دلاورانه در صحنه‌های خطر حضور می‌یابند و حماسه می‌آفرینند.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، عراق را در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار داد و بر گروه‌ها و عناصر معاند نیز شوک شدیدی وارد کرد. در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن بست، توطئه‌ای که مأموریت اجرای آن را به عهده داشتند به مرحله اجرا درآوردند. آنها در تحلیل‌های درون گروهی خویش، امکان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی، زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی، سقوط نظام اسلامی حتمی و قدرت به عناصر سازمان منافقین منتقل خواهد شد!

بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و به رغم آنکه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. هدف منافقین از حمله در عمق خاک ایران، تسخیر چندین شهر و در پایان رسیدن به تهران و به دست گرفتن قدرت بود! طبق زمان‌بندی، نیروها بایستی ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه سوم مرداد به کرند و ساعت ۲۰:۰۰ به اسلام آباد و ۲۲:۰۰ به کرمانشاه رسیده و در این شهر، استقرار دولت خویش را اعلام کنند. اگرچه منافقین در ساعت‌های تعیین شده به کرند و اسلام آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام آباد – کرمانشاه در گردنه حسن‌آباد، از پیشروی آنها جلوگیری شد.

نقش عراق در عملیات مرصاد

اطلاعات بدست آمده حاکی از آن بود که رژیم عراق درصد است در فاز جدید جنگ با استفاده از ضد انقلابیون، اقدامات شبیه آنچه قرارگاه رمضان در داخل خاک عراق انجام می‌داد، صورت دهد. در این میان، منافقین طی دو عملیات تحت عناوین (آفتاب) در فکه و (چلچراغ) در مهران تا حدودی آمادگی خود را برای عملیات در داخل خاک ایران، نزد حاکمان بعثی به نمایش گذاشتند. از آنجا که عراق به خاطر پذیرش قطعنامه، بهانه‌ای برای تجاوز جدید به ایران نداشت، با حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی لجستیکی (آمادی) و هوایی از منافقین، نیروهای خود را از دخالت مستقیم در ورود به عمق خاک ایران بر حذر داشت و به همین منظور، ابتدا برای کاستن از حجم نیروهای خودی در غرب، اقدام به تک وسیعی در خرمشهر کرد و سپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل ذهاب و صالح‌آباد، این مناطق را به تصرف درآورده و راه ورود منافقین به داخل را هموار ساخت. عراق همچنین پس از ورود منافقین به داخل خاک ایران جهت پشتیبانی در چندین نوبت، اقدام به بمباران هوایی خطوط نیروهای ایران کرد و بالگرد نیروبر عراق در این مدت مرتباً به پشتیبانی منافقین مشغول بودند.

استعداد نیروهای دشمن

در این عملیات که نام فروغ جاویدان گرفته بود، منافقین با ۲۵تیپ(هر تیپ شامل ۲۰۰نفر) شرکت داشتند و به این ترتیب، مجموعاً بین چهار تا پنج هزار نیروی عملیاتی برآورد می‌گردید.

نحوه عمل منافقین با حمایت عراق

مقارن ساعت ۱۴:۳۰ سوم مرداد ۱۳۶۷منافقین و ارتش بعثی عراق عملیات خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلی برد از جنوب گردنه پاتاق (نزدیکی سر پل ذهاب) آغاز و به طرف شهر کرند غرب پیش روی کردند و حدود ساعت ۱۸:۳۰ اولین تانک‌های عراقی با نشان منافقین وارد شهر شدند و در ساعت ۲۰:۲۱روز دوشنبه سوم مرداد پس از تصرف شهر به طرف اسلام‌آباد غرب پیشروی کرده، به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و همچنین تیراندازی و آشفته کردن اوضاع کردند. تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند که به علت عدم انسجام نیروها و آمیختگی منافقین با مردم، اوضاع از کنترل نیروهای نظامی خارج و شهر به تصرف منافقین درآمد. سپس با استفاده از تعداد زیادی تانک و خودرو، نیروهای پیاده به طرف کرمانشاه عزیمت کردند که در منطقه حسن‌آباد (۲۰کیلومتری اسلام‌آباد) به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع‌آوری نیرو، زمینگیر شدند. نیروهای خودی در فاصله ۲۰۰ متری آنان در ارتفاعات (چهار زبر)، ضمن تشکیل خط پدافندی، با آنان درگیر شده و بعد از ظهر روز چهار مرداد، با محاصره شهر اسلام‌آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – کرند را قطع و آنها را محاصره کردند. منافقین با عبور از خط و پیشروی تا تنگه پاتاق، به سوی اسلام‌آباد و کرمانشاه حرکت کرده و در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه مستقر شدند.

تجهیزات منافقین در این عملیات عبارت بود از:

۱۲ دستگاه تانک سبک کاسکا و پل برزیلی، ۴۰ دستگاه نفربر، ۳۰ عراده توپ ۱۲۲ میلی متری، حدود ۲۴۰ قبضه انواع خمپاره، ۱۰۰۰ قبضه آر پی جی هفت، ۷۰۰ قبضه تیر بار، توپ ۱۰۶ میلی متری، ‌۶۰ قبضه مسلسل دوشکا و حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع خودرو.

نتایج عملیات مرصاد

۱- عقب راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی ایران و بازپس گیری شهرهای اسلام‌آباد، قصرشیرین، سرپل ذهاب و ده‌ها روستای منطقه.

۲- در این عملیات بین۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از منافقین به هلاکت رسیدند و حدود ۱۵۰۰ نفر مجروح، حدود ۱۰۰۰ نفر در منطقه متواری و تعداد ۱۵۰ نفر به اسارت در آمدند. تعدادی نیز با سیانور خودکشی کردند.

همچنین بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره‌انداز ۸۰ و ۶۰ میلیمتری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی متری منهدم شد.

۳- غنائم به دست آمده، شامل صدها قبضه آر پی جی -۷، تیربار و خمپاره‌انداز، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها دستگاه نفربر مجهز کانادایی، ۱۲ عراده توپ ۱۲۲ م م و مقادیری تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی بوده است.

در این عملیات بی‌بدیل و غرورآفرین ‌توسط رزمندگان سلحشور ایران اعم از ارتشیان غیور، سپاهیان جان برکف و بسیج مردمی، ضربات مهلکی بر پیکر پوسیده منافقان از خدا بی‌خبر و ارتش مزدور عراق وارد آمد و در این بین نقش بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز هوانیروز قهرمان و عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با دلاوری و ایثار بر دشمنان قسم خورده این ملت تاختند و آنان را به درک واصل کردند، برکسی پوشیده نبوده و ستودنی است.