تثبیت و تحکیم جایگاه روابط عمومی امری ضروری است
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 28، 1401 - 10:06


 

علی بحرینی متولد سال 1350 دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس با سابقه کار 22 سال در روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و استان هرمزگان مشغول خدمت رسانی هستم و از همان سال های ابتدایی به عنوان نماینده روزنامه فرهیختگان ، خبرگزاری آنا و خبر گزاری ایسکانیوز در حوزه دانشگاه و رسانه فعالیت کرده ام و در طول این مدت سعی کرده ام به اتفاق همکاران تلاشگر حوزه روابط عمومی با ایجاد تعامل مناسب و تشریک مساعی با همه بخش های مختلف دانشگاه و سایر دانشگاه های زیر مجموعه ، سازمان ها، ادارات و نشریات، خبرگزاری ها و .... ارتباط خوب و مناسبی داشته باشم و پاسخگوی مطالبات دانشجویی و افکار عمومی باشم .

 

روابط عمومی با همه فراز و نشیب های که پیش رو دارد می تواند خاطرات تلخ و شیرین زیادی را در تاریخچه زندگی افراد بجا بگذارد از استرس های موجود در امور اجرایی تا برنامه ریزی های مدون کاری همه و همه می تواند خاطرات تلخ یا شیرینی را رقم بزند که در گذر زمان شاید بیان این تلخی های به عنوان خاطرات نیز خود حلاوتی دیگر را به ذائقه شنوندگان یا خوانندگان جاری می سازد که برای نمونه ، در ابتدای قبول مسئولیت به دلیل نداشتن تجربیات لازم در برخی مراسم و به دلیل عدم حضور مجری یا سخنران بر خلاف اینکه اجرای خوبی نداشتم و سخنران خوبی هم نبودم ولی مجبور شدم خودم به عنوان مجری و سخنران، مراسم را پشتیبانی کنم.

 

 بدون شک روابط عمومی خود به منزله یک رسانه است که می تواند نقش مهمی را در ایجاد تعامل و اقناع افکار عمومی در ارتباط با سایر رسانه های نوشتاری ، تصویری و... داشته باشد .علی ایحال ارتباط روابط عمومی با رسانه ها می تواند کمک قابل توجهی در شناخت سازمان متبوع از نگاه بیرون به داخل به روابط عمومی بدهد که این مهم تنها در سایه ایجاد ارتباط متقابل با رسانه ها به واقعیت خواهد پیوست. 

در عصر ارتباطات بدون شک ، استفاده از ابزارها و شیوه های نوین اطلاع رسانی، در کنار شناخت کامل و جامع از مخاطب و ایجاد تعامل موثر می تواند نقش مهمی در شناخت نقاط ضعف و قوت ها به دست روابط عمومی دهد تا بتواند با انتقال کاستی ها و قوت ها به بدنه سازمان، مسیر حرکت را هموارتر و مساعدتر نماید.

 

رابطه رسانه ها و روابط عمومی در یک بستر واقع بینانه بسیار مفید و موثر است در حالی که رسانه ها با گرفتن ارتباط با روابط عمومی ها می توانند از اطلاعات و اخبار داخل مجموعه با خبر شوند و روابط عمومی ها نیز می توانند نارسایی ها و قوت های خود را در آینه رسانه ها از نگاه و دریچه بیرونی به سازمان خود ببینند که این مهم می تواند نقش به سزا و مفیدی در بهبود ساختار و رفتار یک سازمان ایجاد کند و روابط عمومی را بر آن دارد تا با استفاده از ابزارهای قدرتمندی چون رسانه در بیرون از سازمان پاسخگو افکار عمومی و معرفی سازمان متبوع و عملکرد شفاف آن در راستای خدمت رسانی بهتر به جامعه باشد.

 

تشریح و تفصیل رسالت روابط عمومی و داشتن ابزار و تفکرات نوین برای پیشبرد اهداف روابط عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست و شاید پرداختن به این مبحث کاری کسالت بار و ملال‌آور باشد اگر چه روابط عمومی به عنوان یک ابزار تاثیر گذار از سالهای دور وارد چرخه اداری سازمان ها و ادارات شده است ولی آنگونه که باید و شاید نتوانسته به عنوان یک عنصر تاثیر گذار جایگاه مستقل خود را تثبیت و نقش پر رنگ خود را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به سازمان متبوع و جامعه بشناساند و قدرت خود را تحکیم بخشد. زیرا که حلقه های مفقوده در این حوزه از جایگاه روابط عمومی گرفته تا آزادی اختیار و نداشتن بودجه لازم همه به شرایط لحظه ای آن سازمان و مدیران در راس آن سازمان و روابط عمومی بستگی دارد تا بتواند با استفاده از ارکان قدرت درون سازمانی به خوبی بهره بگیرد و با حرکت بر محور شناخت مخاطب، افکار و اندیشه های نوگرایانه و تاثیرگذار و با استفاده از شیوه ها و ابزار نوین بر مبنای یک روابط عمومی الکترونیک ، سایبر و مدرن از نگاه سنتی گذر کند و بتواند خود را به عنوان یک ضرورت و پیش قراول سازمانی در امور رسانه ای، اطلاعاتی، تبلیغاتی و... به عموم معرفی نماید و مورد توجه ، تایید و پشتیبانی ارکان قدرت قرار گیرد تا بتواند اهداف ترسیم شده به خوبی پیاده سازی نماید.

 

روابط عمومی ها اگر چه کار پر مشغله و وسیعی را در حوزه هماهنگی، ایجاد تعامل موثر، اطلاع رسانی ، تبلیغات، تشریفات و... برعهده دارند به طور ذاتی نقش یک رسانه تاثیر گذار را نیز با خود یدک می کشند و امروز فارغ از خوب یا بد بودن این نگرش که تمام تاثیرات بر افکار عمومی جهان از قدرت رسانه نشات می گیرد و این رسانه است که گاهی واقعیت ها را دروغ و دروغ ها را به شنونده ها ، بیننده ها و ... به عنوان یک حقیقت محض انتقال می دهد و حتی گاهی قدرت تفکر را از افراد می گیرد و آنها را تسلیم خواست و اراده خود می کند. می تواند معادلات نگرشی جهان را در هم بریزد.