تیمار و رهاسازی یک فرد شاه‌‌بوف در منطقه حفاظت شده گنو بندرعباس
  • اجتماعی

  • مهر 14، 1400 - 08:43


مشارکت باغ پرندگان بندرعباس در تیمار پرندگان آسیب دیده؛
تیمار و رهاسازی یک فرد شاه‌‌بوف در منطقه حفاظت شده گنو بندرعباس

طی مشارکت باغ پرندگان بندرعباس با اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و همچنین همراهی انجمن حمایت از پرندگان پربان، یک فرد شاه بوف آسیب‌دیده پس از طی مراحل درمان در طبیعت رهاسازی شد.

به گزارش دریای اندیشه به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس با اعلام این خبر گفت: یکی از سیاست‌های سازمان در راه‌اندازی باغ پرندگان، حمایت از گونه‌های آسیب‌دیده است.
مصطفی خادم افزود: در همین راستا، طی روزهای اخیر یک فرد شاف بوف پس از حدود سه ماه تیمار و نگهداری، با همراهی انجمن حمایت از پرندگان پربان، به دامان طبیعت برگردانده شد.
وی با قدردانی از حمایت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، گفت: این پرنده در زمان تحویل از ناحیه یک بال دچار آسیب و دارای ضعف جسمانی بود که با تلاش صورت گرفته، در طبیعت رهاسازی شد.
اضافه می‌شود، شاه بوف 66 تا 70 سانتي متر طول(بال) دارد و از لحاظ جثه بزرگترين گونه جغد خاورميانه است. گوشپرهاي اين جغد كه بسيار بلند است در زمان استراحت به صورت آويخته در مي آيد و چشم هاي درشت و نارنجي و پاهاي پوشيده از پرهاي نخودي تيره دارد.
اين جغد بيشتر مواقع به صورت قائم روي درخت مي نشيند و تك زيست است
اين پرنده معمولا اوايل صبح و هنگام غروب به شكار مي رود و مي تواند طعمه هايي بزرگ تا اندازه خرگوش را شكار كند.
زيستگاه اين پرنده در نواحي كوهستاني، مناطق صخره اي، سنگ هاي بيرون زده و استپ هاست و در لبه صخره ها و شكاف ها يا لانه هاي متروكه آشيانه مي سازد
متاسفانه در سال هاي اخير جمعيت اين پرنده به سبب تخريب زيستگاه هايش كاهش چشمگيري داشته است.
پس از سه ماه تیمار و نگهداری توسط مجموعه باغ پرندگان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و انجمن حمایت از پرندگان پربان در یکی از زیست گاههای مناسب استان آزاد می شود