زمان عمل به وعده ها
  • سیاسی

  • خرداد 30، 1400 - 12:40


سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ساعت ۷ صبح روز جمعه 28 خرداد ماه در سراسر کشور و ۱۳۳ کشور دنیا برگزار شد و به دلیل شرایط کرونایی و با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا برای رعایت پروتکل های بهداشتی، اخذ رای از مردم تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد.
به گزارش دریای اندیشه به نقل از جمال عرف معاون وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات اعلام کرد:بر اساس تنظیم بیش از 90در صد صورت جلسات شعب سراسر کشور و بر اساس تعرفه های مصرفی 28 میلیون و 600 هزار نفر از هموطنان در این حماسه ملی مشارکت داشتند.
با توجه به شمارش و تجمیع آرا بویژه در شعبی که تا بامداد مشغول به اخذ آرای مردم بوده اند، نتایج نهایی بدین شرح بوده است: که سید ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، محسن رضایی به سه میلیون ۳۰۰ هزار رای و عبدالناصر همتی با بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار رای و امیر حسین قاضی زاده هاشمی با حدود یک میلیون رای کسب کرده اند.  
انتخابات ریاست جمهوری هم از بعد داخلی و هم به لحاظ بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است ,لذا مردم با حضور خودشان پای صندوق های رای نشان دادند که همچنان به آرمان های انقلاب اسلامی پایبند هستند.پس انتظار می رود رئیس جمهور آینده نیز دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشد که چنین موضوعی باعث رضایتمندی ملت عزیزمان خواهد شد.
به گفته محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به حضور مردم در انتخابات نوشت:با وجود دلخوری ها و گلایه مندی های مردم از ناکارآمدی ها,مردم باز هم با مشارکت حداکثری در انتخابات افتخار آفریدند.
رئیس جمهور و مقام رئیس جمهوری که در بسیاری از کشورهای جهان عالی ترین مقام رسمی کشور است، در ایران نیز مقام رسمی کشور بعد از ولایت فقیه است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را بر عهده‌ دارد. امضای عهدنامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و مسائل مربوط به دیگر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی ملی، بودجه و وظیفه انتصاب های دولتی، انتصاب وزیران, استاندار‌ها و سفیر‌ها تابع تصدیق مجلس شورای اسلامی، از جمله وظایف رئیس‌جمهوری است. همچنین رئیس‌جمهوری در ایران رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.
آغاز به کار دولت های جدید پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری همواره با دریایی از چالش ها مواجه بوده و بخشی از آنها نیز پیشینه ای طولانی دارند,برخی دیگر از این مشکلات پیشکشی دولت های پیشین و بخشی دیگر به تازگی به این دریای مشکلات که اقتصاد,سیاست و اجتماع ایران را تحت تاثیر خود قرار داده نیز اضافه شده است.
رئیس جمهور جدید که با آراء مردم برگزیده شده است نیز سرنوشتی مشابه خواهد داشت و کشور را به همراه مشکلات بزرگی که به اعتقاد کارشناسان می توان آنها را ابرچالش نامید,تحویل خواهد گرفت.چالش هایی مانند تداوم مشکلات ناشی از بیماری کرونا,بحران اقتصادی,کسری بودجه و افزایش بی ثباتی در منطقه.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه و به نقل از اقتصاد آنلاین:اقتصاد مجروح ایران پس از چند سال مقابله با تحریم ها از سال گذشته درگیر همه گیری جهانی کرونا شد که به خوبی توانست آثار اقتصادی ناشی از تحریم ها را تشدید کند.بر اساس آمار ارائه شده در اسفند 99,ارزش تولید ناخالص ملی کشور در مقایسه با سال قبل 1.2 واحد رشد منفی داشته است. این روشن ترین رد پای همه گیری کرونا بر اقتصاد ایران است.جزئیات دیگری از این آسیب ها نیزی منتشر شده است:ضرر مالی بیش از 200 هزار میلیارد تومانی واحدهای صنفی در ایران و آسیب دیدن بیش از یک میلیون واحد صنفی.علاوه بر آسیب های اقتصادی بیماری کرونا آسیب های اجتماعی عمیقی نیز مانند:افزایش خشونت خانگی,خودکشی و افسردگی در ایران و سراسر جهان از خود به جا گذاشته است که درک کامل آن در بلندمدت و به صورت تدریجی ممکن خواهد بود.
طبق نظریه کارشناسان مربوط در این حوزه دولت جدید در شرایطی آغاز به کار خواهد کرد که کشورهای منطقه به ویژه همسایگان ایران با تنش های متعددی مواجه هستند.علاوه بر شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی در غزه,حملات جسته و گریخته نیروهای داعش که در بخش هایی از عراق مانند بعقوبه و میدان نفتی در کرکوک انجام داده اند نگرانی هایی از پا گرفتن دوباره نیروهای داعش در عراق بالا گرفتهاست. از سوی دیگر آمریکا قصد دارد نیروهای خود را تا 15 سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج کند و هنوز این برنامه به طور کامل محقق نشده,حملات طالبان به مناطق مختلف مانند درگیری در مرز پاکستان و بمب گذاری در نزدیکی مدرسه دخترانه در کابل,شدت گرفته است.از همین جهت , درصورتی که خروج نیروهای آمریکایی منجر به پاگرفتن دوباره طالبان در افغانستان شود,ایران با مشکلات امنیتی و انسانی از جانب این کشور مواجه خواهد شد.
بر اساس گفته معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این انتخابات با دشواری زیادی همراه بود ،اظهار داشت: متاسفانه در مورد مشارکت مردم و نرخ مشارکت شان‌ نگرانی های زیادی وجود داشت,وی تصریح کرد: رییس جمهوری که انتخاب میشود باید رییس جمهور آنهایی که رای نداده اند و به هر دلیلی پای صندوق رای نیامدند باشد، یعنی رییس جمهور همه مردم ایران با همه سلایق و مذاهب و دیدگاه های فکری و فرهنگی باشد و این اولین مسئله است، رییس جمهور جدید باید پاسخگوی همه مردم باشد وکشور را به درستی اداره کند.
ابتکار با تاکید بر اینکه رییس جمهور جدید باید در سختی ها ،دشواری ها و بی انصافی ها کار خود را با قدرت انجام دهد وکار خود را پیش ببرد گفت: رئیس جمهور آینده نباید واردجناح بازی های سیاسی شود  و تیم خود را از افراد خاص انتخاب نکند زیرا رییس جمهورهای موفق از زمان رهبری تاروحانی افرادی بودند که تیم خود را از تمام جناح ها و افراد پاکدامن انتخاب کردندو به سلیقه خاص و جریان خاصی نگاه نشده است.
به گزارش دریای اندیشه به نقل از اقتصاد 24 دکتر عباس علوی راد اقتصاد دان ,رئیس جمهور جدید با تکیه بر سه اصل,قادر خواهد بود خرابی های اقتصادی را متوقف و اقتصاد ایران را در مسیر بهبود پایدار قرار دهد.
اصل اول, مرزبندی اقتصادی رئیس جمهور جدید ایران با روسای جمهور قبلی است.که خروجی این اصل توقف خطاهای سیستماتیک در اقتصاد ایران خواهد بود.
اصل دوم:انتخاب یک تیم اقتصادی کاملا هماهنگ و یکپارچه از طرف رئیس جمهور جدید است.وحدت فکری و عملی رئیس دولت با تیم اقتصادی و اعضای تیم با یکدیگر در برنامه های اقتصادی ,خروجی اصل دوم خواهد بود.
اصل سوم:توانایی و هنر رئیس جمهور جدید در تحقق بخشیدن به تصمیم گیری های عملی و واقعی سایر قوا و نهاد های حاکمیتی در پیشبرد برنامه های اقتصادی دولت خواهد بود.خروجی این اصل نیز شکل گیری یکپارچگی ملی حداکثری برای بهبود مشکلات اقتصادی  خواهد بود.
مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر توان خرید مردم را کاهش داده و به دلیل رشد تورم و کاهش نقدینگی شرایط به گونه ای شد که کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات به دنبال راهی برای گشایش اقتصادی و رفع مشکلات معیشت  مردم در برنامه های خود قرار دهند.
اکثر کاندیداها درباره گشایش اقتصادی برنامه های بلند مدتی را برنامه ریزی کردند اما مهم ترین نکته در این زمینه این است که آیا رییس جمهمور جدید می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند؟ روحانی رییس جمهور فعلی ایران معتقد است که رییس جمهور به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی را  برطرف کند و تنها راه نجات اقتصاد ایران مذاکرات و رفع تحریم ها است. اما برخی از کارشناسان معتقدند که تحریم ها از ابتدای انقلاب اسلامی و قبل انقلاب هم در ایران بوده است اما این مدیریت مناسب است که می تواند اقتصاد ایران را بر اساس تولیدات داخلی و شفافیت مالی ادارای سرپا نگه دارد.

 

طیبه زردشت