پروژهی عظیم پل خلیجفارس با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو یکی از جسورانهترین طرحهاییست که نیازمند ارادهای ویژه برای تحقق آن است.
علی ستاری
به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه،پل خلیجفارس، پروژهای که سالهاست نام آن در فهرست طرحهای زیرساختی بزرگ کشور قرار دارد، حالا دیگر نه فقط یک سازه مهندسی، بلکه به نمادی از توان مدیریتی و عزم ملی تبدیل شده است.
برای آنها که به ظرفیتهای این نظام باور دارند، به سرانجام رساندن پل خلیجفارس یک مأموریت حیثیتی است؛ اثباتی برای اینکه ایران میتواند.
این پروژه ابتدا در دولتهای احمدی نژاد کلید خورد، اما در ادامه مسیر متوقف شد هر دولت به سهم خود حرفها و امیدواری هایی نسبت به اجرای آن به جامعه تزریق کرد اما نهایتا جز ستونهای سر به فلک کشیده پل چیز جدیدی به مجموعه اضافه نشد.
پروژهی عظیم پل خلیجفارس با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو یکی از جسورانهترین طرحهاییست که نیازمند ارادهای ویژه برای تحقق آن است.
پل خلیجفارس تنها یک اتصال فیزیکی میان قشم و سرزمین اصلی نیست؛ این سازه میتواند بندرعباس را به مرکز لجستیک جنوب کشور و قشم را به شاهراه توسعهی اقتصادی تبدیل کند. تحقق این طرح، بدون تردید نقطه عطفی در تاریخ توسعهی هرمزگان خواهد بود. بسیاری از ما، سالهاست منتظر روزی هستیم که تیتر «پل خلیجفارس افتتاح شد» روی خروجی رسانهها بنشیند. شاید ندانیم آن روز رئیسجمهور چه کسی خواهد بود، اما اگر در دولت چهاردهم حتی یک مرحله مهم از این پروژه به انجام برسد، نام مسعود پزشکیان برای همیشه در تاریخ هرمزگان ثبت و ماندگار خواهد شد
برای مردم هرمزگان، برخی پروژهها فراتر از توسعهی محلی، حکم جشن ملی دارند. روز راهاندازی آبشیرینکن، روز به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیجفارس، یا روزی که طرح ساماندهی فاضلاب بندرعباس نهایی و لوله پساب به دریا مسدود شود، همه روزهایی بهیادماندنیاند. اما بیتردید، روز بهرهبرداری از پل خلیجفارس، روزی تاریخی برای استان خواهد بود؛ روزی که ارادهی ملی، بر همه موانع پیروز میشود.
پل خلیجفارس، فارغ از سودآوری اقتصادی و ارزش استراتژیک، نماد «توانستن» خواهد بود. در شرایط تحریم، بسیاری از آنچه به آن نیاز داشتیم را در داخل ساختیم. اما این پل که باید بر پهنهی آب گسترده شود، همچنان نیمهکاره است ..
البته پل دو کیلومتری خلیج فارس مهم ترین بخش از یک طرح بزرگتر به نام شبکه جامع خلیجفارس است که در واقع مزیتهای اقتصادی بنادر کاوه و شهید رجایی را به هم متصل خواهد کرد.
این پل از اهمیت بالایی برای جنوب ایران، به ویژه استان هرمزگان، برخوردار است و میتواند معادلات اقتصادی را در کشور و حتی در منطقه خلیجفارس تغییر دهد.جزیره قشم دارای یک بندرگاه به نام بندر کاوه است. بهگفتهی عادل پیغامی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این بندرگاه بینظیر در غرب آسیا محسوب میشود، چرا که آبخور آن نسبت به بندر شهید رجایی که بزرگترین بندر ایران است، بیشتر است اما ناتمام بودن شبکه ارتباطی جزیره قشم با سرزمین اصلی موجب شده است که از ظرفیتهای قشم به درستی بهره برداری نشود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نامهای خطاب به رئیسجمهور
عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم اخیرا در نامهای خطاب به مسعود پزشکیان رئیسجمهور از موضوعی پرده برداری کرده است، او در این نامه، به پیشنهاد رسمی سلطان عمان در بهمن ۱۴۰۲ برای احداث تونل بین «خصب عمان» و «سوزای قشم» با تأمین کامل مالی از سوی عمان اشاره کرده که به گفته وی ، گواه بر اهمیت قشم در چهار راه کریدورهای جنوب-شمال و شرق-غرب از نگاه بینالمللی است.
تاکید جراره بر تسریع پروژههای زیرساختی هرمزگان
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجیآباد و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی با هوشنگ بازوند، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دیدار و درباره پروژههای مهم زیربنایی استان هرمزگان به گفتوگو پرداخت.
فاطمه جراره در این دیدار که با حضور محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان، سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم شرق هرمزگان و مجید سلحشور مدیرکل مسکن و شهرسازی هرمزگان برگزار شد، با اشاره به اهمیت پروژههای زیرساختی استان هرمزگان، از جمله پروژه پل خلیج فارس که به عنوان یکی از پروژههای استراتژیک کشور نیز مطرح است، خواستار تسریع در اجرای آن شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مطالبات ملی است، افزود: پل خلیج فارس با توجه تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص سرمایه گذاری و رفع موانع موجود برای سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت در اقتصاد ایران است.