نگاهی به اسلام هراسی و حمله به امام رئوف در لباس عنکبوت
علی ستاری
جشنواره کن همواره فیلمهایی از ایران را بالا میبرد که چهرهای سیاه از ایران روایت کنند.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ این روزها یکی از موضوعاتی که افکار عمومی ملت ایران را به خود درگیر کرده است موضوع اکران فیلم سینمایی"عنکبوت مقدس" در جشنواره کن است فیلمی در ژانر درام دلهرهآور و جنایی بر اساس داستانی واقعی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی ساخته شده است و بازیگران اصلی آن زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت هستند، این فیلم در واقع بر اساس واقعیت قتلهای زنجیرهای یک قاتل به نام سعید حنایی ساخته شده است که در سال ۷۹ و ۸۰ چندین قتل را در مشهد مرتکب شد که مقتولین وی زنانی بودند که به روسپیگری در مشهد مشغول بودند و او توانسته بود ۱۷ زن را با روشهای مختلف به کام مرگ بکشاند که تاکنون در رابطه با زندگانی او یک مستند تحت عنوان "عنکبوت آمد" و یک فیلم دیگر در سال ۹۸ تحت عنوان "عنکبوت" در ایران با بازی محسن تنابنده ساخته شده است اما این بار روایتگران داستان سعید حنایی آن را به صورت کامل با مضامین مذهبی آمیخته کردهاند و قاتل را به عنوان شخصی معرفی میکنند که جزو ارادتمندان امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است و حتی در صحنههایی از این فیلم قاتل را در حال زیارت بارگاه مطهر امام رضا علیه السلام نشان میدهد اما در کمال ناباوری و در حالی که فیلم عنکبوت مقدس که در کشور اردن تصویربرداری شده است در حالی که از نگاه تماشاگران جشنواره کن رتبه دهم و آخر را کسب میکند برای رقابت کسب" نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲" انتخاب میشود .
اگر علت این توجه سردمداران جشنواره کن را برای فیلمی که در حین اکران سالن به واسطه بالا بودن سیاهنمایی و خشونت آن عدهای سالن نمایش فیلم را ترک میکنند و در نگاه تماشاگران رتبه آخر فیلمها را کسب میکند بخواهیم بفهمیم در این است که این فیلم در واقع هم ماهیت ضد مذهبی دارد و هم ماهیت ضد ایرانی و جشنواره کن هم پیشتر نشان داده است که به فیلمهایی که ماهیت ضد ایرانی دارند و تلاش میکنند چهرهای غمزده و غرق در آسیبهای اجتماعی از ایران نشان دهند علاقه دارند به عنوان مثال فیلمهایی همچون بادکنک سفید، طعم گیلاس، زیر نور ماه، کسی از گربههای ایرانی خبر ندارد، دست نوشتهها نمیسوزند، ناهید، سه رخ و فروشنده هم که در این جشنواره موفق با کسب رتبههایی شدهاند در واقع روایتگر داستانهای تلخی در درون اجتماعی به نام ایران هستند و سعی دارند چهرهای متفاوت از ایران را در این فیلمها مخابره کنند.
در فیلم عنکبوت مقدس حرم مطهر امام رضا علیه السلام به عنوان مرکز پمپاژ خشونت علیه زنان معرفی شده است که هزاران بار با واقعیت در تضاد است و کیست که نداند علیبن موسی الرضا علیه السلام امام رئوف و امام مهربانی ها است.