رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:
قدرت چانهزنی به تعداد نمایندگان استان درمجلس ربطی ندارد
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که بنا به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی مجلس در راس امور است بدین معنا که مجلس بایستی در بطن تمام تصمیمگیریهای کلان کشور نقش اصلی و اساسی را داشتهباشد و هر اقدامی که در کشور توسط دولتها انجام میشود بایست ابتدا توسط نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با رای نمایندگان مردم برای اجرا به دولت ابلاغ شود چرا که نمایندگان مردم به دلیل ارتباط مستمر و بیشتری که با بدنه جامعه در حوزههای انتخابیه خود دارند بهتر میتوانند درخواستها و مطالبات مردم را به مدیریت عالی کشور برسانند و از سوی دیگر تصمیمات مهمی که در رئوس مدیریتی کشور گرفته میشود را بهتر میتوانند برای جامعه تبیین کند مسئلهای که در جریان آزادسازی نرخ بنزین در سال ۹۸ به وضوح دیده شده است؛ چرا که ناهماهنگی در نحوه اجرای طرح با نمایندگان مجلس دهم موجب شد که برخی جریانات بر علیه این طرح از داخل مجلس ایجاد شود؛ بنابراین نمایندگان خانه ملت را به عنوان نمایندگان مستقیم مردم به هیچ عنوان نباید از تصمیمگیریها کنار گذاشت البته این درصد از اهمیت قائل شدن به مجلس یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران بود که به پارلمان در ایران روحی دوباره دمید چرا که اولین مجلس در ساختار حاکمیت سیاسی ایران از حدود سال ۱۲۸۵ با تلاش مشروطهخواهان و به امضا رساندن فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه قاجار تشکیل شد که در زمان فرزند وی به توپ بسته شد و رفته رفته مجلس بیش از اینکه نمایندگی مردم را داشته باشند تبدیل به نمایندگان حاکمیت برای وجهه مردمی بخشیدن به خواستههای دربار شدند اما انقلاب اسلامی ایرانو در راس آن امام راحل هویت مجلس را احیا کرد و به آن اجازه داد که در قامت نمایندگی ملت بتواند هم قوانین و نقشه راه کشور را مشخص کند و هم بر دولت و اجرائیات کشور نظارت داشته باشد بر همین مبنا از هفتم خرداد ماه سال ۵۹ اولین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد و تا به امروز در دورههایی پر فراز و نشیب یازده دوره را پشتسر گذاشته است.
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی، رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که هم اکنون دومین دوره حضورش به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، خمیر، حاجیآباد و ابوموسی سپری میکند که به مناسبت فرارسیدن سالروز آغاز به کار اولین دوره مجلس شورای اسلامی گفتگویی با او ترتیب دادیم تا بیشتر با نقطه نظرات این نماینده مردم هرمزگان در مجلس آشنا شویم.
منصور آرامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سهگانهای است که بر اساس قانون اساسی و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تشکیل شد و یکی از مهمترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود که به واقع نماد مردمسالاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و طبق بیان امام راحل(ره) حضرت امام خمینی(ره) مجلس شورای اسلامی عصارهی فضائل ملت و در راس امور است بنابراین هر گونه تصمیمگیری که برای کشور در حوزههای مختلف گرفته میشود بایست از کانال مجلس و نمایندگان بگذرد تا به عنوان نمایندگان مردم بتوانند موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دهند.
مجلس نماد جمهوریت نظام است
وی افزود: مردم در سراسر کشور در ایام مشخصی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت میکنند و از بین خودشان افرادی را به عنوان نماینده انتخاب میکنند، این نمایندهها در واقع از طرف مردم وکالت پیدا میکنند که به نمایندگی از آنها در تصویب قوانین مورد نیاز و مورد استفاده کشور، در بحث نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقرراتی که تصویب و به دولت و دستگاههای اجرایی ابلاغ میشود به صورت دقیق فعالیت کنند و همچنین به نمایندگی از آنها مشکلات و مطالبات و مسائلی که در هر حوزه وجود دارد را به واسطه حضور در سطح عالی کشور به گوش مسئولین امر برسانند.
آرامی تاکیدکرد: نمایندگان این اختیار قانونی را دارند که هر جا که احساس کردند قصور یا کمکاری و یا بیتوجهیای صورت پذیرفته است به مسئولین امر از رئیس جمهور گرفته تا وزرا تذکر دهند تا مسئولین وظایف محولهشان را به درستی عملیاتی کنند حال با توجه به این وظایف و با در نظرگرفتن اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مبتنی بر ارزشهای دینی است که با همراهی جمهوریت شکل گرفته است مجلس در واقع نشانگر نماد جمهوریت نظام است.
نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانکرد: از عمر مجلس یازده دوره میگذرد و هماکنون در حال سپریکردن یازدهمین دوره مجلس هستیم چنانچه هر مجلسی ویژگیهای خاص و منحصر به فرد خود را داشته است و به دستاوردهایی هم دست پیدا کرده است از این رو نمیتوانیم نقش این نهاد را در توفیقات کشور نادیده بگیریم، به طوریکه اگر امروز شاهد تثبیت امنیت در کشور هستیم بدون شک قوانین مصوب مجلس نیز در به دست آمدن آن تاثیرگذار بودهاست بنابراین قبل از هرگونه قضاوت و اظهارنظری در مردم این نهاد تاثیرگذار باید بدانیم که هماکنون تمام بدنه اجرایی کشور بر اساس قوانین مصوب مجلسشورای اسلامی ایران در حال فعالیت هستند و اگر نارسائی و اشکالی در قوانین و مقررات وجود داشته است این مجلس است که آنها را اصلاح و رفع میکند.
منصور آرامی تاکیدکرد: اگر به تاریخ نگاهکنیم خواهیم دید که همه مجالس مانند هم نبودند بلکه هر مجلس بر اساس گرایشها، علایق، نقطه نظرات و … شکل گرفته است و همین نکات وجوه تمایزی برای مجالس از سایر مجالس ایجاد کرده است چنانچه میبینیم در یک مجلس تعداد بانوان زیاد است در یک مجلس تعداد روحانیون بالا است در یک مجلس جوانان کرسیهای بیشتری را در اختیار دارند و …اما آنچیز که مشخص و بایست بر روی آن تاکید کنیم این است که همه مجالس دارای یک بدنه تخصصی هستند که از کمیسیونهای مختلف تشکیل شده است و در آن نمایندگان مناطق مختلف بر اساس تخصصها بین کمیسیونهای مختلف تقسیم میشوند و امور تخصصی مجلس را پیگیری میکنند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی عنوانکرد: مجلس یازدهم نیز مانند همه مجالس دیگر دارای ویژگیها و نقاط ضعف و قوتهایی است اما من معتقدم که بدون شک یکی از مهمترین ویژگیهای مجلس یازدهم عنوان مجلس انقلابی است که توسط مقام معظم رهبری به این دوره از مجلس نسبت داده شد و الحق و الانصاف هم این عنوان برازنده این دوره از مجلس است چرا که نگاه مجلس و نمایندگان نیز خارج از چهارچوب این عنوان انقلابی بودن نیست و در تمام تصمیمگیریها و دغدغهمندی هایشان تلاش میکنند که اولویت را بر خواست مردم بگذارند تا رضایت آنها نیز جلب شود.
دغدغه اصلی مجلس یازدهم رسیدگی به دغدغههای مردم است
وی ادامه داد: آن چیزی که به عینه در برنامهها و اولویتهای مجلس قابل مشاهده است این است که به واقع مجلس یازدهم دغدغهاصلیاش دنبال کردن دغدغههای مردمی و مطالبات مردمی است، به هیچ عنوان دنبال انجام کارهای مقطعی، زودگذر و سطحی نیست؛ نمایندگان این دوره از مجلس به دنبال این نیستند که قوانینی را تصویب کند که تنها یک رضایتمندی سطحی را برای جامعه ایجاد کنند بلکه آنها به دنبال این هستند که از این فرصتی که براس قانونگذاری و نظارت در دستشان است به نحو احسن استفاده کنند و اصلاحات و تصمیمات اساسی برای مردم و کشور بگیرند که تا سالیان سال مردم و جامعه از آثار مثبت این تصمیمگیریها بهرمند شوند چنانچه اگر عملکرد مجلس یازدهم را مورد تفقد قرار دهیم خواهیم که دید که این مجلس برای دغدغهها و نیازهای اصلی جامعه برنامههای اساسی ای داشته است به عنوان مثال در بحث جوانی جمعیت با توجه به اینکه بنیان خانوادهها و حرکت جامعه به سوی کهنسالی یکی از دغدغههای مهم کشور و مقام معظم رهبری است در این مجلس مورد بررسی قرار گرفت و قانون آن تصویب شد؛ در حوزه مسکن شاهد یک عقبماندگی در کشور بودیم و همینامر فشار به مردم را بحث تامین مسکن چندبرابر کرده بود که در این حوزه هم مجلس یازدهم ورود کرد و قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد و به تبع آن نهضت ملی مسکن در کشور در دستورکار گرفت، با توجه به نیاز کشور به اشتغال و کارآفرینی در موضوع کسبوکارها دغدغههای اساسی وجود داشت که مجلس در این حوزه هم ورود کرد و بحث امنیتغذایی و کشاورزی و قانون جامع شرکتهای دانشبنیان با توجه به شعار سال نیز از موضوعات بسیار مهمی بودند که برای کشور دارای ضرورت بودند و مجلس یازدهم تصمیمات خوب و قوانین خوبی در این حوزهها تصویب کرد که نشان از توجه ویژه این مجلس به نیازهای اساسی جامعه است.
آرامی اظهارداشت: آنچه که امروز میتوانم به جرات بیان کنم این است که بیشک مجلس یازدهم در کنار مردم است و با دولت و سایر نهادها از جمله قوه قضائیه نیز تعامل بسیار خوبی دارد و با وجود این تعامل هم با هیچ دستگاهی تعارف ندارد لذا هر جا که لازم باشد یا احساس شود که قصور و بیتوجهی در حال رخ دادن است نمایندگان مجلس از ابزارهای نظارتی، تحقیق و تفحص، سوال ، تذکر و استیضاح استفاده میکنند تا امور بر روی ریل اصلی خود قرار بگیرند.
در حوزه عدالتطلبی و تلاش برای رفع تبعیض ها در استان توسط نمایندگان نگرانی نداریم
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر تعدد نمایندگان یک استان بر قدرت امتیازگیری و پیگیری مطالبات مردم آن استان، گفت: قانون اساسی به صورت کاملا روشن تعداد نمایندگان مجلس برای هر استان را مشخص کرده است بنابراین نمیتوانیم بگوئیم یکاستانی که تعداد نمایندگان بیشتری دارد قدرت چانهزنی بیشتری هم دارد هر چند که استان هرمزگان به لحاظ جمعیتی بایست دو نماینده دیگر نیز در ساختار نمایندگان خود داشته باشد اما اضافهکردن دو نماینده دیگر نیازمند تصویب مجلس است که حداقل در دورههایی که بنده اطلاع دارم با وجود تلاشهایی که صورت گرفته است هنوز بحث افزایش تعداد نمایندگان محقق نشده است. وی اظهارداشت: نکته حائز اهمیت این است که آیا این تعداد نمایندهای که هماکنون داریم میتوانند مطالبات، دغدغهها و مشکلات مردم را به خوبی در سطح عالی کشور منتقل کنند و به گوش مسئولان برسانند یا خیر؟ که باید بگویم: بله! ما امروز در حوزه عدالتطلبی و تلاش برای رفع تبعیض توسط نمایندگانمان نگرانی نداریم، البته این بدان معنا نیست که در این حوزه مشکلی وجود ندارد اما آنچیز که من میتوانم اطمینان خاطر دهم این است که نمایندگان استان چه در ادوار گذشته و چه امروز مسائل را مطرح و منتقل کردهاند بنابراین اگر حتی یک نماینده هم داشتهباشیم مسائل و مشکلات را بیان میکند اما آنچه که اهمیت دارد این است که نمایندگان باید بتوانند به بیان درست مسائل بپردازند و با دقت در بودجهریزی و دقت در تصویب قوانین و نظارت صحیح بر نحوه اجرای قوانین و مقررات تاثیرگذاری خود را در سطوح عالی افزایش دهند از این رو اگر ما بتوانیم به درستی مسائل را مطرح کنیم و نظارت دقیقی داشته باشیم و از ابزارهای قانونی به درستی و در جای خود استفاده کنیم قطعا میتوانیم مسئولین کشوری را برای تامین اعتبار جهت حل مشکلات استان بیش از پیش متقاعد کنیم.
منصور آرامی تاکیدکرد: ذکر این نکته هم ضروری است که هر نماینده دو نقش دارد یک نقش ملی و یک نقش استانی که بایست به هر دوی این ابعاد واقف باشد؛ نقش نماینده مجلس در حوزه ملی این است که در روند قوانینی که تصویب میشود مشارکت فعال داشته باشد چنانچه بنده نیز در برخی از قوانینی که در کشور تصویب شده است در آن نقشآفرینی کردهام چه قوانینی که در کمیسیون عمران مجلس بوده است و چه طرحهایی که صحن علنی تصویب شده است چرا که هر طرحی که به تصویب میرسد مدت زمان زیادی برای بررسی آن اختصاص پیدا میکند و ما هم به نوبه خود برای آنها وقت گذاشتهایم و در روند تصویب آنها پیگیریهای فراوانی انجام دادهایم.
تلاشمان بر این است که دولت را با اقتصاد دریامحور بیشتر آشنا کنیم
وی تصریح کرد: در حوزه نقش نمایندگی برای استان هم همواره تلاش کردهام که دغدغهها، مطالبات و مسائل مردم را در نطقهایی که داشتهام و در جلسات مختلفی که با مسئولین، وزرا، روسای سازمانها و معاونین وزرا بوده است چه در جلساتی که آنها به مجلس آمدهاند و چه در جلساتی که ما به حضور آنها رفتهایم منتقل کنیم و تلاشهای بسیاری برای حل مشکلات زیرساختی استان از جمله در حوزههای آب، برق، راه و اشتغال انجام دادهایم؛ همواره تلاش کردهام که فاصله معناداری که هرمزگان با برخی از استانهای برخوردار دارد را کاهش دهیم و سطح خدمات و بهرهمندی مردم استان را افزایش دهیم.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی بیانکرد: به عنوان رئیس فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس همواره تلاش میکنم تا اهمیت دریا و اقتصاد دریامحور را به مسئولان کشور یادآوری کنیم و آنها را با این مضامین آشنا کنیم لذا آخرین جلسهای که در این راستا داشتیم با معاون علمی رئیس جمهور بود و تلاشمان بر این بود که دولت را متقاعد کنیم که از شرکتهای دانشبنیان در حوزه دریا بیشتر حمایت و استفاده کند.