2 هزار و ۵۰۰ نفر چرخ صنعت کشتی سازی را فعال نگه داشته اند
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 20، 1401 - 04:26


۲ هزار و۵۰۰ نفر چرخ صنعت کشتی سازی را فعال نگه داشته اند

مدیر عامل ایزو ایکو :در حال حاضر در مجموعه کشتی سازی ۲هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و در سال جدید از فارغ التحصیلان دانشگاهی هرمزگان استفاده می کنیم.

مرتضی سلیمانی

مدیر عامل ایزوایکو افزود: این مجتمع در ۵ ماه اول ۱۴۰۱ در مجموع تعداد ۴۶ شناور در بخش تعمیرات داشته که نسبت به سال گذشته با رشد ۵۹ درصدی همراه بوده است.
 به گزارش اختصاصی روزنامه‌ دریای اندیشه ،سلمان ضربی مدیر عامل ایزوایکو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان هرمزگان افزود: در مجموعه ۳۸۰ هکتاری کشتی سازی بندرعباس فعالیت های متنوع ساخت و تعمیر شناورهای کوچک و متوسط انجام می شود.
وی گفت: بارونق گرفتن صنعت کشتی سازی حوضچه آرامش  در افق مجتمع کشتی سازی سرآمد در مساحت هزار و صد هکتاری احداث خواهد شد.
سلمان ضربی اظهار داشت: پنج‌ شرکت  معتبر  در افق ۱۴۰۴   تعریف شده که قرار است به صنعت دریایی کمک کند تا سطح بهره وری نیز افزایش یابد.
ضربی در تشریح کار شبانه روزی متخصصان کشتی سازی گفت : در مقایسه وضعیت عملکرد طی پنج ماهه اول امسال و مدت مشابه گروه طراحی ، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ در سال 1400  با تولید 5754 تُن و در مدت مشابه 8836 تُن با رشد 53 درصدی ، گروه طراحی ، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط در سال گذشته  1670 تُن و در مدت مشابه 2940 تُن با رشد 76 درصدی ، گروه طراحی ، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک 967 تُن و مدت مشابه 1224 تُن با رشد 26 درصدی و در مجموع ایزوایکو در پنج ماهه پارسال 8391 تُن و در مدت مشابه امسال 13000 تُن با رشد 55 درصدی را شاهد بودیم .
وی گفت : از این تعداد در خصوص میزان تحقق برنامه تولیدات گروه های تابعه در گروه کوچک 88 درصد ، گروه متوسط 79 درصد و گروه بزرگ با 105 درصد به مجموع عملکرد 96 درصدی دست یافته ایم .
مدیر عامل ایزو ایکو با بیان اینکه نیروهای برجسته  صنعت کشتی سازی در حال خروج هستند افزود:  برای جذب نخبگان و حفظ نیروهای متخصص برنامه های خوبی داریم و در سال جدید از فارغ التحصیلان دانشگاهی هرمزگان استفاده می کنیم.
 ضربی در ادامه افزود: با توجه به سرمایه انسانی کنونی ایزوایکو و شرایط بازنشسته ها و همچنین وضعیت پروژه های آتی، این شرکت تقریبا به ۱۵۰ نفر نیروی کلیدی دارای صلاحیت نیازد دارد که‌ جذب آنها از طریق آزمون انجام می شود.
وی افزود : در حال حاضر در مجموعه کشتی سازی ۲هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند که با افزایش تعداد پروژه ها اشتغال زایی و جذب نیروی کار نیز افزایش خواهد داشت.
ضربی گفت :تلاش می کنیم آیین نامه جذب در ایزوایکو رو در آزمونهای استاندارد انجام دهیم ،در کنار‌جذب نیروی بومی به شایسگتی لحاظ خواهیم کرد. 
مدیر عامل ایزوایکو‌ گفت: اخرین شناور خارجی که در این مجموعه تعمیر شد، شناور گاز‌بر بود، که برای اولین بار طی ۱۶ روز عملیات بهسازی آن انجام شدو در زمان مقرر به اتمام تحویل انجام گرفت.
ضربی خاطر نشان کرد: در مزایده جدید با شرکت های معتبر مد نظر داریم ،تقریبا با تمام کار فرمایان وارد تعامل شویم و  شناورهایی رو پذیرش کنیم که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.
وی در خصوص ساخت موتور شناورهای دریایی گفت: موتورهای دریایی در ابعاد کوچک تا 3000 اسب بخار هم تولید شده که ورق‌های فولادی مناسب با دریا در خوزستان و اهواز تولید می‌شود.
سلمان ضربی مدیر عامل ایزوایکو اظهار داشت :رسالت اصلی این مجتمع صنعتی کمک به منطقه از طریق ایجاد اشتغال است، تنها نیاز مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران کار است، به ما کار بدهند، نظارت کرده و مطالبه کنند، آبروی خود را می‌گذاریم که به موقع تعهدهایی خود را اجرا کنیم.
وی افزود: عمده تعمیرات در بخش خصوصی بوده و مجتمع ایزوایکو ما وابسته به ناوگان ملی نیست ، اگر چه ما برای تلاش کردیم بازار در حالت تعادل قرار دهیم.
مدیر عامل ایزو ایکو‌ گفت :عمده بدهی های این مجتمع مربوط به بانک توسعه اسلامی است، که ۴ تا قسط آن پرداخت شده  و بخشی از بدهی ها به تامیین اجتماعی و دارایی است  که ماهیانه ۵ میلیارد تومن به تامیین اجتماعی پرداخت می کنیم .
سلمان ضربی  با اشاره به اینکه برای کاهش هزینه ها در حال رایزنی ساخت و سفارش  از شرکت ملی نفتکش هستیم گفت : پیشنهاد ساخت ۴ کشتی به شرکت ملی نفتکش داده شده که از این میان ۲ تای آن مورد مقبولیت قرار گرفته است.
وی افزود: تعهد ما به شرکت ملی این است که در محدوده زمانی معیین پروژه ها را انجام دهیم و اگر قرار داد ساخت  ۴ کشتی  انجام شود به  ۵ هزار نفر نیروی کار نیاز داریم.
مدیر عامل ایزوایکو گفت : ۸۰ درصد ظرفیت ساخت خالی است، عمده تامیین مالی ما  از بخش تعمیرات  تقویت می شود در حالی که در بخش ساخت ظرفیت ما ازاد است. وی گفت : امکانات ما برای ساخت انواع کشتی ها فراهم شده و با روس ها در پروژه ساخت صحبت می کنیم  و امیدوارم  توافق خوبی برای ارز آوری کشور صورت بگیرد .
ضربی یاد آور شد: ما هیچ بودجه دولتی و کمک مالی  از سوی دولت دریافت نمی کنیم و‌ در این شرایط سخت افزایش هزینه ها افزایش هزینه ها بودجه را از مشتریان خود کسب می کنیم.